maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 26 november 2019

Giga-batterij op containerschip Maersk

Maersk heeft in samenwerking met Trident Maritime Systems een 600 kWh containerbatterij ontwikkeld die op een containertransportschepen kan worden geplaatst. De eerste zal worden geïnstalleerd op het containerschip Maersk Cape Town.

Het containerschip Cape Town, gebouwd in 2011, vaart onder Singaporese vlag en vervoert vracht tussen West-Afrika en Oost-Azië. De batterij zal in december 2019 op het schip worden geïnstalleerd en de eerste reis met de nieuwe technologie zal begin 2020 plaatsvinden. De batterijmodule is zodanig ontworpen dat deze in een vrachtcontainer past en in de haven kan worden geladen. Voor het laden kan ook gebruik worden gemaakt van de scheepsgenerator en van het afvalwarmtesysteem dat aan boord van de meeste Maersk-schepen aanwezig is. Deze laatste laadt de batterij op met behulp van de warmte die vrijkomt van de scheepsmotoren.

Multifunctioneel

De accu zelf zal op verschillende manieren worden gebruikt om de uitstoot te verminderen en de efficiëntie. Het neemt een deel van generatorbelasting over waardoor deze minder hoeft te draaien. Daarnaast wordt de batterij ingezet om het vermogen tijdens de piekbelasting te verhogen en de inzet van de generator te verminderen op momenten dat er minder belasting is. Het stroomverbruik is op deze manier gelijkmatiger waardoor generator minder hoeft te worden ingezet. Ook zullen de onderhoudskosten voor de generator verminderen omdat deze simpelweg minder wordt gebruikt. De batterij kan tot 1.800 kVA leveren wanneer dat nodig is. Daarmee is de module ook bruikbaar als back-up wanneer de generator niet werkt of moet worden uitgeschakeld.

CO2-neutrale toekomst

Het experiment aan boord van de Cape Town biedt Maersk informatie over de toekomstige inzet van dergelijke batterijmodules als onderdeel van de verdere elektrificatie van de vloot en haventerminals van Maersk. Maersk blijft voortdurend van milieuvriendelijke oplossingen testen en ontwikkelen om in 2050 CO2-neutraal te zijn.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 16-07-2024
(productnews)
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is...
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is inmiddels bijna 28,9 miljoen euro toegekend. Daarmee is nog slechts 2%...
Automotive / 16-07-2024
Lees meer

Subsidie voor HySUCCES: onderzoek naar sociaaleconomische impact van waterstof

(productnews)
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro...
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO. Om de transitie naar een waterstofeconomie te faciliteren...
Algemeen / 16-07-2024
Lees meer

Smart Manufacturing Group groeit door overnames van The Grain en PROPOS!

(productnews)
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend...
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend Nederland en België. Een groep met focus primair gericht op deindustrie....
High tech / 16-07-2024
Lees meer

Nieuwe elektrolyser wekt zelf zonne-energie op voor groene waterstof

(productnews)
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te...
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te produceren. Het gaat om een volledig losstaande unit, waarin alle benodigde componenten...
Energie / 16-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven