maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 31 december 2019

Eerste tankschip voor vloeibaar waterstof

Kawasaki Heavy Industries, Iwatani Corporation, Shell Japan en J-Power hebben de handen ineen geslagen bij de introductie vaneen nieuw tankschip dat speciaal is ontworpen om vloeibare waterstof te vervoeren van de Australische zuidkust naar Kobe, Japan. Het is het eerste schip in dat inspeelt op de energietransitie door vloeibaar waterstof te vervoeren. Daarmee kan een belangrijke stap worden gezet richting emissieloos transport met auto’s, vrachtwagens en wellicht zelfs vliegtuigen met brandstofcellen.  Het tankschip dat het transport van vloeibaar waterstof verzorgt, vaart zelf helaas nog op diesel.

De Suiso Frontier is een 116-meter grote tanker die wordt uitgerust met een vacuümgeïsoleerde, dubbelwandige opslagtank voor 1.250 kubieke meter vloeibare waterstof. De waterstof zal worden samengeperst tot 1/800 van zijn normale gasvormige volume en worden afgekoeld tot -253° C om te voorkomen dat het door de tankwanden sijpelt door de uiterst kleine waterstofmoleculen. Bij hogere temperaturen kunnen deze letterlijk door de spleten in de atoomstructuur van een metalen container sijpelen. De waterstof zelf zal via een vergassingsproces worden geproduceerd in Victoria, Australië.

Om drie ton waterstof te kunnen produceren wordt naar schatting 100 ton CO2 uitgestoten. Hierbij is nog geen rekening gehouden met de uitstoot van het dieseltransport over land en zee. Uiteraard kan waterstof ook op andere manieren worden geproduceerd, bijvoorbeeld met behulp van schone, hernieuwbare energie. Zonne- of windenergie kunnen worden gebruikt om elektriciteit op te wekken, waarmee via elektrolyse waterstof kan worden geproduceerd.

Hoe dan ook, Japan lijkt zeer gemotiveerd om de waterstofeconomie een boost te geven. Ook Korea heeft die ambitie. Met 1200 waterstofstations, 40.000 waterstofbussen, 80.000 waterstoftaxi’s, 30.000 waterstofvrachtwagens en zes miljoen brandstofcelwaterstofauto’s verwacht het land tegen 2040 de smog te hebben aangepakt.

Check de tewaterlating van de Suiso Frontier in de onderstaande video.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 16-07-2024
(productnews)
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is...
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is inmiddels bijna 28,9 miljoen euro toegekend. Daarmee is nog slechts 2%...
Automotive / 16-07-2024
Lees meer

Subsidie voor HySUCCES: onderzoek naar sociaaleconomische impact van waterstof

(productnews)
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro...
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO. Om de transitie naar een waterstofeconomie te faciliteren...
Algemeen / 16-07-2024
Lees meer

Smart Manufacturing Group groeit door overnames van The Grain en PROPOS!

(productnews)
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend...
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend Nederland en België. Een groep met focus primair gericht op deindustrie....
High tech / 16-07-2024
Lees meer

Nieuwe elektrolyser wekt zelf zonne-energie op voor groene waterstof

(productnews)
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te...
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te produceren. Het gaat om een volledig losstaande unit, waarin alle benodigde componenten...
Energie / 16-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven