Automotive-industrie onder druk door veranderende marktomstandigheden

Leesduur: +/- 4 min.
Veranderende marktomstandigheden zet te auto-industrie wereldwijd onder druk. Zo lopen betalingsrisico's op, terwijl ook het aantal faillissementen naar verwachting de komende jaren blijft stijgen.
Bron foto: Pixabay / Bilderandi

Bron foto: Pixabay / Bilderandi

Dit blijkt uit de Markt Monitor van Atradius voor de auto-industrie. In deze Markt Monitor brengt het bedrijf de prestaties van vooruitzichten voor de wereldwijde automotive sector in beeld. Uit het marktonderzoek blijkt onder meer dat de betalingsrisico's in de Duitse auto-industrie sinds de financiële crisis nog niet eerder zo hoog zijn geweest. Het risico op wanbetaling door klanten is in 2019 meer dan verdubbeld ten opzichte van twee jaar eerder. 

'Vette jaren' in Duitsland zijn voorbij

Duitsland heeft een aantal 'vette jaren' achter de rug meldt Atradius, die gekenmerkt werden door weinig faillissementen en betalingsachterstanden. Deze jaren zijn nu voorbij; in 2018 nam de autoproductie met 9,3 procent af en ook in 2019 zet deze daling zich volgens Atradius door. Verschillende grote uitdagingen treffen de Duitse auto-industrie extra waar, waaronder dalende verkopen in China, dreigende Amerikaanse importheffingen en de opkomst van zowel e-mobiliteit als deelauto's. 

Grotere leveranciers lijken volgens Atradius op het eerste gezicht goed in staat zich aan te passen aan de veranderen marktomstandigheden. De partijen zien hun omzet en rentabiliteit teruglopen, maar zijn op de wereldmarkt nog altijd een 'speler van betekenis'. De bedrijven hebben dankzij goede opbrengsten in het verleden financiële buffers kunnen opbouwen, die hen nu in staat stellen te investeren in onderzoek en ontwikkeling. Atradius noemt deze investeringen nodig om de concurrentie voor te blijven op het gebied van nieuwe trends en technologieën, zoals elektromotoren, connected driving en autonome voertuigen. 

Vooral kleinere leveranciers op de Duitse markt kunnen te maken krijgen met hogere kredietrisico's. Het aantal betalingsachterstanden onder deze bedrijven is sinds eind 2018 gestegen en deze trend zet naar verwachting door. Atradius verwacht dat het aantal faillissementen in de komende 12 maanden met 2 procent stijgt.

China blijft grootste afzetmarkt

Met 23 miljoen verkochte auto's per jaar is China veruit de grootste automarkt ter wereld. Naar verwachting blijft de Chinese markt ook op de lange termijn groeien. Atradius wijst echter ook op sterk teruglopende verkoopcijfers en verslechterende kredietrisico's in een aantal segmenten. De vooruitzichten voor de sector zijn daarom naar beneden bijgesteld.

Het Chinees-Amerikaanse handelsconflict heeft vooralsnog weinig directe gevolgen; de import en export van auto's waren in 2018 goed voor respectievelijk 4,1 en 4,6 procent van de omzet. Indirect zijn de gevolgen van het handelsconflict echter wel voelbaar. Zo zorgt het conflict voor lagere economische groei en toenemende onzekerheid onder bedrijven en consumenten. 

Zo zijn de binnenlandse verlopen na jaren van sterke groei in 2018 met 2,8 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. In de eerste helft van 2019 was zelfs een daling van 12,4 procent zichtbaar. Deze neerwaartse trend zal waarschijnlijk in de tweede helft van 2019 en begin 2020 doorzetten. De voornaamste reden voor deze krimp is het wegvallen van subsidies op elektrische auto’s. 

In tegenstelling tot het verbrandingsmotorensegment blijft de markt voor elektrische auto’s wel groeien. Het segment is goed voor een marktaandeel van 5 procent. De markt groeit wel in een lager tempo: van 62 procent in 2018 tot 50 procent in de eerste helft van 2019.

VS profiteert van betere handelsrelaties met Mexico

De vooruitzichten voor de Amerikaanse automotive sector blijven 'redelijk', meldt Atradius. Dit is onder meer te danken aan het afschaffen importheffingen op staal en aluminium uit Mexico en Canada. Een groot deel van de auto’s en onderdelen voor de Amerikaanse markt wordt ten zuiden van de grens wordt geproduceerd.

Desondanks stelt Atradius haar verwachtingen voor de Amerikaanse markt bij. Aanleiding hiervoor zin dreigende importheffingen op voertuigen en auto-onderdelen uit de Europese Unie en/of Japan. Daarnaast wijst Atradius op een dalende vraag op de Amerikaanse markt; zo drukken stijgende prijzen voor nieuwe voertuigen de vraag op de consumentenmarkt. Tegelijkertijd kunnen toekomstige heffingen een grote weerslag hebben op de industrie en leiden tot een toenam van het aantal faillissementen. Een andere uitdaging is de versnelde transitie van traditionele verbrandingsmotoren naar alternatieve brandstoffen en elektrisch rijden, evenals de transitie naar zelfrijdende auto's. 

'Hoge investeringen nodig'

"Hoewel de toekomst van mobiliteit zich nog niet duidelijk heeft afgetekend, in de zin van welke technologieën en innovaties uiteindelijk de overhand zullen krijgen, staat één ding als een paal boven water: er zijn hoge investeringen nodig om de veranderende marktomstandigheden bij te benen. Naar schatting zullen de geplande wereldwijde investeringen in het segment van elektrische auto’s de komende vijf tot tien jaar oplopen tot 300 miljard dollar", schrijft Atradius in haar rapport.

"De productieverhouding tussen verbrandingsmotorvoertuigen en elektrische voertuigen/plug-in hybride auto’s is nu nog 50:1. Toch is de verwachting dat elektrische auto’s in 2025 al ongeveer 15% van de wereldwijde verkoop uit zullen maken", aldus Atradius. Er melden zich bovendien outsiders op de markt, vele met een technologische voorsprong en veel financiële slagkracht. En dan niet alleen op het gebied van nieuwe technologieën als zelfrijdend vervoer, maar ook op het vlak van e-mobiliteit. De relatief lage complexiteit van elektromotoren (die minder onderdelen nodig hebben dan verbrandingsmotoren) trekt ook bedrijven van buiten aan. Zo bouwt de Britse producent van huishoudartikelen Dyson nu ook elektrische auto’s."

De Markt Monitor is - na registratie - gratis beschikbaar op de website van Atradius.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond