Nieuwsbrief

VDL Groep levert autonome vrachtwagens aan BASF en Katoen Natie

7 november 2017
Leesduur: +/- 3 min.
VDL Groep maakt bekend Automated Guided Vehicles (AGV’s) te gaan leveren aan chemieconcern BASF. Daarnaast heeft het bedrijf onlangs zijn eerste ‘chauffeurloze truck’ geleverd aan het Singaporese logistiek bedrijf Katoen Natie. In beide gevallen zijn de voertuigen in staat autonoom te rijden en goederen te vervoeren, zonder dat het gebied waarin de voertuigen rijden hoeft worden afgeschermd. 
Het Automated Guided Vehicle dat door VDL Groep aan BASF is geleverd (bron foto: VDL Groep)

Het bedrijf levert aan het Duitse chemieconern BASF een zevental 16-assige AGV’s, inclusief onder meer laadpalen, infrastructuur en besturingsapparatuur voor de voertuigen. De voertuigen zullen door BASF worden ingezet in de Ludwigshaven, waar zij met een snelheid van maximaal 30 km/u over een traject met een lengte van meer dan 100 kilometer routes zullen afleggen. 

Slechts 1,15 meter hoog

De AGV’s zijn 18 meter lang, wegen leeg 28 ton en kunnen inclusief belading maximaal 113 ton wegen. De voertuigen zijn zonder lading slechts 1,15 meter hoog, waardoor de AGV’s in logistieke omgevingen eenvoudig onder bestaande obstakels zoals leidingen heen kunnen rijden. 

VDL meldt dat de AGV’s de eerste voertuigen ter wereld zijn die kunnen opereren in een bemande omgeving, zonder dat de route die het voertuig aflegt hoeft worden afgeschermd of een bewaker hoeft mee te rijden. “Er is sprake van een samenspel van computers, camera’s, sensoren en scanners, waardoor de voertuigen weten of er obstakels zijn”, legt Miel Timmers, hoofd communicatie van VDL Groep. Deze combinatie stelt de voertuigen in staat bijvoorbeeld te signaleren dat voetgangers het voertuig vanaf een bepaalde richting naderen, zodat het tijdig tot stilstand kan komen. Timmers geeft aan dat de AGV’s automatisch hun route vervolgen zodra de weg weer vrij is. 

Katoen Natie

Daarnaast maakt VDL Groep bekend de eerste chauffeurloze truck te hebben geleverd aan Katoen Natie, dat actief is in het Aziatische land Singapore. Het voertuig vervoert autonoom opleggers voor het logistieke bedrijf. De eerste rijtesten met het voertuig zijn succesvol verlopen, meldt VDL. Op termijn wil Katoen Natie nog 11 van deze voertuigen in gebruik nemen. 

De trucks gaan in eerste instantie rijden op het terrein van een Aziatisch petrochemisch bedrijf, dat niet bij naam wordt genoemd. Dit terrein is voorzien van elektronische bakens die de trucks in staat stellen hun route te vinden. Op termijn wil het Katoen Natie de voertuigen ook inzetten op de openbare weg op het Singaporese eiland Jurong. Hierbij wordt niet langer gebruik gemaakt van elektronische bakens, maar van satellietnavigatie. 

Tekort aan chauffeurs

Door autonome trucks op de openbare weg in te zetten wil Katoen Natie het tekort aan geschikte chauffeurs opvangen. Lokale chauffeurs zijn op Jurong moeilijk te vinden, terwijl de Singaporese overheid het aantal buitenlandse chauffeurs wil afbouwen. VDL Groep kan niet melden of Katoen Natie al toestemming heeft gekregen van de Singaporese overheid om de autonome trucks op de openbare weg in te zetten.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: VDL Groep (foto)

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond