1-4 september 2020 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 30 juni 2020

Kajak als superjacht

Met de zomervakantie voor de deur zijn sit-on-top kajaks bijzonder populair. Die belangstelling geldt niet alleen voor toeristen maar ook bij vissers die de kajak zien als een aantrekkelijk alternatief voor het vissersbootje. Het kajak-summum van dit moment is de Tyr; een kajak van koolstofvezel die een slank ontwerp combineert met een lichtgewicht uitvoering.

De Tyr is het geesteskind van Eric Jackson, die vier keer wereldkampioen wildwaterkajakken was. Hij combineerde zijn kennis met die van Russ Emanis, die het composieten programma bij Lockheed Martin leidde en Bob Blair, een ontwerper van bekroonde stand up paddleboards.

De Tyr heeft een kern van piepschuim in een (handbeschilderde) behuizing van koolstofvezelschaal. Het gewicht van de kajak komt daarmee uit op zo’n 18 kg. Vergelijkbare kajaks die worden gebruikt om te vissen wegen doorgaans al snel anderhalf keer zoveel.

Bovendien is de romp van de Tyr, in tegenstelling tot de meeste andere sit-on-tops, vlak waardoor de kajak zich gemakkelijk door vrij ondiep water beweegt. Een vin aan de onderzijde zorgt voor een goede wendbaarheid.

De romp van de Tyr is aan de voorzijde licht gebogen waardoor deze snel door golven snijdt . Door de open kuip van de kajak loopt binnenkomend water ook weer gewoon weg uit de achterzijde. Dat voorkomt onnodige weerstand en watergeluiden.

De peddelaar zit in een gegoten zitting van koolstofvezel. Deze kan naar beide kanten worden gedraaid en naar voren of achteren worden geschoven. Ze kan ook rechtop worden gestaan; uitglijden wordt daarbij voorkomen door een laag natuurlijke kurk dat het dek bedekt. De uitrusting wordt opgeslagen in een bescheiden laadruimte aan de voorzijde, waarvan het luik magnetisch wordt gesloten. Op verschillende plaatsen zijn magneten geïntegreerd om metalen voorwerpen (zoals gereedschap of kunstaas) op hun plaats te houden. Momenteel zijn de ontwikkelaars naarstig op zoek naar investeerders via crowdfunding.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Tweederde van de productie- en industriebedrijven maakt onvoldoende gebruik van predictive maintenance

(productnews)
Bijna de helft van de managers (47%) is goed bekend met de mogelijkheden van predictive maintenance. De interesse in het...
Bijna de helft van de managers (47%) is goed bekend met de mogelijkheden van predictive maintenance. De interesse in het onderwerp is groot; bijna tweederde van de leidinggevenden wil deze...
High tech / 14-07-2020
Lees meer

Nederland is opnieuw één van de best voorbereide landen voor autonome voertuigen

(productnews)
Nederland is na Singapore het best voorbereide land ter wereld voor de komst van zelfrijdende auto’s. Onder meer op...
Nederland is na Singapore het best voorbereide land ter wereld voor de komst van zelfrijdende auto’s. Onder meer op het gebied van infrastructuur scoort ons land hoge ogen. Ook op...
Automotive / 13-07-2020
Lees meer

Duurzame meubelfabriek als vakantiepark

Duurzame meubelfabriek als vakantiepark

(productnews)
Bouw & Constructie / 09-07-2020
(productnews)
Bjarke Ingels Group (BIG) onderscheidt zich door architectuur die een tweeledig doel dient. Zo is het Twist museum van hun...
Bjarke Ingels Group (BIG) onderscheidt zich door architectuur die een tweeledig doel dient. Zo is het Twist museum van hun hand ook een brug en is de CopenHill energiecentrale tegelijkertijd...
Bouw & Constructie / 09-07-2020
Lees meer

Autonoom vaartuig voor bewaking offshore-installaties

Autonoom vaartuig voor bewaking offshore-installaties

(productnews)
Scheepsbouw & Offshore / 09-07-2020
(productnews)
Om offshore-installaties, zoals windturbines, efficiënt te kunnen bewaken, ontwikkelden vier Nederlandse bedrijven in...
Om offshore-installaties, zoals windturbines, efficiënt te kunnen bewaken, ontwikkelden vier Nederlandse bedrijven in samenwerking met een Amerikaanse partner een concept voor een autonoom bewakingsvaartuig (Autonomous Guard Vessel, AGV). Het...
Scheepsbouw & Offshore / 09-07-2020
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven