maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 31 december 2022

Supertanker met zeilen verbruikt 9,8% minder brandstof

De scheepvaartsector vergroent en dat brengt een terugkeer van grote zeilen dichterbij. De China Merchant Energy Shipping company (CMES) heeft een nieuwe supertanker in gebruik genomen met vier grote zeilen. Deze verminderen het gemiddelde brandstofverbruik met bijna 10%.

Van zeil- naar dieselschip

Zeilen waren duizenden jaren lang de belangrijkste aandrijving voor grote schepen. Dat veranderde toen de Duitse uitvinder Rudolf Diesel in 1897 zijn eerste motor aan de praat kreeg. Zes jaar later voeren al de eerste door diesel aangedreven schepen op zee. Dat was veiliger en efficiënter dan stoommachines. Langzaam namen deze dieselschepen de scheepswereld over en werden een pijler van de internationale handel. Ze zijn echter wel vervuilend: zo’n 50.000 koopvaardijschepen zijn verantwoordelijk voor ongeveer 1,7% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Alhoewel methanol en ammoniak worden gezien als veelbelovende alternatieven voor schonere energie, is de technologie op dit moment nog lang niet uitgekristalliseerd.

Zeilen daarentegen zijn bekend terrein en al minstens tien jaar zijn er concepten en plannen om grote zeilen terug te brengen in de vracht- en passagiersvaart. Het Ierse B9 Shipping kwam al in 2012 met het idee van een 100% door zeilen aangedreven vrachtschip, maar daar lijkt niet veel van terecht te zijn gekomen. Oceanbird, een dochteronderneming van Wallenius, heeft de lanceringsdatum voor haar eerste schip met stijve zeilen verschoven van 2024 naar 2026.

En terug naar diesel/zeilschip

Maar China’s Dalian Shipbuilding Industry Co (DSIC) heeft nu de stap gezet. De M/V “New Aden” is een 333-meter lange supertanker. Deze kolos, die op 24 september te water werd gelaten, beschikt over een relatief bescheiden, maar baanbrekend windenergiesysteem. In het midden van het lange dek zijn vier intrekbare zeilen gemonteerd, die elk 40 m van het dek uitsteken en een oppervlakte van 1.200 m² hebben.

De lichtgewicht, corrosiebestendige koolstofvezel composietbladen kunnen met een druk op de knop omhoog of omlaag worden gebracht. Een ‘Aerofoil Sails Intelligent Control’-systeem is ontworpen om voortdurend de heersende omstandigheden en navigatiegegevens te controleren. Op basis hiervan is de hoek van de zeilen voortdurend aan te passen om maximaal gebruik te maken van de beschikbare wind.

Als relatief kleine implementatie van het autozeilconcept is dit systeem niet bedoeld als primaire aandrijving. Het schip zal nog steeds veel diesel verbruiken. Maar op een voorbeeldvaarroute tussen het Midden-Oosten en het Verre Oosten zal het naar verwachting het gemiddelde brandstofverbruik met meer dan 9,8% verminderen. Dat bespaart naar schatting 2.900 ton kooldioxide-uitstoot per reis.

De New Aden is een supertanker voor ruwe olie, dus ondanks de groene belofte, is zijn primaire doel nog steeds om ongeveer twee miljoen vaten fossiele brandstof over de wereld te vervoeren. Maar of je het nu als greenwashing ziet of niet, het bewijst duidelijk dat deze enorme zeilsystemen voor grote, moderne schepen economisch verantwoord is.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Teradyne integreert AI-technologie NVIDIA in automatiseringsoplossingen

(productnews)
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met...
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met NVIDIA. Het bedrijf integreert AI-functionaliteiten op basis van NVIDIA-technologie in zijn automatiseringsoplossingen. Een...
High tech / 28-03-2024
Lees meer

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 26-03-2024
(productnews)
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer...
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer dan de ander, maar het is bijna onmogelijk om je er van uit te sluiten. In de bouwsector is het overduidelijk een vereiste om...
Bouw & Constructie / 26-03-2024
Lees meer

CEO’s van Volkswagen en BMW pleiten voor versoepeling Europese CO2-normen

(productnews)
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de...
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van...
Automotive / 26-03-2024
Lees meer

Nederlandse bedrijven worden steeds efficiënter dankzij digitalisering

(productnews)
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een...
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een positieve vooruitgang en tegen welke problemen lopen ze nog aan als het gaat om...
Algemeen / 25-03-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven