maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 16 oktober 2023

Strijd om de snelste zeilboot ter wereld

De SP80- en Syroco-teams hebben allebei een opmerkelijke boot te water gelaten. Ze zien eruit als een paar ruimteschepen en worden aangedreven door ultrasnelle vliegers in plaats van zeilen. Beide boten zijn gebouwd om angstaanjagende snelheden te bereiken.

Het huidige wereldrecord snelheid staat al iets meer dan tien jaar op 65,37 knopen (121,06 km/u), in 2012 gevestigd door Paul Larsen in de Vestas Sailrocket II. Maar records zijn er om gebroken te worden, en zowel het SP80-team als het Syroco-team benaderen het record compleet anders dan Larsen. Beide teams hebben een doelsnelheid van 81 knopen (150 km/u) in de hoop het record zo te verbrijzelen. Hiervoor maken beide teams gebruik van enorme vliegers die met sterke lijnen aan de boten zijn bevestigd om kapseizen te voorkomen.

SP80

De SP80 heeft een ontwerp van 10,5 meter dat plaats biedt aan twee personen in tandem – één op de achterbank, om de vlieger te bedienen. Deze is bevestigd aan een bedieningsarm achter de cabine. De andere persoon bestuurt het vaartuig. In augustus testte het SP80-team de luchtweerstand van het vaartuig op het meer van Geneve, waar het 30 knopen haalde terwijl het achter een boot werd getrokken. Bekijk het experiment hier:

Het team is nu bezig met het om zeilgedeelte steeds roter, krachtiger en sneller te maken.

Syroco

De Syroco zou je bijna geen boot meer noemen. Het team noemt het een “gewichtloos jacht”, maar in feite is het een vlieger aan een lijn die min of meer recht naar beneden in het water loopt, waar hij vastzit aan een draagvleugel. Omdat de vleugel en vlieger aan elkaar trekken, wordt de lijn strak getrokken.

Draagvleugels zijn van nature door cavitatie begrensd tot een snelheid van ongeveer 100 km/u. De vleugel van de draagvleugel creëert aan de ene kant een hogedrukgebied en aan de andere kant een lagedrukgebied. Het lagedrukgebied wordt zo laag dat het water begint te verdampen, waardoor er een enorme luchtweerstand ontstaat.  Het team heeft een ingenieuze methode ontwikkeld om toch boven de snelheidsgrens van 100 km/u te komen. Neem een kijkje:

Beide teams gaan door met tunen, tweaken, testen, versnellen en tegelijkertijd het record najagen!

Deel dit artikel

Meer nieuws

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 16-07-2024
(productnews)
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is...
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is inmiddels bijna 28,9 miljoen euro toegekend. Daarmee is nog slechts 2%...
Automotive / 16-07-2024
Lees meer

Subsidie voor HySUCCES: onderzoek naar sociaaleconomische impact van waterstof

(productnews)
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro...
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO. Om de transitie naar een waterstofeconomie te faciliteren...
Algemeen / 16-07-2024
Lees meer

Smart Manufacturing Group groeit door overnames van The Grain en PROPOS!

(productnews)
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend...
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend Nederland en België. Een groep met focus primair gericht op deindustrie....
High tech / 16-07-2024
Lees meer

Nieuwe elektrolyser wekt zelf zonne-energie op voor groene waterstof

(productnews)
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te...
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te produceren. Het gaat om een volledig losstaande unit, waarin alle benodigde componenten...
Energie / 16-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven