maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 13 oktober 2020

Robot onderzoekschip start ontdekkingsreis

Exact 400  jaar nadat de Mayflower vanuit Engeland vertrek naar de Nieuwe Wereld gaat een autonoom, door zonne-energie aangedreven, onderzoekvaartuig van start voor een missie om milieugegevens over de oceaan te verzamelen.

Na twee jaar voorbereiding vertrok de Mayflower Autonomous Ship uit Plymouth in Devon voor een zes maanden durende proeftocht. De bedoeling is om volgend jaar de Atlantische Oceaan over te steken volgens de route die de Pilgrims in 1620 namen.

Kunstmatige intelligentie

Zoals de naam aangeeft, staat er geen kapitein aan het roer, maar een navigatiesysteem op basis van kunstmatige intelligentie, dat is ontwikkeld door MarineAl. Deze ‘Al Captain’ maakt gebruik van gegevens van de radar aan boord, GPS, nautische kaarten, omgevingssensoren, een vademmeter, een transportmanagementsysteem en weergegevens.

De hedendaagse Mayflower kan de  horizon scannen op eventuele gevaren, beslissingen nemen op basis van verkregen informatie en de koers veranderen op basis van actuele data. Daarmee heeft het schip meer gemeen met de modernste computertechnologie dan met zijn 17e-eeuwse naamgenoot.

Trimaran

De Mayflower is uitgevoerd als trimaran die 15 meter lang en 6,2 meter breed is en 4,5 ton weegt – minder dan 3 procent van het gewicht van de oorspronkelijke Mayflower. Het project is een samenwerking van IBM en non-profit oceaanonderzoek ProMare, samen met een wereldwijd consortium van partners – inclusief Thales, Nvidia, de Universiteit van Plymouth en Aluship.

Het navigatiesysteem is samengesteld door navigatie-satellietsystemen, traagheidsmeetunit, radar, satellietcommunicatiesysteem,  automatisch indentificatiesysteem en een weerstation. Er zijn zes door AI bestuurde camera’s, meer dan 30 boordsensoren, tenminste vier computers en andere geavanceerde apparatuur.

Hybride voorstuwing

Het hybride elektrische voortstuwingssysteem wordt aangedreven op basis van zonne-energie en bestaat uit twee dubbele 20 kW permanentmagneetmotoren en lithium-ijzer-fosfaat batterijen. De topsnelheid van het vaartuig bedraagt 10 knopen. Naast het autonome onderzoekvaartuig hebben IBM en ProMare ook het MAS400 portaal aangekondigd. Dit levert real time updates over de positie van het schip alsook informatie over milieuomstandigheden en data van de onderzoekprojecten. Via de chatbot Artie worden bezoekers van het portaal geïnformeerd over het schip en zijn tocht. Op deze manier wordt het publiek enthousiast gemaakt voor bescherming van onze oceanen.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Patiënt in Radboudumc behandeld met innovatieve bloedstelpende pleister

(productnews)
Bij een patiënt die onlangs in het Radboudumc aan de lever is geopereerd, is een bloedstelpende pleister gebruikt. Het gaat...
Bij een patiënt die onlangs in het Radboudumc aan de lever is geopereerd, is een bloedstelpende pleister gebruikt. Het gaat om een GATT-Patch, ontwikkeld door het Nijmeegse bedrijf GATT Technologies....
Medisch & Zorg / 13-05-2021
Lees meer

“Morphing Pasta” bespaart 60% op verpakking

“Morphing Pasta” bespaart 60% op verpakking

(PARTNER NIEUWS)
Agro & Food / 12-05-2021
(productnews)
De manier waarop meubels plat worden verpakt om verpakkingsruimte en ecologische voetafdruk te besparen tijdens transport...
De manier waarop meubels plat worden verpakt om verpakkingsruimte en ecologische voetafdruk te besparen tijdens transport – denk bijvoorbeeld aan hoe Ikea dit doet – heeft een team van de...
Agro & Food / 12-05-2021
Lees meer

Veerboot als snelste elektrische passagiersschip ter wereld

Veerboot als snelste elektrische passagiersschip ter wereld

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 11-05-2021
(productnews)
Het  Zweedse Candela veroorzaakt deining in de wereld van vervoer over water. Met de nieuwe veerboot P-30 claimt het...
Het  Zweedse Candela veroorzaakt deining in de wereld van vervoer over water. Met de nieuwe veerboot P-30 claimt het bedrijf het snelste, volledig elektrische passagiersschip ooit te hebben ontworpen. Door...
Scheepsbouw & Offshore / 11-05-2021
Lees meer

Solar Team Twente vindt alternatieve wedstrijd in Solar Challenge Morocco

(productnews)
Het Solar Team Twente neemt dit jaar met zijn zonneauto deel aan de Solar Challenge Morocco, die op 25 oktober 2021 van...
Het Solar Team Twente neemt dit jaar met zijn zonneauto deel aan de Solar Challenge Morocco, die op 25 oktober 2021 van start gaat. Het voertuig is eigenlijk ontwikkeld voor...
Automotive / 11-05-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven