Nederlandse, Belgische en Duitse bedrijven werken samen aan project voor zonnecellen in wegdek

Leesduur: +/- 3 min.
Verschillende bedrijven uit Nederland, België en Duitsland zijn een samenwerkingsproject gestart dat zich richt op de integratie van zonnecellen in wegen en infrastructuur. Het project heet Rolling Solar en heeft als doel om het wegdek op zoveel mogelijk plekken in te zetten als zonnepaneel.

Zonnecellen zullen in de toekomst een groot deel van onze energie gaan leveren, omdat ze tegen lage kosten en met een hoge energie-efficiëntie kunnen worden geproduceerd. Maar voor stroomopwekking van honderden gigawatts hebben ze een groot gebied nodig om zonlicht te verzamelen: roadmaps naar 2050 voorspellen een totale zonne-energieoppervlak tot 1.400 km2, voor Nederland alleen. Het wegennetwerk dat Duitsland, Nederland en België met elkaar verbindt is maar liefst "Om optimaal gebruik te maken van het beschikbare gebied en om stroom te genereren in de buurt van de locatie waar het nodig is, is het wenselijk om zonnemodules te integreren in wegenbouwmaterialen, omdat deze materialen al op grote oppervlakken worden toegepast (dat is meer dan 1.000 km2 in Nederland) en de energievraag voor transport steeds meer elektrisch zal zijn", zo luidt een persbricht. 

Kostbaar

Tot op heden is het nog niet gelukt om zonnepanelen op een kostenefficiënte manier in het wegdek te integreren, zoals dat eerder bijvoorbeeld wel werd gedaan in de vangrail. "De tot op de dag van vandaag gedemonstreerde voorbeelden van zonne-energie in de infrastructuur - zoals de integratie van kristallijn siliciumzonnecellen in fietspaden - zijn nog relatief kostbaar", stelt Peter Toonssen, programmamanager bij Solliance, dat Rolling Solar organiseert in een artikel op Engineersonline.nl. "Vooral vanwege de materialen die gebruikt moeten worden om dit type zonnecellen te beschermen. Binnen Rolling Solar gaan we die kosten verlagen door gebruik te maken van dunne filmzonnecellen die niet alleen flexibel, maar ook minder kwetsbaar zijn. Als onderdeel van het project zullen er diverse praktijkproeven uitgevoerd worden om over drie jaar levensvatbare business-concepten voor dunne filmzonnecellen in de infrastructuur te presenteren."

Veel ruimte

Het project heeft tot doel de innovatieve integratie van dunne en flexibele zonnecelmaterialen in wegoppervlakken en geluidschermen, de  kosten te verminderen en richtlijnen voor een veilige en duurzame integratie te ontwikkelen. Regionale industrie en bouwbedrijven, onderzoeksinstituten en publieke belanghebbenden worden in dit consortium samengebracht om zowel de regionale economie als de energietransitie te stimuleren. Er zijn verschillende bedrijven in Euregio Maas-RIjn die ervoor kunnen zorgen dat de dunne filmzonnecellen vanaf rollen geïnstalleerd kunnen worden. Er is in elk geval meer dan genoeg ruimte om zonne-energie op te wekken door middel van infrastructuur. Het wegennetwerkt dat België, Nederland en Duitsland met elkaar verbindt, is bij elkaar zo'n 1 miljoen kilometer lang. Ook het Nederlandse fietsnetwerk, dat zo'n 35.000 kilometer beslaat, kan voor een flinke zonnestroomproductie zorgen. 

Het project van 3 jaar, 5,7 miljoen euro, wordt mogelijk gemaakt door financiële steun van de Europese Unie via het Interreg EMR-programma, het Nederlandse ministerie van Economische Zaken en de provincies Noord-Brabant, Luik, Vlaams-Brabant en Limburg (B) . Er zijn zo'n twintig kennisinstellingen, webeheerders en bedrijven bij betrokken. Rolling Solar wordt uitgevoerd door Solliance, het samenwerkingsverband van Nederlandse, Duitse en Belgische bedrijven en kennisinstellingen, dat zich richt op de ontwikkeling van dunne filmzonnecellen.

 

Bron: Engineersonline.nl/Solliance

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond