maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 01 augustus 2017

UT-studenten onthullen boot op zonne-energie

Een studententeam van de universiteit van Twente heeft onlangs de ‘Conrad Solar Boat Twente’ onthuld. Deze boot vaart volledig op zonne-energie.

De boot werd onthuld bij museum de Twentse Welle in Enschede, na maanden bouwen en testen. De studenten van team Solar Boat Twente hebben de boot met name ontwikkeld om iets te doen aan het volgens hen gebrek aan duurzaamheid in de scheepvaart. 

“In de scheepvaart gebeurt er op het gebied van duurzaamheid veel minder dan bijvoorbeeld in de autowereld”, zo melden de studenten in een bericht. “Dat is vreemd als je weet dat ruim tachtig procent van de goederen Nederland bereikt per schip. Daarmee is de scheepvaart ook een stuk vervuilender dan bijvoorbeeld de luchtvaart.” De UT-studenten Jasper Admiraal en Hidde Pik vonden dat daar iets aan gedaan moest worden en startten ruim een jaar geleden met hun project Solar Boat Twente. Het sindsdien uitgebreide team heeft de nieuwste technieken gebruikt in de zonneboot, om aan te tonen dat er technisch al veel meer mogelijk is dan de meeste mensen beseffen.

Draagvleugels

De ontwikkelaars leggen de samenstelling van de boot als volgt uit: de Conrad Solar Boat Twente is ruim zeven meter lang en weegt ongeveer 110 kilo. De topsnelheid ligt op 45 km/h. Zulke hoge snelheden zijn alleen mogelijk op draagvleugels. Dat zijn vleugels die een halve meter onder de romp bevestigd zijn en de romp vanaf een snelheid van 20 km/h boven het water uit tillen. Deze draagvleugels worden elektronisch aangestuurd: een sensor meet de positie van de boot en vervolgens worden de draagvleugels automatisch zo bijgesteld dat de boot stabiel over het water blijft ‘vliegen’.

draagvleugel montage

De energie wordt opgewekt door thin-film zonnecellen. Deze cellen zijn buigbaar, waar de normale cellen ontzettend breekbaar zijn, en bovendien veel goedkoper in productie dan de zonnepanelen die nu op het dak van huizen te vinden zijn. Het is voor het eerst dat deze techniek op een zonneboot toegepast wordt, ook op zonneauto’s is deze techniek nog nooit gebruikt.

NK en WK

De Conrad Solar Boat Twente heeft afgelopen weekend aan de eerste race meegedaan, het NK in Akkrum. Daarbij is op de eerste dag zo’n 50 km gevaren door Friese sloten en meren. Op dag 2 stond de sprint en het ‘rondje Akkrum’ op het programma. Het team eindigde als vierde. De Nederlandse wedstrijd is een opwarmertje voor het WK in Monaco. Deze vindt over twee maanden plaats.  De tussenliggende tijd zullen de studenten gebruiken om veel te testen en te optimaliseren. Het team wil graag een podiumplaats behalen in Monaco. 

Crowdfunding

“Voor het vervoer van de boot naar de race in Monaco is nog een lange trailer nodig. Om deze aan te kunnen schaffen loopt momenteel een crowdfundings-campagne. Zo is het niet alleen voor bedrijven, maar voor iedereen mogelijk om mee te helpen aan innovaties in de scheepvaart. Natuurlijk is er voor elke bijdrage, hoe groot of klein ook, een bedankje, variërend van een sleutelhanger tot aan je persoonlijke boodschap op de trailer.” 

Solar Boat Twente bestaat uit 15 UT-studenten van de studies Werktuigbouwkunde, Electrical Engineering, Industrial Design, Technische Natuurkunde, Biomedische Technologie, Advanced Technology, Civil Engineering en International Business Administration.

 

Door: Kelly Bakker

Bron: Solar Boat Twente

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven