maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 11 mei 2021

Veerboot als snelste elektrische passagiersschip ter wereld

Het  Zweedse Candela veroorzaakt deining in de wereld van vervoer over water. Met de nieuwe veerboot P-30 claimt het bedrijf het snelste, volledig elektrische passagiersschip ooit te hebben ontworpen. Door dieselferry’s te vervangen door een elektrische wordt niet alleen van een hogere snelheid geprofiteerd maar ook bijgedragen aan een schonere lucht en beter en gezonder milieu.

Groot bereik

De P-30 heeft een lengte van 12 m en biedt plaats aan 30 passagiers. Voor de aandrijving  zorgt een paar 60 kW elektrische pod-aandrijvingen. De topsnelheid die hiermee wordt bereikt bedraagt 30 knopen; de kruissnelheid ligt rond de 20-25 knopen. De 180 kW lithium batterij aan boord van de ferry staat garant voor een bereik van meer dan 60 zeemijlen.

Met deze specificaties wordt de P-30 volgens Candela het snelste elektrische passagiersschip ter wereld met een groot bereik. Dat grote bereik dankt de ferry aan een boordcomputer die honderd keer per seconde de neus- en rolneiging van de boot beoordeelt en aanpassingen aan de draagvleugels uitvoert om hem horizontaal te houden en vlekkeloos over het water te laten scheren.

Laag energieverbruik

Het energieverbruik is daarmee ongeveer 80 procent minder vergeleken met de huidige snelle veerboten. Tegelijkertijd blijft de boot stabiel en is de kielzog nihil. Daardoor kan de P-30 met hogere snelheden stedelijke waterwegen varen, zonder schade te veroorzaken aan andere vaartuigen of de omgeving. Door meer gebruik te maken van stedelijke waterwegen worden investeringen in nieuwe infrastructuur overbodig en blijven grote steden goed bereikbaar. Naar verwachting zullen de testen voor de P-30 in 2022 in Stockholm van start gaan; de start van de commerciële activiteiten staan gepland voor 2023.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven