maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 07 januari 2021

Stealth onderwatervaartuig

Bij geheime militaire missies op wordt er veel aan gedaan om onzichtbaar te blijven voor de vijand. Daar komt VICTA in beeld: een vaartuig dat dat tevens onderzeeër is en speciaal werd ontwikkeld om duikers af te zetten.

De VICTA wordt momenteel ontwikkeld door de Britse firma SubSea Craft en is 11,95 meter lang en 2,3 meter breed en biedt plaats aan zes duikers plus een piloot en een navigator. De matzwarte composiet romp is gemaakt van koolstofvezel met een kern van Diab-schuim, voor een goede sterkte/gewichtsverhouding.

Bij het begin van de missie, beweegt VICTA zich snel over het oppervlak als een gewone boot. Hij wordt daarvoor aangedreven door een aangepaste Seatek 725+ dieselmotor die 725 pk levert aan een set Konsberg Kamewa waterjets. Hiermee kan een topsnelheid van 40 knopen, een kruissnelheid van 30 knopen en een actieradius van 250 zeemijlen worden bereikt.

Wordt het kritischer dan stopt VICTA en overspoelt het de cabine, waardoor deze binnen twee minuten onder water komt te staan. Het wordt dan een “natte onderzeeër”: de inzittenden worden in het water ondergedompeld en dragen een duikuitrusting. De duikers en de bemanning ademen via een open circuit luchtsysteem aan boord, zodat de duikers hun tanks niet voortijdig hoeven te gebruiken. Met het systeem aan boord kunnen acht mensen vier uur vrij ademen.

In de onderwatermodus schakelt VICTA de aandrijving over op zes elektrische voortstuwers die worden aangedreven door een lithium-ionbatterij. Hij bereikt dan een topsnelheid van 8 knopen. De maximale duikdiepte bedraagt 30 meter en het bereik is 25 zeemijlen. De fly-by-wire stuurtechniek maakt het mogelijk om dezelfde set bedieningselementen zowel aan het oppervlak als onder water te gebruiken.
Bij het bereiken van het doel van de duikers stopt VICTA, en de duikers verlaten de duikers via vleugeldeuren aan de zijkanten.

Op dit moment wordt er een prototype samengesteld. De onderstaande video geeft alvast een indruk van de VICTA.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Teradyne integreert AI-technologie NVIDIA in automatiseringsoplossingen

(productnews)
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met...
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met NVIDIA. Het bedrijf integreert AI-functionaliteiten op basis van NVIDIA-technologie in zijn automatiseringsoplossingen. Een...
High tech / 28-03-2024
Lees meer

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 26-03-2024
(productnews)
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer...
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer dan de ander, maar het is bijna onmogelijk om je er van uit te sluiten. In de bouwsector is het overduidelijk een vereiste om...
Bouw & Constructie / 26-03-2024
Lees meer

CEO’s van Volkswagen en BMW pleiten voor versoepeling Europese CO2-normen

(productnews)
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de...
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van...
Automotive / 26-03-2024
Lees meer

Nederlandse bedrijven worden steeds efficiënter dankzij digitalisering

(productnews)
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een...
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een positieve vooruitgang en tegen welke problemen lopen ze nog aan als het gaat om...
Algemeen / 25-03-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven