maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 16 oktober 2023

Strijd om de snelste zeilboot ter wereld

De SP80- en Syroco-teams hebben allebei een opmerkelijke boot te water gelaten. Ze zien eruit als een paar ruimteschepen en worden aangedreven door ultrasnelle vliegers in plaats van zeilen. Beide boten zijn gebouwd om angstaanjagende snelheden te bereiken.

Het huidige wereldrecord snelheid staat al iets meer dan tien jaar op 65,37 knopen (121,06 km/u), in 2012 gevestigd door Paul Larsen in de Vestas Sailrocket II. Maar records zijn er om gebroken te worden, en zowel het SP80-team als het Syroco-team benaderen het record compleet anders dan Larsen. Beide teams hebben een doelsnelheid van 81 knopen (150 km/u) in de hoop het record zo te verbrijzelen. Hiervoor maken beide teams gebruik van enorme vliegers die met sterke lijnen aan de boten zijn bevestigd om kapseizen te voorkomen.

SP80

De SP80 heeft een ontwerp van 10,5 meter dat plaats biedt aan twee personen in tandem – één op de achterbank, om de vlieger te bedienen. Deze is bevestigd aan een bedieningsarm achter de cabine. De andere persoon bestuurt het vaartuig. In augustus testte het SP80-team de luchtweerstand van het vaartuig op het meer van Geneve, waar het 30 knopen haalde terwijl het achter een boot werd getrokken. Bekijk het experiment hier:

Het team is nu bezig met het om zeilgedeelte steeds roter, krachtiger en sneller te maken.

Syroco

De Syroco zou je bijna geen boot meer noemen. Het team noemt het een “gewichtloos jacht”, maar in feite is het een vlieger aan een lijn die min of meer recht naar beneden in het water loopt, waar hij vastzit aan een draagvleugel. Omdat de vleugel en vlieger aan elkaar trekken, wordt de lijn strak getrokken.

Draagvleugels zijn van nature door cavitatie begrensd tot een snelheid van ongeveer 100 km/u. De vleugel van de draagvleugel creëert aan de ene kant een hogedrukgebied en aan de andere kant een lagedrukgebied. Het lagedrukgebied wordt zo laag dat het water begint te verdampen, waardoor er een enorme luchtweerstand ontstaat.  Het team heeft een ingenieuze methode ontwikkeld om toch boven de snelheidsgrens van 100 km/u te komen. Neem een kijkje:

Beide teams gaan door met tunen, tweaken, testen, versnellen en tegelijkertijd het record najagen!

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven