maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 31 mei 2021

Van Oord bestelt tweede autonome inspectieboot bij Demcon unmanned systems

Van Oord bestelt een tweede onbemande en autonoom varende inspectieplatform van Demcon unmanned systems. Het platform wordt ingezet voor het uitvoeren van hydrografische inspecties voor het inmeten van onder andere het bodemprofiel.

Het gebruik van onbemande en autonome voertuigen voor hydrografische inspecties is volgens Van Oord nodig aangezien bemande peilboten door ruimte- of milieubeperkingen niet overal inzetbaar zijn. Onder meer in bouwkuipen, drinkwaterbassins en natuurgebieden zijn de bemande schepen vaak niet toepasbaar. Onbemande en autonome vaartuigen kunnen kleiner zijn en bieden daardoor uitkomst. Zij maken het onder meer mogelijk om activiteiten op afstand, kostenefficiënt, geautomatiseerd en gedigitaliseerd uit te voeren.

DUS V2500 platform

Demcon unmanned systems speelt hierop in met speciaal ontwikkelde onbemande en autonoom varende inspectieplatformen. Het gaat om het DUS V2500 platform, dat volledig elektrisch vaart. Het platform is al langer in gebruik bij Van Oord; het bedrijf bestelt nu een tweede exemplaar van het onbemande inspectieplatform. De platforms zijn voorzien van intelligente besturing. Ook wordt een gestandaardiseerde systeemarchitectuur gebruikt. Algoritmes en software worden ingezet voor de autonome besturing. Ook vindt in real-time sensorfusie en dataverwerking plaats.

“De besturing van ons platform is zeer precies, mede dankzij onze navigatietechnologie en ons gepatenteerde positioneringssysteem”, vertelt Fedor Ester, managing director van Demcon unmanned systems. “Het modulaire platform is volledig aan te passen naar de integratie-eisen of systeemwensen van de gebruiker, voor uiteenlopende toepassingen en omgevingen.”

Het DUS V2500 platform is door Demcon unmanned systems in 2020 ontwikkeld. Het platform is slechts 2,5 meter lang. Dat is fors kleiner dan een bemande peilboot, die circa 8 meter lang is. De datakwaliteit die het platform levert doet volgens Demcon niet onder voor die van bestaande middelen. Het systeem is onlangs gecertificeerd om voor Rijkswaterstaat hydrografische data te vergaren.

Breed inzetbaar

Ester: “Ons DUS V2500 platform is breed inzetbaar, omdat het klein en licht is, minder diepgang heeft en voorzien is van autonome navigatietechnologieën. Het systeem heeft volledige controle over de bewegingen op het water, waardoor er met hoge nauwkeurigheid kan worden gemanoeuvreerd, ook op lage snelheden. Het beperkte aantal bewegende onderdelen (geen roer, geen draaiende thrusters voor het sturen, ed.) maken het een onderhoudsarm systeem. Het elektrische aandrijfsysteem opereert zonder vloeistof, is emissievrij en geluidsarm. Samen met de (Kiwa) drinkwater gecertificeerde romp coating maakt het een milieu vriendelijk stuk equipment met minimale impact op flora en fauna boven en onder de waterspiegel.”

De eerste versie van het platform die Van Oord al in gebruik heeft is gericht op binnenwateren. Het platform dat nu is besteld is ook geschikt voor near-shore operatie. “Van Oord is ook breder geïnteresseerd in de toepassing van onze platformen en autonome navigatie-oplossingen, bijvoorbeeld om een kapitein beter zicht rond zijn schip te geven. Het tweede platform is niet alleen bedoeld voor binnenwateren maar ook voor near-shore gebruik. Daarom wordt de romp iets aangepast voor een betere ligging in de golven en krijgt de systeem architectuur extra redundanties. Ook de kleine automatische lier die sensoren onder water laat zakken, is geoptimaliseerd voor een betere en nauwkeurige werking op grotere diepte”, licht Ester toe.

Modulair gebouwd

“De architectuur van onze vaartuigen is modulair opgebouwd, zodat we eenvoudig een grotere of kleinere uitvoering kunnen bouwen of een andere toepassing kunnen realiseren. We hoeven alleen de geometrie van de romp en de componenten te schalen en de applicatie-specifieke sensoriek en software te integreren. We zijn in gesprek met partijen voor de inzetbaarheid van onze systemen bij onder meer de aanleg en beheer van offshore windparken. De golven zijn daar hoger, waardoor het tijdvenster voor bemande vaartuigen vanwege veiligheid beperkt is. Met onze oplossing kan de surveyor veilig op afstand de operatie van zijn platform, of zelfs meerdere platforms tegelijk, aansturen. Onze onbemande vaartuigen vergroten de efficiëntie en veiligheid.”

Demcon meldt op zijn website dat zijn zogeheten Unmanned Surface Vessels (USV’s) geschikt zijn voor uiteenlopende toepassingen. Het systeem kan op maart worden aangepast en afgestemd op de specifieke beheoften van klanten. Ook kan de payload die het schip kan meedragen en de aanwezigheid van sensoren worden aangepast op de toepassing.

Unmanned Aerial Vehicles

Naast de USV’s richt Demcon unmanned vehicles zich ook op de productie van Unmanned Aerial Vehicles (UAV’s). Zo biedt het bedrijf het Mule UAV platform aan, een modulair test- en ontwikkelplatform. Met behulp van de Mule UAV kunnen gebruikers eigenschappen tijdens het vliegen en prestaties bij verschillende toepassingen van sensoren en verschillende payloads testen. Demcon meldt dat de hardware- en softwarearchitectuur eenvoudig aanpasbaar is en volledig op maat kan worden toegespitst.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Duitse milieubewegingen maken bezwaar tegen vergunning voor Berlijns fabriek Tesla

(productnews)
Duitse milieubewegingen tekenen officieel bezwaar aan tegen een vergunning die Tesla ontving voor de bouw van een...
Duitse milieubewegingen tekenen officieel bezwaar aan tegen een vergunning die Tesla ontving voor de bouw van een omvangrijke fabriek voor elektrische voertuigen en accu’s in de omgeving van Berlijn. Het...
Automotive / 15-06-2021
Lees meer

Duurzaam rendement voor glastuinbouw dankzij waterbassin en zonne-energie

(productnews)
Centrica Business Solutions en Albers Alligator lanceren een innovatieve manier voor glastuinders om energie op te wekken...
Centrica Business Solutions en Albers Alligator lanceren een innovatieve manier voor glastuinders om energie op te wekken via drijvende zonnepanelen. Op een totaalafdekking (een algendoek) over het waterbassin van tuinders...
Agro & Food / 14-06-2021
Lees meer

TU Delft-spinoff Battolyser Systems gaat waterstofbatterij produceren

(productnews)
Battolyser Systems wil zijn systeem voor de opslag van elektriciteit en productie van groene waterstof commercieel op de...
Battolyser Systems wil zijn systeem voor de opslag van elektriciteit en productie van groene waterstof commercieel op de markt brengen. Onder leiding van de nieuwe CEO Mattijs Slee wil het...
Energie / 14-06-2021
Lees meer

Studententeams organiseren zuinigheidschallenge voor waterstofvoertuigen

(productnews)
Het Automotive studententeam van HAN Hydromotive organiseert samen met Green Team Twente en Eco-Runner Team Delft de...
Het Automotive studententeam van HAN Hydromotive organiseert samen met Green Team Twente en Eco-Runner Team Delft de Hydrogen Efficiency Challenge. De wedstrijd die op vrijdag 11 juni plaatsvindt is een...
Automotive / 10-06-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven