1-4 september 2020 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 30 april 2020

Lichtste onderzeeboot ooit

De Nederlandse producent van onderzeeboten, U-Boat Worx, is sinds 2005 actief met hoogstandjes in onderwatervoertuigen. Recent werd de lichtste, bemande onderzeeboot bekend gemaakt. Deze Nemo van worden meegenomen op een aanhanger om overal vandaan weg te varen maar kan ook mee op een jacht als recreatievaartuig.

De Nemo is een twee persoonsonderzeeër en weegt een kleine 2500 kg. Met een lengte van zo’n anderhalve meter neemt het niet meer ruimte in beslag dan een paar jetski’s. Een ophijspunt zorgt ervoor dat de onderzeeër ook weer eenvoudig uit het water kan worden gehesen.

De Nemo is ook een fraaie verrijking voor jachteigenaren.

Stijlvolle mix

De vaarsnelheid van de Nemo bedraagt 3 knopen; de duikdiepte ligt om 10 m. Met twee personen kan ruim 8 uur autonoom onder water worden gebleven. De instap bevindt zich aan de bovenzijde. Eenmaal in het vaartuig valt de stijlvolle mix van comfort en functionaliteit op. De grote ronde bol geeft daarnaast een prachtig uitzicht naar alle kanten.

Alhoewel de ‘kapitein’ van de Nemo wel getraind moet worden, kan ook de passagier onder toezicht de onderzeeër besturen met de Manta besturing. De automatische piloot die vanzelfsprekend ook aan boord is, ondersteunt automatisch de diepte- en richtingbesturing. Met een aparte controller kan het vaartuig eventueel ook op afstand worden bestuurd.

De productie van de Nemo start zodra aan de marktvraag wordt voldaan. Standaard wordt de Nemo geleverd met airco, communicatievoorzieningen, verlichting en spotverlichting. Dit kan optioneel worden uitgebreid met onder meer nog meer verlichting, sonar en navigatie. Een 12 daags trainingsprogramma op Curaçao  wordt bij aankoop meegeleverd.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Kwaliteitscontrole blijft belangrijk aandachtspunt bij additieve productie

(productnews)
Kwaliteitscontrole is een belangrijk aandachtspunt bij additieve productie. 51% van de respondente noemt kwaliteitscontrole...
Kwaliteitscontrole is een belangrijk aandachtspunt bij additieve productie. 51% van de respondente noemt kwaliteitscontrole de belangrijke uitdaging. 62% stelt dat de 3D-printindustrie vooral betrouwbaardere technologieën nodig heeft om te groeien....
High tech / 04-06-2020
Lees meer

Lightyear en DSM brengen zonnedak van Lightyear One op de markt

(productnews)
De Nederlandse fabrikant van elektrische voertuigen Lightyear gaat een samenwerking aan met Koninklijke DSM. De bedrijven...
De Nederlandse fabrikant van elektrische voertuigen Lightyear gaat een samenwerking aan met Koninklijke DSM. De bedrijven gaan het zonnedak van Lightyear commercialiseren en op de markt brengen. De twee partijen...
Automotive / 03-06-2020
Lees meer

Waterstof-aandrijving voor containerschepen

Waterstof-aandrijving voor containerschepen

(productnews)
Scheepsbouw & Offshore / 01-06-2020
(productnews)
ABB werkt samen met ‘Hydrogène de France’ kortweg HDF aan de ontwikkeling van grootschalige...
ABB werkt samen met ‘Hydrogène de France’ kortweg HDF aan de ontwikkeling van grootschalige waterstof-brandstofcelsystemen die elektrische emissievrije containerschepen kunnen aandrijven. Waterstof staat in 2020 weer hoog in het vaandel....
Scheepsbouw & Offshore / 01-06-2020
Lees meer

3D printen van drijvende woningen

3D printen van drijvende woningen

(productnews)
Bouw & Constructie / 01-06-2020
(productnews)
Binnenkort is in Tsjechië de eerste 3D geprinte woning een feit. Met deze nieuwe bouwtechniek kan tot zeven maal sneller en...
Binnenkort is in Tsjechië de eerste 3D geprinte woning een feit. Met deze nieuwe bouwtechniek kan tot zeven maal sneller en voor de helft van de kosten een woning worden...
Bouw & Constructie / 01-06-2020
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven