maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 28 januari 2019

Nederlands duurzaam vissersschip gewild in Europa

Een in Nederland ontwikkelt zuinig visserschip moet de visserij gaan moderniseren. Het innovatieve schip werd bedacht door twee Noordzeevissers en is ook gewild in andere Europese landen.

In de Nederlandse visserij wordt nog veel gebruikgemaakt van verouderde schepen, ze zijn gemiddeld dertig jaar oud. Het zort voor veel onderhoudskosten waardoor het moeilijker wordt een fatsoenlijke boterham te verdienen in de visserij. Bovendien moeten vissers ook rekening houden met strengere CO2-wetten. 

Minder CO2-uitstoot

Het zette Noordzeevissers Hendrik Romkes en Klaas Kramer aan het denken. Ze zetten het project Stichting Masterplan Duurzame Visserij (MDV) op en gingen aan de slag met de ontwikkeling van een nieuw en duurzam schip: de MDV-1. De mannen investeerden zelf 3 miljoen euro. 

Drie jaar geleden werd de MDV-1 voor het eerst in gebruikgenomen in de platvisserij. Het schip heeft een hybride aandrijving van diesel en elektriciteit. De lichte romp biedt veel minder weerstand en stoot zo’n 60 procent minder CO2 uit, zo meldt het Financieel Dagblad. Om 1 kilo vis te vangen is zo’n 0,5 liter brandstof nodig, wat voorheen 4 liter was.

Investeren

Een ander voordeel is dat het schip zelfs nog iets minder kost dan traditionele vissersschepen, namelijk zo’n 4,5 miljoen euro. Bovendien is op het schip een geautomatiseerde visverwerking aanwezig, waardoor de vis langer vers blijft.

Inmiddels is de MDV1 niet alleen in Nederland populair. Met name vanuit Frankrijk zijn er veel bestellingen binnengekomen. De schepen worden gebouwd door scheepswerven Hoekman op Urk en Padmos in Stellendam. Er zijn zeven hybride schepen voor Franse vissers gebouwd, waarvan een aantal in kleinere versies. 

Toon gezet

Innovatiemanager Frans Veenstra van Stichting Masterplan Duurzame Visserij stelt in het FD dat het schip de toon heeft gezet voor een duurzame en uiteindelijk circulaire visserij. Hij denkt dat een circulair scheepsontwerp, zonder uitstoot, afval en ongelukken, mogelijk is in 2050. Technisch gezien is het al haalbaar, zo zegt hij, maar het is momenteel nog te kostbaar. Hij verwacht ook dat er meer autonome schepen gaan varen, te beginnen met semi-autonome schepen waarbij een kleine bemanning aan boord is.

Dit jaar komt er waarschijnlijk een vernieuwde versie van de MDV1. Sprout meldt dat in dit ontwerp de machinekamer verplaatst wordt naar het voorschip en de visverwerking en opslag naar achteren, zodat het transport van de vis korter wordt.

 

Bron: Sprout/FD.nl/Masterplan Duurzame Visserij

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven