maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 18 juli 2018

Zwemmen als een dolfijn met hi-tech, low-cost 'jetpak'

De jetski kende je natuurlijk al. Zeker nu het zomer is, zie je ze in grote getalen over het water scheren. Minder bekend is het 'jetpak': een rugzak met aandrijving, die je onderwater voortstuwt. Zo komt het zwemmen met dolfijnen voor een tropische kust opeens heel dichtbij. De Britse student Archie O'Brien ontwierp en ontwikkelde zijn eigen, betaalbare onderwateraandrijving in rugzakformaat. Volgend jaar gaat deze Cuda in productie.

De ontwikkeling van de Cuda is een eindexamenproject van de student aan de Loughborough Design School. Hij koos ervoor om er zelf een te maken omdat bestaande uitvoeringen te zwaar, te langzaam of te duur waren. Het idee was simpel: verklein de aandrijving van de jetski naar rugzakformaat en bind die op je rug. Dat was net even te kort door de bocht maar het rugzakformaat is gebleven. Daarin bevindt zich een gepatenteerd aandrijfsysteem waarvan de details nog niet bekend zijn gemaakt. De waaiers zijn gemaakt door het Amsterdamse 3D Hubs. Zij printte de waaiers door middel van de SLS-techniek van glasvezelversterkt poeder dat bekend staat om zijn stijfheid.

De rest van de Cuda is CNC-vervaardigd op een draaimachine en 3D geprint. Voor het 3D-printen is gebruik gemaakt van een gangbare, low-cost FDM 3D-printer en PLA-materiaal. De 45 componenten waaruit de Cuda is opgebouwd, zijn voorzien van een dun laagje kunsthars ter bescherming tegen het watermilieu. De batterijen- en elektronicaruimten zijn waterdicht gemaakt met siliconen afdichtingen. Verschillende kleurvarianten zorgen dat er voor iedereen een passend jetpak is.

De snelheid van het Cuda-prototype wordt geregeld via een afstandsbediening; de richting wordt bepaald door het bewegen van het lichaam. Het jetpak is in zwembaden en open water getest; de introductie wordt medio volgend jaar verwacht.

Zien hoe het werkt? Onderstaande video’s geven een aardige indruk:

Deel dit artikel

Meer nieuws

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 16-07-2024
(productnews)
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is...
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is inmiddels bijna 28,9 miljoen euro toegekend. Daarmee is nog slechts 2%...
Automotive / 16-07-2024
Lees meer

Subsidie voor HySUCCES: onderzoek naar sociaaleconomische impact van waterstof

(productnews)
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro...
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO. Om de transitie naar een waterstofeconomie te faciliteren...
Algemeen / 16-07-2024
Lees meer

Smart Manufacturing Group groeit door overnames van The Grain en PROPOS!

(productnews)
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend...
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend Nederland en België. Een groep met focus primair gericht op deindustrie....
High tech / 16-07-2024
Lees meer

Nieuwe elektrolyser wekt zelf zonne-energie op voor groene waterstof

(productnews)
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te...
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te produceren. Het gaat om een volledig losstaande unit, waarin alle benodigde componenten...
Energie / 16-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven