Vattenfall Solar Team presenteert nieuwe zonneracewagen

Leesduur: +/- 4 min.
Het Vattenfall Solar Team presenteert zijn nieuwe zonneracewagen: de NunaX. Het is de tiende voertuig die het team ontwikkeld. Het team hoopt met de NunaX tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië voor de achtste keer de wereldtitel in de wacht te slepen.
Foto: Vattenfall/Hans-Peter van Velthoven

Foto: Vattenfall/Hans-Peter van Velthoven

De Bridgestone World Solar Challenge is een meerdaagse race van 3.000 kilometer waarbij de deelnemende teams dwars door de outback van Australië reizen. De wedstrijd is exclusief toegankelijk voor zonneracewagens. Teams vanuit de hele wereld nemen deel aan de wedstrijd en proberen als eerste over de finish te komen. 

Vattenfall Solar Team 

Het Vattenfall Solar Team wist zeven keer eerder de Australische wedstrijd te winnen. Daarnaast ging het team ook drie keer tijdens de Zuid-Afrikaanse Sasol Solar Challenge met de winst aan de haal. Aan de komende editie van de Bridgestone World Solar Challenge doet doet het team mee met de NunaX. Het voertuig is gebouwd door de teamleden van het Vattenfall Solar Team, die allen hun studie voor een periode van minimaal 1,5 jaar opzij zetten om mee te doen aan de Bridgestone World Solar Challenge. 

Het team heeft ruim een jaar gewerkt aan de NunaX, die is ontwikkeld op Polymer Science Park in Zwolle. Reden om voor deze locatie te kiezen was dat Aliancys, één van de partners van het team, op dit park gevestigd is. Aliancys levert onder meer hoogwaardige harsen en koolstofvezels voor de productie van de buitenkant en de dragende constructie van NunaX.

Bij de start van de ontwikkeling zei burgemeester Meijer van Zwolle: "Ik ben er trots op dat jullie aan de hele wereld laten zien dat het belangrijk is om zuinig met onze aarde om te gaan. Om de energiebronnen die we hebben, zoals de zon, zo  goed mogelijk te gebruiken. Door die mogelijkheden te laten zien worden ook weer andere mensen geïnspireerd hiermee aan de slag te  gaan. Ik wens jullie ontzettend veel succes met de bouw van NunaX!"

Slimme snufjes

Bij de ontwikkeling lag de focus op slimme snufjes die tijdens de race het verschil kunnen maken. Technisch manager Bruno Martens licht toe: "De regels rond het zonneracen zijn in de afgelopen jaren amper veranderd. Waar auto's in de eerste races nog heel verschillend konden zijn, merk je dat teams bij elkaar afkijken en de auto's steeds meer op elkaar beginnen te lijken. Het komt dus meer dan ooit aan op innovatie: de slimme snufjes maken het verschil."

Een voorbeeld van zo'n snufje is een slim ontwerp, waardoor de NunaX kan profiteren van de wind om extra snelheid te creëren. "Tijdens de vorige race ontdekten we dat de kleine Nuna9 flink profiteerde van de harde zijwind die we altijd hebben in het zuiden van Australië. Een beetje zoals een zeilboot op de wind vaart. Ditmaal hebben we daar in het ontwerp specifiek rekening mee gehouden. De canopy en wielkappen zijn zo gevormd dat de auto bij zijwind als het ware een duwtje in de rug krijgt. We maken met deze auto dus niet alleen gebruik van zonne-energie, maar ook een beetje van windenergie", legt Martens uit.

Lichter, kleiner en efficiënter

Daarnaast is het voertuig lichter, kleiner en efficiënter dan zijn voorganger. De NunaX weegt 133 kg. Dit is lichter dan ieder ander voertuig dat ooit eerder aan de zonnerace meedeed. Om gewicht te besparen is ieder onderdeel van de auto opnieuw ontworpen. Ook zijn in sommige gevallen andere grondstoffen gebruikt, terwijl bij andere onderdelen juist materiaal is afgeschaafd. 

De NunaX is voorzien van een zonnepaneel dat bestaat uit gallium zonnecellen, die al langer worden gebruikt in de ruimtevaart. Deze cellen zijn efficiënter dan de siliciumcellen die op woningen worden geplaatst. Ook is het zonnepaneel aangepast om gewicht te besparen. Zo is de standaard laag glas die de cellen normaal gesproken beschermt verwijderd en vervangen door een eigen beschermingslaag, die minder weegt. In deze coating zitten daarnaast prisma's die ervoor zorgen dat zonlicht altijd loodrecht op de zonnecel valt, wat de opbrengst optimaliseert. Een klein vleugeltje op het voertuig zorgt dat de panelen zoveel mogelijk zon pakken, wat helpt het rendement te optimaliseren. 

Het team gaat de NunaX de komende tijd testen in voorbereiding op de race, waarbij de studenten onder meer begeleiding krijgen van oud-hockeycoach Marc Lammers. De eerste testen vinden in Nederland plaats. In augustus vertrekt het team en de NunaX naar Australië om op locatie te kunnen testen en voorbereiden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond