1-4 september 2020 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 08 mei 2020

RUG opnieuw gekozen voor bouwen detectoren radiotelescoop ALMA

Het Kapteyn Instituut voor sterrenkunde van de Groningse universiteit RUG mag opnieuw detectoren bouwen voor de ALMA radiotelescoop in Chili. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met partners uit Zweden en Italië. Het gaat in totaal om 66 detectoren.

Het Kapteyn Instituut van de RUG heeft als sterrenkundig instituut veel ervaring met het bouwen van zeer gevoelige instrumenten. In de meeste gevallen gaat dat echter om unieke instrumenten, waarvan er maar één nodig is. De ALMA radiotelescoop daarentegen bestaat uit 66 schotels, die allemaal voorzien zijn van dezelfde apparatuur. ‘Het gaat om hoogwaardige detectoren die heel betrouwbaar moeten zijn’, zegt Joost Adema, die het Groningse deel van het project coördineert, in een persbericht.

Complexe moleculen

De ALMA radiotelescoop kan straling uit de ruimte analyseren op verschillende golflengten. Voor iedere band is een aparte detector ontwikkeld en geproduceerd. Eerder leverde het Kapteyn Instituut al detectoren voor Band 5 (golflengte 1,8 – 1,4 mm) en Band 9 (golflengte 0,5 – 0,4 mm). Nu gaat het om Band 2, voor het waarnemen van de golflengten van 2,6 tot 4,5 mm.

Op deze golflengte kan de radiotelescoop in het heelal complexe moleculen vinden, die een rol kunnen hebben gespeeld bij het ontstaan van leven. Wetenschappers zijn er inmiddels achter dat die moleculen niet alleen op aarde zijn ontstaan maar zich ook in de ruimte bevinden. In de ruimte zijn ook al simpele bouwstenen voor DNA aangetroffen. Sterrenkundigen willen graag in detail weten waar deze bouwstenen voor leven zich bevinden en daar kan ALMA bij helpen. De radiotelescoop kan zelfs bijdragen aan het zoeken naar planeten.

Voordat het echter mogelijk is om zulke waarnemingen te doen, moeten eerst de detectoren worden ontwikkeld en gebouwd. ‘We hebben twee jaar nodig om uit te zoeken hoe we deze detectoren kunnen maken’, vertelt Adema. Dat gebeurt in samenwerking met collega’s van de universiteiten van Göteborg (Zweden) en Bologna (Italië). Daarna volgt een traject van drie jaar, waarin de hele serie wordt gebouwd, getest en afgeleverd.

Metaalbewerking

Voor het maken van de detectoren werkt het Kapteyn Instituut ook samen met technische bedrijven uit de regio, onder meer in metaalbewerking en de bouw van printplaten. Het maken van een hele serie met een constante kwaliteit is iets dat niet veel instituten kunnen. ‘Wij hebben bewezen series met constante kwaliteit te kunnen bouwen, daarin zij we wel uniek’, zegt Adema. ‘We denken dat ze daarom weer bij ons zijn uitgekomen.’

Aan de telescoop gaat een team van zes personen werken. Het totale budget, inclusief partners, is ongeveer dertien miljoen euro, waarvan 11 miljoen naar het Kapteyn Instituut gaat. ‘Ongeveer tweederde van ons budget gaat op aan de vaak specialistische onderdelen, de rest aan personeel en bedrijfsvoering.’ Het is de bedoeling dat de detectoren over vijf jaar naar Chili worden verscheept.

Bron: RUG.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Kwaliteitscontrole blijft belangrijk aandachtspunt bij additieve productie

(productnews)
Kwaliteitscontrole is een belangrijk aandachtspunt bij additieve productie. 51% van de respondente noemt kwaliteitscontrole...
Kwaliteitscontrole is een belangrijk aandachtspunt bij additieve productie. 51% van de respondente noemt kwaliteitscontrole de belangrijke uitdaging. 62% stelt dat de 3D-printindustrie vooral betrouwbaardere technologieën nodig heeft om te groeien....
High tech / 04-06-2020
Lees meer

Lightyear en DSM brengen zonnedak van Lightyear One op de markt

(productnews)
De Nederlandse fabrikant van elektrische voertuigen Lightyear gaat een samenwerking aan met Koninklijke DSM. De bedrijven...
De Nederlandse fabrikant van elektrische voertuigen Lightyear gaat een samenwerking aan met Koninklijke DSM. De bedrijven gaan het zonnedak van Lightyear commercialiseren en op de markt brengen. De twee partijen...
Automotive / 03-06-2020
Lees meer

Waterstof-aandrijving voor containerschepen

Waterstof-aandrijving voor containerschepen

(productnews)
Scheepsbouw & Offshore / 01-06-2020
(productnews)
ABB werkt samen met ‘Hydrogène de France’ kortweg HDF aan de ontwikkeling van grootschalige...
ABB werkt samen met ‘Hydrogène de France’ kortweg HDF aan de ontwikkeling van grootschalige waterstof-brandstofcelsystemen die elektrische emissievrije containerschepen kunnen aandrijven. Waterstof staat in 2020 weer hoog in het vaandel....
Scheepsbouw & Offshore / 01-06-2020
Lees meer

3D printen van drijvende woningen

3D printen van drijvende woningen

(productnews)
Bouw & Constructie / 01-06-2020
(productnews)
Binnenkort is in Tsjechië de eerste 3D geprinte woning een feit. Met deze nieuwe bouwtechniek kan tot zeven maal sneller en...
Binnenkort is in Tsjechië de eerste 3D geprinte woning een feit. Met deze nieuwe bouwtechniek kan tot zeven maal sneller en voor de helft van de kosten een woning worden...
Bouw & Constructie / 01-06-2020
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven