maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 19 september 2018

Duitse cruisebouwer biedt baangarantie tot 2030

Er is bij scheepsbouwer de Meyer Werft Gruppe Duitsland zoveel vraag naar nieuwe cruiseschepen dat het bedrijf maar liefst 250 technici zoekt. Dat is op zich niks vreemds in de maakindustrie, iedereen zoekt arbeidskrachten. Wat wellicht wel bijzonder is, is dat Iedereen die bij Meyer Werft Gruppe aan het werk gaat, tot 2030 garantie op een baan krijgt.

Het Dagblad van het Noorden meldt dat extra vakmensen nodig zijn om aan de opdrachten te kunnen voldoen. Tot 2023 moeten er op de werven in Papenburg en Rocstock 22 cruiseschepen gebouwd worden. Ook in het Finse Turku is gegarandeerd werk tot 2024. 

MIljardenomzet

In Papenburg zullen de komende jaren dertien cruiseschepen worden gebouwd en in Turku zijn dat er negen. Het levert de scheepsbouwer ongeveer een omzet op van tussen de 15 en 20 miljard euro. Bij de Meyer Werft en een aantal zusterbedrijven zijn ze vooral op zoek naar ICT-ers, maar ook lassers, scheepsbouwers en engineers zijn welkom. “De werf is momenteel bezig met de implementatie van een nieuw IT-landschap. Dit gaat bijvoorbeeld om de lancering van SAP bij verschillende locaties van het bedrijf”, zegt Meyer woordvoerder Günther Kolbe tegen het Dagblad van het Noorden.  Op dit moment worden al 230 jongeren opgeleid voor een baan op de werf, maar dat is lang niet genoeg om alle orders te verwerken.

Hoewel de werven tot 2023 en 2024 werk hebben is de baangarantie nog langer: tot 2030. ,”Dat kunnen we doen omdat de cruisebranche booming is. We hebben daarom goede hoop en verwachting dat we de komende jaren meer orders krijgen. Daar komt nog bij dat de andere grote Europese werven in Italië en Frankrijk ook al veel werk hebben de komende jaren. De rederijen blijven schepen bestellen dus ze weten dat ze vanaf 2023 weer in Papenburg terecht kunnen.”

3900 mensen in dienst 

Bij de Meyer Werft staan nu al ruim 3900 mensen op de loonlijst. Daar zullen er nog een aantal bijkomen, want de werf wil het werken met uitzendkrachten gaan afbouwen. Nu nog zijn er enkele duizenden uitzendkrachten op de werf actief. Ondanks het vooruitzicht van een jarenlange baangarantie, stelt Kolbe in het DVHN dat het toch moeilijk zal zijn om de mensen te vinden.  Want, het gaat na jarenlange tegenwind weer goed met de Noord-Duitse scheepswerven. Opvallend noemt Kolbe het dat relatief weinig Nederlanders solliciteren naar een baan bij de scheepsbouwer, al kan hij niet echt zeggen wat daar de reden van is. Halverwege deze maand komt er weer een cruiseschip naar de Eemshaven. Het gaat om de AIDAnova, het eerste volledig op LNG aangedreven cruiseschip.

Meyer Werft bouwt naast cruiseschepen ook onder andere veerboten, containerschepen en onderzoekschepen. 

 

Bron: Dagblad van het Noorden

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven