maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 12 november 2018

RH Marine gaat onderzoek doen naar veilig autonoom varen

RH Marine gaat de komende drie jaar onderzoek doen naar veiliger autonoom varen. Het bedrijf uit Schiedam wil alogritmes ontwikkelen die onbemande zelfaansturende schepen efficiënt van A naar B te laten varen. De algoritmes herkennen ook gevaarlijke situaties en leren om deze gevaren te vermijden. 

Project

Het onderzoek maakt deel uit van een groter Europees project genaamd Safer Autonomous Systems (SAS). Het staat onder leiding van de KU Leuven, waar de veiligheid van verschillende autonome systemen onderzocht zal worden. Een consortium van bedrijven nemen deel aan het project, waaronder MIRA, Bosch, Airbus, Jaguar en Lloyd’s Register. RH Marine zal zich, samen met het Nederlandse maritieme onderzoeksinstituut MARIN, richten op de veiligheid van onbemande schepen. Het project wordt gefinancieerd door het EU Horizon 2020 program, dat onderzoek en innovatie aan elkaar koppelt en stimuleert.

RH Marine integreert elektrische en autonome systemen in superjachten, bagger- en offshore-industrie en de defensie, veiligheids- en sectoren. “We zijn benaderd voor dit project vanwege onze ervaring en expertise in het veld van innovatie”, zegt Portfolio Manager Marcel Vermeulen in een persbericht. “We zijn al complexe systemen aan het ontwikkelen voor de marine-, bagger-, offshore- en superjachtsector. Onze toekomstige doel is om de schepen van onze klanten autonoom te laten varen. Door deel te nemen aan SAS, kunnen we belangrijke stappen zetten in die ambitie.” 

Drie algoritmes

Het belangrijkste doel van het SAS-project is om zekerheid in te bouwen in de veiligheid van autonome systemen. Om dit te bereiken gaat RH Marine drie verschillende algoritmes ontwikkelen. De eerste is bedoeld om de weg van A naar B van autonome schepen dusdanig te optimaliseren zodat ze zo efficiënt mogelijk en tegen de laagste kosten kunnen varen. Dit algoritme moet in staat kunnen zijn om op een volledige vloot te opereren. Daarnaast moet het onderzoek leiden tot een algoritme dat, gebaseerd op de data van sensoren, een volledig overzicht van de situatie geeft en daardoor ook mogelijke gevaren herkent. Het derde algoritme moet die gevaren vermijden. “Dat is nog steeds de missende link in veel systemen”, aldus Vermeulen. “Uiteindelijk moet het schip zelf kunnen beslissen wat het moet doen in moeilijke situaties. Soms is, naast het volgen van de regels, goede bekwaamheid van zeemannen beslissend. Met kunstmatige intellegentie-technologie moeten we een algoritme ontwikkelen dat slimmer maar herkenbaar voor mensen werkt.”

De komende drie jaar wordt een promovendus aangesteld die samen met het ontwikkelteam van RH Marine aan de algoritmes gaat werke. De onderzoeker zal ook korte stages volgen bij KU Leuven, MARIN en Lloyd’s Register. “Lloyd’s deelname in het consortium is belangrijk omdat allerlei verschillende regels moeten worden ingesteld voor autonoom varen. dat wordt ook onderzocht.”

Europa leidend

SAS is een zogenoemd Early-Stage Research (ESR). Het uiteindelijke doel is door middel van veiligheidsanalyses en andere technologieën aan te tonen dat het gedrag van een autonoom schip te allen tijden en in alle situaties veilig blijft. Het is wereldwijd gezien niet het enige project dat zich op dit onderwerp richt. Vermeulen: “Met dit project kan Europa de leiding nemen. We hebben de technologie al om schepen van een afstand te besturen, zodat ze allemaal onbemand kunnen zijn. Wij gaan de komende jaren bekijken hoe we veilig volledig autonoom kunnen varen.”

 

Bron + foto: RH Marine.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Belangrijke stap in realisatie waterstofnetwerk Noordzeekanaalgebied

(productnews)
Vier bedrijven in het Noordzeekanaalgebied zetten een concrete vervolgstap voor een aansluiting op het toekomstige...
Vier bedrijven in het Noordzeekanaalgebied zetten een concrete vervolgstap voor een aansluiting op het toekomstige waterstofnetwerk van Gasunie. Dit doen ze omdat zij waterstof willen gaan produceren of gebruiken. Vattenfall,...
Energie / 20-05-2024
Lees meer

Medtronic mag oplaadbare spinal cord stimulator in VS op markt brengen

Medtronic mag oplaadbare spinal cord stimulator in VS op markt brengen

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 20-05-2024
(productnews)
De Inceptiv oplaadbare spinal cord stimulator (CSC) van Medtronic is in de Verenigde Staten (VS) door de Food and Drug...
De Inceptiv oplaadbare spinal cord stimulator (CSC) van Medtronic is in de Verenigde Staten (VS) door de Food and Drug Administration (FDA) goedgekeurd voor de behandeling van chronische pijn. Het...
Medisch & Zorg / 20-05-2024
Lees meer

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 15-05-2024
(productnews)
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een...
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een belangrijke stap richting de invoering van de Europese sector- en...
Medisch & Zorg / 15-05-2024
Lees meer

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 14-05-2024
(productnews)
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week...
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week opnieuw de fabriek binnen te dringen. Ook dreigen zij met...
Automotive / 14-05-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven