maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 13 oktober 2020

FLASC en Subsea 7 werken aan energieopslagsysteem voor offshore zonder accu’s

Startup FLASC, dat een energieopslagsysteem zonder accu’s voor de offshore-industrie ontwikkelt, gaat een samenwerking aan met Subsea 7. Dit bedrijf richt zich op offshoreprojecten en dienstverlening voor de energiesector. Samen willen de partijen het energieopslagsysteem van FLASC op de markt brengen.

FLASC is een spin-off van de Universiteit van de Malta en gevestigd in Delft. De startup werkt aan een energieopslagsysteem dat geen gebruik maakt van accu’s, maar gecomprimeerd zeewater en perslucht combineert tot een energieopslagsysteem. Energie wordt hierbij opgeslagen met een hydro-pneumatische vloeistofgedreven zuiger, die wordt aangedreven door een pompturbine, ook bekend als een periferaalpomp.

Water onder druk opslaan

Bij het opslaan van energie wordt elektriciteit gebruikt om water in een gesloten kamer met perslucht te pompen. Tijdens het afgeven van elektriciteit wordt dit onder druk opgeslagen water vrijgegeven via een hydraulische turbine om energie te genereren. Het energieopslagsysteem is gericht op de offshore industrie en wordt dan ook in het zeewater geplaatst. Het water dient hierbij als een heatsink en voert overtollige warmte af.

In de onderstaande animatie wordt de werking van FLASC gedemonstreerd.

Prototype

Het bedrijf testte eind 2017 een prototype van zijn opslagsysteem in een haven in Malta. Hierbij is FLASC gebruikt om energie op te slaan die wordt gegenereerd door een reeks zonnepanelen. Deze opgeslagen energie is op een gecontroleerde manier vrijgegeven om de prestaties en efficiëntie van het systeem te kunnen meten. Het prototype is door de startup gebouwd in samenwerking met industriepartner Medserv en met financiering vanuit de Malta Council for Science and Technology.

In de onderstaande video licht FLASC zijn prototype toe.

Verschillende voordelen

Op zijn website zet FLASC verschillende voordelen van zijn energieopslagsysteem uiteen:

  • Veilig: De technologie maakt gebruik van gecomprimeerd zeewater en perslucht. Geen van de gebruikte materialen en subcomponenten worden tijdens hun levenscyclus gezien als gevaarlijk of brandbaar.
  • Een lange levensduur: Na installatie kan FLASC volgens de startup 25 jaar opereren in veeleisende omstandigheden.
  • Schaalbaar: Het systeem is schaalbaar en kan daarom eenvoudig meegroeien met groeiende energiebehoeftes. Met name voortoepassingen waarbij behoefte is aan meer dan 10 MWh aan opslagcapaciteit is FLASC interessant.
  • Geschikt voor ondiep water: Ook in ondiep water kan FLASC een hoge energiedichtheid realiseren, wat de opslagcapaciteit ten goede komt. De opslagcapaciteit kan daarnaast naar wens worden aangepast en is niet afhankelijk van de externe hydrostatische druk.
  • Maakt gebruik van bestaande leveranciersketen: Hoewel de opslagtechniek nieuw is, is de onderliggende technologie gebaseerd op algemeen beschikbare componenten die op grote schaal gebruikt worden in de offshore-industrie.

Toepassingen

De startup voorziet verschillende toepassingen voor zijn opslagtechnologie. Zo wekken veel duurzame energiebronnen niet op een constante wijze energie op; de opgewekte capaciteit varieert. Energienetwerken zijn hierop echter niet berekend en kunnen alleen met beperkte variaties overweg. De technologie van FLASC kan worden gebruikt om energie tijdelijk op te slaan en gecontroleerd af te geven aan het energienetwerk.

Natuurlijke omstandigheden kunnen het opgewekte vermogen van energiebronnen daarnaast aanzienlijk beïnvloeden. Indien omstandigheden veranderen kan dit bijvoorbeeld leiden tot een plotselinge toename of juist daling in de opgewekte hoeveelheid energie. De FLASC technologie kan worden gebruikt om deze plotselinge wijzigen op te vangen, waardoor deze wijzigingen over een langere tijd kunnen worden uitgesmeerd en daarmee vertragen.

De FLASC technologie kan echter ook worden gebruikt voor toepassingen waar grote hoeveelheden koud gecomprimeerd zeewater nodig zijn. Denk hierbij aan liquefactie van aardgas, offshore productie van waterstofgas, liquefactie van CO2 voor het afvangen en opslaan hiervan en het ontzilten van zeewater.

Meer informatie over FLASC is hier te vinden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Patiënt in Radboudumc behandeld met innovatieve bloedstelpende pleister

(productnews)
Bij een patiënt die onlangs in het Radboudumc aan de lever is geopereerd, is een bloedstelpende pleister gebruikt. Het gaat...
Bij een patiënt die onlangs in het Radboudumc aan de lever is geopereerd, is een bloedstelpende pleister gebruikt. Het gaat om een GATT-Patch, ontwikkeld door het Nijmeegse bedrijf GATT Technologies....
Medisch & Zorg / 13-05-2021
Lees meer

“Morphing Pasta” bespaart 60% op verpakking

“Morphing Pasta” bespaart 60% op verpakking

(PARTNER NIEUWS)
Agro & Food / 12-05-2021
(productnews)
De manier waarop meubels plat worden verpakt om verpakkingsruimte en ecologische voetafdruk te besparen tijdens transport...
De manier waarop meubels plat worden verpakt om verpakkingsruimte en ecologische voetafdruk te besparen tijdens transport – denk bijvoorbeeld aan hoe Ikea dit doet – heeft een team van de...
Agro & Food / 12-05-2021
Lees meer

Veerboot als snelste elektrische passagiersschip ter wereld

Veerboot als snelste elektrische passagiersschip ter wereld

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 11-05-2021
(productnews)
Het  Zweedse Candela veroorzaakt deining in de wereld van vervoer over water. Met de nieuwe veerboot P-30 claimt het...
Het  Zweedse Candela veroorzaakt deining in de wereld van vervoer over water. Met de nieuwe veerboot P-30 claimt het bedrijf het snelste, volledig elektrische passagiersschip ooit te hebben ontworpen. Door...
Scheepsbouw & Offshore / 11-05-2021
Lees meer

Solar Team Twente vindt alternatieve wedstrijd in Solar Challenge Morocco

(productnews)
Het Solar Team Twente neemt dit jaar met zijn zonneauto deel aan de Solar Challenge Morocco, die op 25 oktober 2021 van...
Het Solar Team Twente neemt dit jaar met zijn zonneauto deel aan de Solar Challenge Morocco, die op 25 oktober 2021 van start gaat. Het voertuig is eigenlijk ontwikkeld voor...
Automotive / 11-05-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven