maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 07 januari 2021

Stealth onderwatervaartuig

Bij geheime militaire missies op wordt er veel aan gedaan om onzichtbaar te blijven voor de vijand. Daar komt VICTA in beeld: een vaartuig dat dat tevens onderzeeër is en speciaal werd ontwikkeld om duikers af te zetten.

De VICTA wordt momenteel ontwikkeld door de Britse firma SubSea Craft en is 11,95 meter lang en 2,3 meter breed en biedt plaats aan zes duikers plus een piloot en een navigator. De matzwarte composiet romp is gemaakt van koolstofvezel met een kern van Diab-schuim, voor een goede sterkte/gewichtsverhouding.

Bij het begin van de missie, beweegt VICTA zich snel over het oppervlak als een gewone boot. Hij wordt daarvoor aangedreven door een aangepaste Seatek 725+ dieselmotor die 725 pk levert aan een set Konsberg Kamewa waterjets. Hiermee kan een topsnelheid van 40 knopen, een kruissnelheid van 30 knopen en een actieradius van 250 zeemijlen worden bereikt.

Wordt het kritischer dan stopt VICTA en overspoelt het de cabine, waardoor deze binnen twee minuten onder water komt te staan. Het wordt dan een “natte onderzeeër”: de inzittenden worden in het water ondergedompeld en dragen een duikuitrusting. De duikers en de bemanning ademen via een open circuit luchtsysteem aan boord, zodat de duikers hun tanks niet voortijdig hoeven te gebruiken. Met het systeem aan boord kunnen acht mensen vier uur vrij ademen.

In de onderwatermodus schakelt VICTA de aandrijving over op zes elektrische voortstuwers die worden aangedreven door een lithium-ionbatterij. Hij bereikt dan een topsnelheid van 8 knopen. De maximale duikdiepte bedraagt 30 meter en het bereik is 25 zeemijlen. De fly-by-wire stuurtechniek maakt het mogelijk om dezelfde set bedieningselementen zowel aan het oppervlak als onder water te gebruiken.
Bij het bereiken van het doel van de duikers stopt VICTA, en de duikers verlaten de duikers via vleugeldeuren aan de zijkanten.

Op dit moment wordt er een prototype samengesteld. De onderstaande video geeft alvast een indruk van de VICTA.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus overnemen

Gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus overnemen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 24-01-2025
(productnews)
De gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus (BIC) overnemen. Het wil zo beter regie kunnen voeren over de...
De gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus (BIC) overnemen. Het wil zo beter regie kunnen voeren over de ontwikkeling van de campus kunnen vergroten. Dit is volgens de gemeente van...
Algemeen / 24-01-2025
Lees meer

DEMCON, Thorizon en VDL Groep bundelen krachten rond kleine modulaire kernreactoren

(productnews)
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren...
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (Small Modular Reactors / SMR’s). De partijen richten zich daarbij specifiek op gesmolten-zout-reactoren....
Algemeen / 21-01-2025
Lees meer

L’Oréal zet generatieve AI in voor verduurzamen van cosmetica

(productnews)
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van...
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van zijn producten. Het bedrijf wil met behulp van de technologie nieuwe inzichten verkrijgen uit data over...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Lawinedetectie met passieve radar

Lawinedetectie met passieve radar

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 20-01-2025
(productnews)
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid...
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid van mensen en infrastructuur te garanderen. Onderzoekers van het Fraunhofer-FHR...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven