maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 01 augustus 2017

Japan wil leidende rol in autonome scheepvaart

Autonome schepen komen steeds meer in zicht. Verschillende partijen wereldwijd, zoals onlangs nog het Noorse Yara, zijn bezig met de bouw van volledig zelfsturende schepen. Ook in Japan worden nu serieuze stappen gezet.

Japanse schepenbouwers hebben de handen ineens geslagen om zelfnavigerende schepen te realiseren in 2025. Daarmee moet met name het aantal ongelukken op zee worden teruggedrongen. Onder andere Mitsui O.S.K. Lines en Nippon Yusen zullen investeren in de ontwikkeling van de technologie en hun expertise delen.

Data

Het  kunstmatige intelligentie stuursysteem zou technologieën zoals internet of things gebruiken om direct data te verzamelen en analyseren. Dit zijn dan bijvoorbeeld data over het weer of over gevaarlijke obstakels op zee. Het AI-systeem gebruikt deze data om de meest energiebesparende, veilige en kortste route te bepalen. De slimme chips kunnen ook storingen aan boord voorspellen, wat de kans op ongelukken ook kleiner maakt.

De deelnemende scheepbouwers zoals Japan Marine United, zullen het zelfnavigerende systeem implenteren in nieuwe scheepsmodellen, waarvan er zo’n 250 gebouwd zullen worden. De samenwerking tussen alle verschillende partijen is bedoeld om Japan een leidende rol te geven in een technologie waar wereldwijd steeds meer vraag naar is. Japan wil uiteindelijk 30 procent van de markt bedienen.

Wereldwijde ontwikkeling

Een belangrijk onderdeel daarvoor is het vergroten van het datavolume. Nippon Yusen werkt al aan een technologie dat data beschikbaar stelt om botsingsrisico’s in te schatten en Japan Marine aan een systeem dat storing diagnoseert voordat ze gebeuren door de conditie van het schip te analyseren.
De ontwikkeling van autonome besturingsystemen wereldwijd begint nu ook in de scheepvaart op gang te komen. Zo ontwikkelde Noorwegen onlangs een testgebied voor zelfnavigerende schepen. Het Britse Rolls Royce, dat scheepsmotoren maakt, heeft eveneens plannen aangekondigd voor autonome scheepsvaart.

 

Door: Kelly Bakker

Foto: Pixabay

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 16-07-2024
(productnews)
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is...
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is inmiddels bijna 28,9 miljoen euro toegekend. Daarmee is nog slechts 2%...
Automotive / 16-07-2024
Lees meer

Subsidie voor HySUCCES: onderzoek naar sociaaleconomische impact van waterstof

(productnews)
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro...
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO. Om de transitie naar een waterstofeconomie te faciliteren...
Algemeen / 16-07-2024
Lees meer

Smart Manufacturing Group groeit door overnames van The Grain en PROPOS!

(productnews)
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend...
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend Nederland en België. Een groep met focus primair gericht op deindustrie....
High tech / 16-07-2024
Lees meer

Nieuwe elektrolyser wekt zelf zonne-energie op voor groene waterstof

(productnews)
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te...
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te produceren. Het gaat om een volledig losstaande unit, waarin alle benodigde componenten...
Energie / 16-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven