maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 28 februari 2019

Elektrische draagvleugelboot als taxi

Door boten te voorzien van draagvleugels kunnen deze als het ware uit het water worden getild en zijn ze veel comfortabeler en efficiënter. Een in Frankrijk ontworpen draagvleugelboot maakt ook nog eens gebruik van elektrische aandrijving en een automatisch zelfstabiliserend systeem. Dat zorgt voor schoon en stil vervoer over water.

De taxi maakt nu ook in Amerika furore, waar deze als eerste wordt ingezet in Miami. De Bubble Taxi heeft vijf zitplaatsen en heeft daarmee veel weg van een auto die over het water vliegt.

Het prototype van de Bubble Taxi heeft twee propellers op een elektrische aandrijving van 20 kW (27 pk). Zodra een snelheid van circa 13 km/u wordt bereikt, ontwikkelen de draagvleugels voldoende opwaartse druk om het uit het water omhoog te komen. Op die manier kan een topsnelheid van 28 km/u worden gehaald. De taxe zweeft daarbij zo’n 40 cm boven het water.

Omdat de romp van de boot uit het water komt, ligt de weerstand zo’n 40 procent lager en kan met de 21,5 kWh-batterij langer worden gevaren. De batterij is goed is voor twee uur gebruik of 40 km; de oplaadtijd bedraagt vijf uur. En omdat er door de draagvleugels ook minder contact is met het wateroppervlak, is het reizen met de Bubble Taxi ook nog eens comfortabel. Deze cijfers gelden volgens producent Seabubbles voor het prototype. Verwacht wordt dat de uiteindelijke uitvoeringen sneller zullen zijn en – met grotere batterijen – ook een grotere actieradius hebben en een laadtijd van slechts 35 minuten.

Heb je het gevoel dat zo’n draagvleugelboot er toch een beetje onstabiel uitziet met drie van de draagvleugels? De Bubble Taxi gebruikt gyroscopische en hoogtesensoren die voortdurend de hellingshoek en rolhoeken meten. De besturing wordt hier direct op aangepast, zodat de boot zich tijdens het varen automatisch corrigeert en stabiliseert.

Alhoewel de Bubble Taxi oogt als een auto, is die met een prijs van rond de 200.000 dollar wel een tikje duurder. Dat wordt deels gecompenseerd door besparingen op brandstof en onderhoud. Maar het allerbelangrijkste blijft toch wel de uitstraling; die is ronduit futuristisch en trendy.

Zien hoe die eruit ziet? Onderstaande video geeft je een indruk.

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

TNO en GroenvermogenNL bundelen krachten rond versnellen van opschaling groene waterstof

(productnews)
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof...
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof versnellen. De partijen ondertekenden op 6 februari een samenwerkingsovereenkomst. Het markeert de start van...
Energie / 11-02-2025
Lees meer

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 11-02-2025
(productnews)
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij...
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij dat doen in echte hersenen. De omgeving omvat minuscule nanopilaren, die een...
Medisch & Zorg / 11-02-2025
Lees meer

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 10-02-2025
(productnews)
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De...
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De momenteel nog naamloze wolkenkrabber is ontworpen door Michael Green Architecture (MGA), waarvan...
Bouw & Constructie / 10-02-2025
Lees meer

Elektrische draagvleugel-veerboot

Elektrische draagvleugel-veerboot

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
(productnews)
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is...
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is het bedrijf een partnerschap aangegaan met de grootste veerbootmaatschappij van Nieuw-Zeeland,...
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven