maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 25 augustus 2017

Amerikaanse marine maakt 3D-geprinte onderzeeër

De Amerikaanse marine is erin geslaagd in slechts enkele weken de romp van een onderzeeër te maken door middel van 3D-printen. Volgens de ontwikkelaars biedt dit enorm veel kansen voor het leger.

Het idee van het printen van wapens of voertuigen klinkt als science fiction maar is iets waar het leger al druk mee bezig is. De 3D-geprinte duikboot is ontwikkeld door een team van de Naval Surface Warfare Center (NSWC) en Carderock Division’s Disruptive Technology Laboratory (DTL) en heeft de naam Optionally Manned Technology Demonstrater (OMTD) gekregen.

Industriële printer

Voor het printen van het object werd gebruik gemaakt van een grote industriële 3D-printer genaamd Big Area Additive Manufacturing (BAAM), gevestigd in de Amerikaanse staat Tennessee. Het team creërde daarmee de grootste 3D-geprinte aanwinst voor de marine ooit: een proof-of-concept rompprint voor de Optinally Manned Technology Demonstrator (OMTD). Het team begon ermee in augustus 2016 en maakte met de grote 3D-printer zes onderdelen van koolstofvezel. Die onderdelen zijn vervolgens gemonteerd en daarmee kreeg de proof-of-concept vorm. Het team kreeg vier weken om de romp te ontwikkelen, waarbij de eerste week in het teken stond van het ontwerpen en vanaf de tweede week begonnen werd met het printen van de componenten. 

Het OMTD test artikel is 30 feet lang en gebaseerd op de Mark 8 Mod 1 Seal Delivery Vehicle (SDV) die momenteel in gebruik is. Dit is een bemande onderzeeër die Seals en materieel aflevert voor speciale operaties. “Een voertuig zoals de SDV kost zo’n 800.000 doller en 5 maanden om te produceren”, aldus Garry Shields, aanjager van het project en directeur van DTL. “Ons proof of concept is 90 procent goedkoper en binnen een paar dagen geproduceerd. Een belangrijke winst voor het leger; dit betekent dat vervangingsonderdelen of speciaal ontworpen materieel snel gemaakt en in gebruik genomen kunnen worden.”

Mogelijkheden

Shields vervolgt: “We hebben onszelf afgevraagd of we door alles anders te doen ook andere resultaten zouden krijgen. We denken dat we hiermee hebben aangetoond dat deze manier van produceren een game changer betekent voor het leger.”

OMTD is op dit moment niet operationeel of testbaar in het water. Deze versie laat volgens de makers enkel zien wat er mogelijk is en dát het mogelijk is.

“De ultieme visie van dit systeem is het creëren van voertuigen met modulaire energie- en datasystemen. De boot wordt ingezet zolang als nodig en daarna aangepast voor een volgende missie. Dit is niet zomaar een 3D-geprint voertuig: het is tot stand gekomen door verschillende potentiële technologiën en bestaande technologiën die samen zijn gekomen in één geweldig werkend voertuig. Dat belooft wat voor de toekomst.”

Het team kreeg voor hun werk een NAVSEA Commanders Award voor Innovation en maken nu plannen om een tweede, waterdichte versie van de onderzeeër te printen.

 

Door: Kelly Bakker

Bron: US Navy

Deel dit artikel

Meer nieuws

Hybride- of op kantoor werken. De meningen zijn verdeeld.

Hybride- of op kantoor werken. De meningen zijn verdeeld.

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 30-05-2023
(productnews)
Meer dan de helft (58%) van beslissers bij Nederlandse organisaties ziet het liefst dat de medewerkers weer volledig op...
Meer dan de helft (58%) van beslissers bij Nederlandse organisaties ziet het liefst dat de medewerkers weer volledig op kantoor komen werken. Dat blijkt uit recent onderzoek van digital services...
Algemeen / 30-05-2023
Lees meer

Acht EU-lidstaten willen Euro 7-uitstooteisen afzwakken

Acht EU-lidstaten willen Euro 7-uitstooteisen afzwakken

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 30-05-2023
(productnews)
Acht lidstaten van de Europese Unie (EU) keren zich tegen de Euro 7-uitstooteisen die de Europese Commissie wil invoeren. De...
Acht lidstaten van de Europese Unie (EU) keren zich tegen de Euro 7-uitstooteisen die de Europese Commissie wil invoeren. De landen willen de norm afzwakken en stellen dat deze een...
Automotive / 30-05-2023
Lees meer

TU/e en NXP gaan samenwerken aan nieuwe technologie voor draadloze communicatie

(productnews)
TU/e en NXP Semiconductors ondertekenden onlangs een intentieovereenkomst. Hiermee hebben de partijen hun ambitie...
TU/e en NXP Semiconductors ondertekenden onlangs een intentieovereenkomst. Hiermee hebben de partijen hun ambitie uitgesproken om samen een nieuwe, grensverleggende generatie technologie te ontwikkelen voor draadloze communicatie. Dit zal gebeuren...
High tech / 29-05-2023
Lees meer

Thuismonitoring bij chronisch hartfalen halveert aantal ziekenhuisopnames

(productnews)
Een op afstand uitleesbare sensor in de longslagader kan voor patiënten met chronisch hartfalen uitkomst bieden. De sensor...
Een op afstand uitleesbare sensor in de longslagader kan voor patiënten met chronisch hartfalen uitkomst bieden. De sensor kan het aantal ziekenhuisopnames van patiënten halveren. Ook verbetert de levenskwaliteit van...
Medisch & Zorg / 29-05-2023
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven