Porsche investeert in fabrikant betaalbare SWIR-camera's voor rijhulpsystemen

Leesduur: +/- 2 min.
Autofabrikant Porsche investeert in het Israëlische bedrijf TriEye, ontwikkelaar van camerasystemen voor adaptieve rijhulpsystemen. TriEye gaat het geld gebruiken om zijn product door te ontwikkelen en zowel zijn bedrijf als team te laten groeien.
De TriEye Raven (bron foto: TriEye)

De TriEye Raven (bron foto: TriEye)

TriEye is een bedrijf dat zichzelf als doel stelt uitdagingen rond slecht zicht op te lossen voor adaptieve rijhulpsystemen en autonome voertuigen. Voor dit doel heeft het bedrijf een SWIR-sensortechnologie ontwikkeld, die voertuigen ook onder lastige uitdagingen goed zicht geeft. SWIR staat voor Short Wave Infra-Red en is het spectrum tussen 1 en 1,9um. Ter vergelijking: standaard camera's filmen doorgaans et 0,4 tot 0,75um, terwijl Near Infra-Red (NIR) camera's 0,75 tot 1um filmen.

CMOS-gebaseerde sensor

Opvallend aan het technologie van TriEye is het gebruik van een CMOS-gebaseerde sensor. De meeste SWIR-camera's zijn juist gebaseerd op een InGaAs sensor. InGaAs is een materiaal dat moeilijk te produceren en daarmee duur is. Een lage-resolutie InGaAs SWIR-camera kost dan ook al snel zo'n 20.000 euro, meldt TriEye. 

CMOS-sensoren zijn aanzienlijk goedkoper, wat het gebruik van een dergelijke sensor in een SWIR-camera interessant maakt. Tegelijkertijd bieden CMOS-sensoren een hoge resolutie en hebben een laag energieverbruik. Ook is de sensor klein, schaalbaar en volgens TriEye betrouwbaar. Op basis van deze CMOS-sensor heeft TriEye de Raven beeldsensor, die kortegolf infrarood combineert met een CMOS-gebaseerde sensor.

TriEye Raven

Op basis van deze CMOS-sensor heeft het bedrijf de TriEye Raven ontwikkeld. Met deze SWIR camera wil TriEye kosteneffectieve beelden met een hoge resolutie toegankelijk maken om adaptieve rijhulpsystemen en autonome voertuigen veiliger en betrouwbaar te maken. De camera stelt systemen in staat ook gedurende de nacht of onder slechts weersomstandigheden goed zicht te hebben. 

Het systeem kan worden geïntegreerd in bestaande adaptieve rijhulpsystemen en de architectuur van autonome voertuigen. Ook kan het camerasysteem worden gecombineerd met bestaande computer vision algoritmes. Deze integratiemogelijkheden vereenvoudigen de implementatie van de TriEye Raven camera's in voertuigen. 

Enkele specificaties van de TriEye Raven camera zijn:

  • Beeldbereik (horizontaal x verticaal): 17°x12° of 46°x34°
  • Resolutie (horizontaal x verticaal): 1280x960 pixels
  • Beeldverhouding: 4:3
  • Frame rate: 30 fps
  • Afmetingen (hoogte x breedte x diepte): 3x3x2,5 cm, exclusief lens
  • Output: GMSL II/FPD LINK III
  • IP Code: IP68

Investeerders

Hoeveel geld Porsche steekt in TriEye is niet bekend. Wel is duidelijk dat het bedrijf tijdens de investeringsronde waar ook Porsche aan deelnam in totaal 19 miljoen dollar heeft opgehaald. Dit geld wil het bedrijf gebruiken om zijn product door te ontwikkelen en zijn team te laten groeien. 

De investeringsronde werd in mei door TriEye aangekondigd. Ook Intel's investeringstak Intel Capital, de investeringsmaatschappij Grove Ventures en de Israëlische zakenman Marius Nacht hebben geld in TriEye gestoken. Grove Ventures stak in 2017 ook al 3 miljoen dollar in TriEye.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond