450 kW snellader geeft elektrische auto in drie minuten 100 kilometer bereik

Leesduur: +/- 2 min.
Een nieuwe 450 kW snellader maakt het mogelijk een accu van een elektrische auto in minder dan drie minuten voldoende op te laden om een afstand van 100 kilometer te overbruggen. De accu kan in een kwartier tijd tot 80% worden opgeladen.
De onderzoeksvoertuigen van Porsche en BMW bij de Fast Charge laadstations in Jettingen-Scheppach (bron foto: BMW)

De laadtijd van accu's speelt een belangrijke rol bij de inzetbaarheid van elektrische voertuigen. Hoe korter deze laadtijd, hoe sneller een accu immers weer kan worden opgeladen en een elektrisch voertuig weer inzetbaar is. Om deze laadtijd te verkorten hebben onder meer autofabrikanten BMW en Porsche het onderzoeksconsortium Fast Charge opgezet. Binnen dit consortium wordt gewerkt aan een 450 kW snellader voor elektrische auto's. 

Naast BMW en Porsche zijn ook een aantal andere partijen bij het consortium betrokken. Zo is Allego betrokken als toekomstige exploitant van de snellaadsystemen, Phoenix Contact E-Mobility als leverancier van de laadtechnologie en Siemens als expert op het gebied van elektrotechniek. Het consortium heeft voor het onderzoeksproject 7,8 miljoen euro subsidie gekregen van het Duitse ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur. 

Eerste exemplaren geïnstalleerd

De eerste twee exemplaren van de snellader zijn afgelopen week geïnstalleerd in Jettingen-Scheppach, in de buurt van de snelweg A8 tussen het Duitse Ulm en Augsburg. Het laadsysteem heeft volgens BMW en Porsche een drie tot negen maal hogere laadcapaciteit dan huidige gelijkstroom snellaadsystemen. Het Fast Charge systeem maakt gebruik van de Combined Charging System (CCS) Type 2 stekker, die in Europa de standaard is voor dergelijke stekkers en in een groot aantal elektrische voertuigen wordt gebruikt. 

Bij de onthulling van de Fast Charge snelladers werden de laadstations gedemonstreerd in combinatie met een elektrisch onderzoeksvoertuig van Porsche met een 90 kWh accu en een BMW i3 met 57 kWh accu. De Porsche werd met een capaciteit van 400 kW geladen, waardoor de accu in het voertuig in slechts drie minuten tijd voldoende kon worden opgeladen om 100 kilometer bereik te geven. Een laadcapaciteit van 400 kW is volgens BMW en Porsche een nieuwe mijlpaal voor passagiersvoertuigen. De hoge laadcapaciteit is mogelijk dankzij het gebruik van een nieuw koelsysteem. Dit systeem bewaakt de temperatuur in de accucellen en zorgt dat deze niet te hoog oploopt. 

Geschikt voor 400 en 800 volt accu's

Het Fast Charge systeem is geschikt voor elektrische voertuigen met een 400 volt en 800 volt accu. Het voltage wordt automatisch aangepast op het maximale voltage waarmee het voertuig kan worden opgeladen. Dit systeem werd gedemonstreerd met een BMW i3, die voorzien is van een 400 volt accu. Dit voertuig werd in 15 minuten tijd van opgeladen 10% tot 80% capaciteit. 

De Fast Charge laadstations zijn momenteel gratis beschikbaar voor alle elektrische voertuigen met ondersteuning voor CSS. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Porsche 
Bron: BMW (foto)

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond