maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 06 oktober 2021

eMogi kajak zorgt voor flinke versnelling

Gemotoriseerde kajaks zijn niet helemaal nieuw. De meeste maken daarbij gebruik van een traditionele buitenboordmotor. De Tsjechische eMogi oogt als een gewone kajak maar heeft een geïntegreerde elektrische motor.

De eMogi heeft een lengte van 3,23 m en een breedte van 70 cm. Naast peddels beschikt hij echter ook over een verwijderbaar lithium-ion batterijpakket in de boeg, een bedieningspaneel en een telescopisch stuurwiel aan de voorkant van de cockpit, en een 1 kilowatt elektromotor in de achtersteven.

Die motor drijft een schroef aan die min of meer recht naar achteren uit de kiel steekt. De motor is met één druk op de knop in te schakelen. Eén knop bevindt zich op het stuurwiel maar er is er ook één in de peddel geïntegreerd. Het roer van de eMogi wordt bediend door op de voetsteunen in de kajak te drukken, of door het stuurwiel te draaien. Uiteraard kan ook de peddel worden gebruikt.

Er zijn drie voorwaartse snelheden plus achteruit – de topsnelheid is 10,7 knopen (20 km/h). De eMogi is leverbaar met vier accucapaciteiten, waarbij de hoogste (22,2 volt/1.340 Wh) goed is voor een looptijd van maximaal zeven uur per vier tot vijf uur opladen. In de achtersteven kan ook nog een extra batterij worden opgeborgen.

Volgens de ontwerpers is de eMogi in eerste instantie ontworpen om tegen de stroom in een rivier op te varen. Het zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om een favoriete visstekje te bereiken, maar er kan ook worden gedacht aan noodhulp of ondersteuning van kajakkers met fysieke beperkingen.

De eMogi zie je in onderstaande video aan het werk.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europese autofabrikanten: Huidige Europese mobiliteitsbeleid is risicovol

(productnews)
Het huidige Europese beleid op het gebied van mobiliteit is te beperkt, stelt de Europese automotive-sector. Het beleid...
Het huidige Europese beleid op het gebied van mobiliteit is te beperkt, stelt de Europese automotive-sector. Het beleid levert volgens autofabrikanten, de auto-onderdelenindustrie en brandstoffabrikanten tot onnodige risico’s op industrieel,...
Automotive / 04-10-2022
Lees meer

Sterke groei elektrische auto’s in Nederland

Sterke groei elektrische auto’s in Nederland

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 03-10-2022
(productnews)
Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit hard. Dit blijkt uit de cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en datacenter...
Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit hard. Dit blijkt uit de cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en datacenter RDC. Per 1 september stonden er voor het eerst meer...
Automotive / 03-10-2022
Lees meer

Europese Commissie wil duidelijkere regels aansprakelijkheid rondom AI

(productnews)
De Europese Commissie gaat de regelgeving rondom aansprakelijkheid voor schade of letsel die ontstaat door digitale...
De Europese Commissie gaat de regelgeving rondom aansprakelijkheid voor schade of letsel die ontstaat door digitale technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) verduidelijken. Het moderniseert bestaande regelgeving rondom aansprakelijkheid...
Algemeen / 03-10-2022
Lees meer

Nio wil EV-batterijen via leasemodel wisselen in wisselstations

Nio wil EV-batterijen via leasemodel wisselen in wisselstations

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 29-09-2022
(productnews)
Nio, een Chinese start-up die zich richt op elektrische voertuigen (EV’s), wil meer voet aan de grond krijgen in...
Nio, een Chinese start-up die zich richt op elektrische voertuigen (EV’s), wil meer voet aan de grond krijgen in Europa. Het bedrijf lanceert wil hiervoor accu’s voor EV’s via een...
Automotive / 29-09-2022
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven