maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 13 oktober 2020

Robot onderzoekschip start ontdekkingsreis

Exact 400  jaar nadat de Mayflower vanuit Engeland vertrek naar de Nieuwe Wereld gaat een autonoom, door zonne-energie aangedreven, onderzoekvaartuig van start voor een missie om milieugegevens over de oceaan te verzamelen.

Na twee jaar voorbereiding vertrok de Mayflower Autonomous Ship uit Plymouth in Devon voor een zes maanden durende proeftocht. De bedoeling is om volgend jaar de Atlantische Oceaan over te steken volgens de route die de Pilgrims in 1620 namen.

Kunstmatige intelligentie

Zoals de naam aangeeft, staat er geen kapitein aan het roer, maar een navigatiesysteem op basis van kunstmatige intelligentie, dat is ontwikkeld door MarineAl. Deze ‘Al Captain’ maakt gebruik van gegevens van de radar aan boord, GPS, nautische kaarten, omgevingssensoren, een vademmeter, een transportmanagementsysteem en weergegevens.

De hedendaagse Mayflower kan de  horizon scannen op eventuele gevaren, beslissingen nemen op basis van verkregen informatie en de koers veranderen op basis van actuele data. Daarmee heeft het schip meer gemeen met de modernste computertechnologie dan met zijn 17e-eeuwse naamgenoot.

Trimaran

De Mayflower is uitgevoerd als trimaran die 15 meter lang en 6,2 meter breed is en 4,5 ton weegt – minder dan 3 procent van het gewicht van de oorspronkelijke Mayflower. Het project is een samenwerking van IBM en non-profit oceaanonderzoek ProMare, samen met een wereldwijd consortium van partners – inclusief Thales, Nvidia, de Universiteit van Plymouth en Aluship.

Het navigatiesysteem is samengesteld door navigatie-satellietsystemen, traagheidsmeetunit, radar, satellietcommunicatiesysteem,  automatisch indentificatiesysteem en een weerstation. Er zijn zes door AI bestuurde camera’s, meer dan 30 boordsensoren, tenminste vier computers en andere geavanceerde apparatuur.

Hybride voorstuwing

Het hybride elektrische voortstuwingssysteem wordt aangedreven op basis van zonne-energie en bestaat uit twee dubbele 20 kW permanentmagneetmotoren en lithium-ijzer-fosfaat batterijen. De topsnelheid van het vaartuig bedraagt 10 knopen. Naast het autonome onderzoekvaartuig hebben IBM en ProMare ook het MAS400 portaal aangekondigd. Dit levert real time updates over de positie van het schip alsook informatie over milieuomstandigheden en data van de onderzoekprojecten. Via de chatbot Artie worden bezoekers van het portaal geïnformeerd over het schip en zijn tocht. Op deze manier wordt het publiek enthousiast gemaakt voor bescherming van onze oceanen.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Teradyne integreert AI-technologie NVIDIA in automatiseringsoplossingen

(productnews)
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met...
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met NVIDIA. Het bedrijf integreert AI-functionaliteiten op basis van NVIDIA-technologie in zijn automatiseringsoplossingen. Een...
High tech / 28-03-2024
Lees meer

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 26-03-2024
(productnews)
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer...
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer dan de ander, maar het is bijna onmogelijk om je er van uit te sluiten. In de bouwsector is het overduidelijk een vereiste om...
Bouw & Constructie / 26-03-2024
Lees meer

CEO’s van Volkswagen en BMW pleiten voor versoepeling Europese CO2-normen

(productnews)
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de...
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van...
Automotive / 26-03-2024
Lees meer

Nederlandse bedrijven worden steeds efficiënter dankzij digitalisering

(productnews)
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een...
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een positieve vooruitgang en tegen welke problemen lopen ze nog aan als het gaat om...
Algemeen / 25-03-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven