maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 23 januari 2018

Nieuw concept maakt jachten America's Cup sneller en veiliger

Je kent ze ongetwijfeld: de beelden van de jachten die met elkaar strijden om de America's Cup. Met een geschiedenis die 160 jaar terug gaat in de tijd, is het zo ongeveer een van de oudste wedstrijden. Tot voor kort werd daarbij gebruik gemaakt van zogenaamde monohull-schepen. Enkele jaren geleden werd echter de overstap gemaakt naar grotere multi-hull jachten waarvan de romp bestaat uit meerdere lagen. Voor de 36e editie keert de Cup weer terug op het 'oude nest'. De eerste beelden van de mogelijke monohull jachten zijn ronduit spectaculair. Zeker op gebied van snelheid en veiligheid.

Het Emirates-team uit Nieuw-Zeeland is titelverdediger en werkte de afgelopen maanden aan verschillende monohull-concepten voor de komende wedstrijd. Het AC75-concept, dat recent werd onthuld, geeft een aardig voorproefje van het type jacht waarmee de komende America’s Cup in 2020-2021 vanuit Auckland van start gaat. Opmerkelijk zijn de twee vleugels in T-vorm waarvan er één zich onder het wateroppervlak bevindt en de zeilboot als het ware uit het water tilt terwijl de ander boven het wateroppervlak omhoog staat en voor minder weerstand zorgt. Voor de start, het manouvreren of tijdens ruwe zee kunnen de beide vleugels ook worden neergelaten voor extra stabiliteit.

De T-vleugels van de AC75 zorgen niet alleen voor meer snelheid maar maken de zeilrace ook veiliger. De vleugels zijn namelijk voorzien van ballast waardoor de zeilboot zich na het kapseizen vanzelf weer zal oprichten. Ook de rolstabiliteit bij lage snelheden wordt door deze ballast verbeterd. In de loods of dok bevinden beide vleugels zich onder de romp zodat de nodige stabiliteit wordt verkregen en de zeilboot ook in standaard jachthavens kan liggen. Er wordt al gekeken of dit innovatieve systeem met bewegende vleugels ook in andere zeilklassen kan worden ingezet.

Deze video geeft je een indruk van de werking van de vleugels.

 

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 16-07-2024
(productnews)
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is...
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is inmiddels bijna 28,9 miljoen euro toegekend. Daarmee is nog slechts 2%...
Automotive / 16-07-2024
Lees meer

Subsidie voor HySUCCES: onderzoek naar sociaaleconomische impact van waterstof

(productnews)
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro...
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO. Om de transitie naar een waterstofeconomie te faciliteren...
Algemeen / 16-07-2024
Lees meer

Smart Manufacturing Group groeit door overnames van The Grain en PROPOS!

(productnews)
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend...
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend Nederland en België. Een groep met focus primair gericht op deindustrie....
High tech / 16-07-2024
Lees meer

Nieuwe elektrolyser wekt zelf zonne-energie op voor groene waterstof

(productnews)
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te...
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te produceren. Het gaat om een volledig losstaande unit, waarin alle benodigde componenten...
Energie / 16-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven