maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 08 maart 2021

Titanic Explorer maakt tochtjes tot 4000 meter onder water mogelijk

Triton uit Florida maakt al meer dan tien jaar high-end civiele onderzeeboten die niet alleen door wetenschappers maar ook door commerciële bedrijven en ultra-rijke superjachteigenaars worden gebruikt. Triton staat bekend om onderzeebootjes die gekenmerkt worden door een bol of bubbel van acryl. Deze geeft de bestuurder het gevoel van ultieme vrijheid.

De nieuwste Triton is de Titanic Explorer die gelijk de diepst duikende onderzeeër met plexiglas bol is. Deze kan tot 4.000 m onder water, ruim voldoende om het wrak van de Titanic te bekijken op zo’n 3.800 m onder water.

Bezoekje aan Titanic

De nieuwe onderzeeër leent zich niet alleen voor een bezoekje aan de Titanic. Hij is uitgevoerd met enorme, scharnierende vleugels aan de bovenzijde. Deze vouwen zich naar beneden tegen de zijkanten van de plexiglas bol voor een mooie gladde hydrodynamische vorm als je door het water naar beneden of omhoog gaat. De reis naar de diepte van de Titanic bedraagt daarmee slechts twee uur, aanzienlijk sneller dan eerder mogelijk was.

In opengeklapte toestand hebben de vleugels een breedte van 6 meter. Omdat ze voorzien zijn van verlichting en camera-aansluitingen is het maken van foto’s of video’s op grote diepten een stuk comfortabeler. Daarnaast bevatten de vleugels ook voortstuwingsunits. Handig als je dicht bij de zeebodem of een wrak bent en zonder verstoringen toch vrij wilt kunnen manoeuvreren. Opmerkelijk is verder de Silent Glide functie. Hiermee kan de onderzeeër tijdens het dalen op een gecontroleerde manier in een zacht glijdende beweging een vaste koers aanhouden, een object volgen of gewoon naar beneden ‘glijden’, zonder de aandrijvingen te gebruiken. Zo wordt de omgeving niet verstoord en worden geen storende geluiden tijdens video-opnamen geïntroduceerd.

Voortstuwing

De Titanic Explorer heeft voldoende batterijvermogen voor tweepersoon-expedities van meer dan 12 uur. Hiervoor is maar 40 kWh aan accu’s nodig. De onderzeeër is voorzien van vier elektrische hoofd- en vier hulpvoorstuwers, elk met een vermogen van 5,5 kW. Hij weegt 12.000 kg, en meet 4,45 x 2,75 x 3 m in opgevouwen toestand. Meer weten? Check de video om te ervaren hoe het is om onder water te varen in de acryl bol.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Teradyne integreert AI-technologie NVIDIA in automatiseringsoplossingen

(productnews)
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met...
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met NVIDIA. Het bedrijf integreert AI-functionaliteiten op basis van NVIDIA-technologie in zijn automatiseringsoplossingen. Een...
High tech / 28-03-2024
Lees meer

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 26-03-2024
(productnews)
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer...
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer dan de ander, maar het is bijna onmogelijk om je er van uit te sluiten. In de bouwsector is het overduidelijk een vereiste om...
Bouw & Constructie / 26-03-2024
Lees meer

CEO’s van Volkswagen en BMW pleiten voor versoepeling Europese CO2-normen

(productnews)
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de...
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van...
Automotive / 26-03-2024
Lees meer

Nederlandse bedrijven worden steeds efficiënter dankzij digitalisering

(productnews)
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een...
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een positieve vooruitgang en tegen welke problemen lopen ze nog aan als het gaat om...
Algemeen / 25-03-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven