maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 29 februari 2020

Toyota’s brandstofcelsysteem voor waterstofboot Energy Observer

In 2017 werd een voormalige, super-aerodynamische racecatamaran omgebouwd tot een drijvend laboratorium om te beginnen aan een zesjarige missie om 50 landen en 101 havens te bezoeken. De aandrijving van het schip wordt gerealiseerd met een combinatie van hernieuwbare energiebronnen. Het nieuwe brandstofcelsysteem van Toyota werd daarmee voor het eerst ingezet voor maritieme toepassingen.

Toyota is vanaf het begin voorstander geweest van het wereldwijde nul-emissie-experiment. De elektrisch aangedreven ‘Energy Observer’ gebruikt een mix van waterstof geproduceerd uit zeewater, wind en zonne-energie. De catamaran vertrok in juni 2017 vanuit de haven van Saint-Malo in Frankrijk en is nu ongeveer halverwege de geplande missie. Inmiddels zijn zo’n 18.000 zeemijlen afgelegd.

De Energy Observer is 31 meter lang, 13 meter breed en weegt 34 ​​ton. De gemiddelde snelheid bij elektrische voortstuwing bedraagt circa 4-5 knopen. Dit kan oplopen tot 8 knopen wanneer ook gebruik worden gemaakt van windenergie. Het schip telt acht bemanningsleden en heeft tot nu toe 25 landen en 48 havens bezocht.

De brandstofceltechnologie die bij het schip is toegepast, is ontwikkeld door Toyota’s Technical Center Europe. De onderdelen hiervan werden voor het eerst ingezet in Toyota Mirai, een elektrische sedan met brandstofcel. Naast deze waterstofauto wordt de techniek inmiddels ook ingezet voor bussen en vrachtwagens. Het herontwerpen en bouwen van de bestaande compacte module nam nog geen zeven maanden tijd in beslag.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Teradyne integreert AI-technologie NVIDIA in automatiseringsoplossingen

(productnews)
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met...
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met NVIDIA. Het bedrijf integreert AI-functionaliteiten op basis van NVIDIA-technologie in zijn automatiseringsoplossingen. Een...
High tech / 28-03-2024
Lees meer

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 26-03-2024
(productnews)
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer...
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer dan de ander, maar het is bijna onmogelijk om je er van uit te sluiten. In de bouwsector is het overduidelijk een vereiste om...
Bouw & Constructie / 26-03-2024
Lees meer

CEO’s van Volkswagen en BMW pleiten voor versoepeling Europese CO2-normen

(productnews)
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de...
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van...
Automotive / 26-03-2024
Lees meer

Nederlandse bedrijven worden steeds efficiënter dankzij digitalisering

(productnews)
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een...
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een positieve vooruitgang en tegen welke problemen lopen ze nog aan als het gaat om...
Algemeen / 25-03-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven