maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 17 mei 2021

Oogverblindende aluminium elektrische boot haalt snelheden van 70 knopen

Het Deense Sarvo Marine combineert kracht, snelheid en een oogverblindende esthetiek in de Sarvo 37. Dit pleziervaartuig met glinsterende aluminium romp wordt voortgestuwd door vier elektromotoren. Bij een maximale snelheid van 70 knopen scheert de Sarvo 37 als een glanzend metalen pojectiel over het water. Bij normale snelheden heeft de boot een bereik van 100 zeemijlen; het opladen neemt niet meer dan een uur in beslag.

Ingetogen ontwerp

De Sarvo 37 heeft een lengte van 37 voet (11,3 m) en is het toonbeeld van Scandinavisch design. De speciaal ontwikkelde aluminium romp bestaat voor 60 procent uit gerecycled aluminium dat onderhoudsarm en corrosiebestendig is. De koele uitstraling van het aluminium wordt getemperd door de warme uitstraling van synthetisch hout. De keuze voor synthetisch hout is bewust genomen om recht te doen aan het milieuvriendelijke ontwerp van de boot. Het kunststofmengsel bestaat voor 80 procent uit gerecycled materiaal, waaronder plastic dat uit de oceaan is gehaald. Kopers kunnen kiezen uit verschillende teak tinten, en het dek wordt geleverd in combinatie met weerbestendige kunstlederen bekleding op de rondlopende bank en captain-chair. Benedendeks staat in de cabine een op maat gemaakt tweepersoonsbed met een ingebouwde inductielader voor mobiele apparaten. Het schip heeft geen ruimte voor een volledige kombuis, maar wel een koffiestation en een toiletruimte.

Krachtige aandrijving

Voor een zo gering mogelijke aanslag op het 350 kWh accupakket is de voorsteven uitgevoerd in een scheermesachtige V-vorm. De elektrische aandrijflijn is ontworpen door Sarvo’s CTO Jonas Voss, die zich voorheen bezig hield met de aandrijving bij Koenigsegg Automotive. De 350 kWh batterij wordt gecombineerd met een lichte, compacte elektrische aandrijving. Het accupakket is daarbij zodanig geplaatst dat het gewicht bijdraagt aan een betere balans en wegligging op het water. De elektromotor levert maximaal 1.280 pk. Voor noodgevallen kan een noodbatterij handmatig worden aangesloten.

De oplaadtijd van een uur wordt bereikt met een 350 kWh Nerve Smart laadsysteem. Voor laders met een lager vermogen zijn langere aansluitingen nodig, variërend van 5,5 uur bij een lader van 60 kW, tot 15 uur bij een walstroomaansluiting van 400 V, tot 47 uur bij een 230 V stopcontact.

Deel dit artikel

Meer nieuws

MobileEye en Sixt laten autonome taxi op Duitse wegen rijden

MobileEye en Sixt laten autonome taxi op Duitse wegen rijden

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 14-09-2021
(productnews)
MobileEye, een dochteronderneming van het Amerikaanse techbedrijf Intel, en Sixt gaan in Duitsland een autonome taxi op de...
MobileEye, een dochteronderneming van het Amerikaanse techbedrijf Intel, en Sixt gaan in Duitsland een autonome taxi op de openbare weg laten rijden. Het voertuig moet vanaf volgend jaar in München...
Automotive / 14-09-2021
Lees meer

Rijdend huis op zonne-energie maakt reis van 3000 kilometer

Rijdend huis op zonne-energie maakt reis van 3000 kilometer

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 13-09-2021
(productnews)
Solar Team Eindhoven heeft een rijdend huis op zonne-energie onthuld. Door zuinig om te gaan met energie kan het rijdende...
Solar Team Eindhoven heeft een rijdend huis op zonne-energie onthuld. Door zuinig om te gaan met energie kan het rijdende huis, dat de naam Stella Vita kreeg, op een zonnige...
Automotive / 13-09-2021
Lees meer

Neurorobotische prothese geeft geamputeerden gevoel terug

Neurorobotische prothese geeft geamputeerden gevoel terug

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 09-09-2021
(productnews)
Een nieuwe biometrische arm geeft patiënten met een bovenarmamputatie gevoel terug in hun arm. Dankzij sensoren kunnen...
Een nieuwe biometrische arm geeft patiënten met een bovenarmamputatie gevoel terug in hun arm. Dankzij sensoren kunnen gebruikers bewegingen en aanrakingen ervaren. Dit maakt onder meer natuurlijkere bewegingen mogelijk. De...
Medisch & Zorg / 09-09-2021
Lees meer

Hybride energiepark op komst voor Belgische kust

Hybride energiepark op komst voor Belgische kust

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 08-09-2021
(productnews)
Een aantal bedrijven bouwt een hybride energiepark voor de Belgische kust. Oceans of Energy bouwt een 3MW zonnepark, terwijl...
Een aantal bedrijven bouwt een hybride energiepark voor de Belgische kust. Oceans of Energy bouwt een 3MW zonnepark, terwijl CorPower Ocean een 1,2MW ‘golfslagenergiepark’ realiseert. Wereldwijd stijgt het energieverbruik. Waar...
Energie / 08-09-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven