maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 18 augustus 2017

Passagiers nog niet klaar voor onbemande vliegtuigen

De luchtvaartindustrie zou door het inzetten van onbemande vliegtuigen zo’n 35 miljard dollar per jaar kunnen besparen maar reizigers zijn er nog niet klaar voor. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Zwitserse investeringsbank UBS.

Kostenbesparing

Als vliegtuigen zonder piloten zouden kunnen gaan vliegen, scheelt dat behoorlijk in de kosten. Zo is de luchtvaartindustrie elk jaar zo’n 31 miljard dollar kwijt aan piloten en nog eens 3 miljard aan aanverwante trainingen. Bovendien zouden volledig autonome vliegtuigen efficiënter kunnen vliegen waardoor 1 miljard dollar per jaar aan brandstof bespaard kan worden.

Een logisch gevolg daarvan is dat vliegtickets goedkoper worden. Maar dat is voor veel passagiers niet voldoende om dit idee te omarmen. Ruim 50% van de 8000 door UBS ondervraagde mensen over de mogelijkheid van onbemande vliegtuigen in de toekomst gaf aan niet in een onbemand vliegtuig te stappen, ook al zouden hun reiskosten dus flink omlaag gaan.

Uit de vragenlijst kwam echter ook naar voren dat jongere en hoger opgeleide ondervraagden eerder bereid waren om een pilootloze vlucht te nemen. Daarom schat UBS in dat de technologie in de toekomst zeker doorgang zal vinden.

Ver in de toekomst

Luchtvaartexperts zeggen te begrijpen dat men het nog niet zo ziet zitten om zonder een aanwezige piloot te vliegen. “Dit is zo ver in de toekomst gekeken”, zegt luchtvaartexpert Chris Tarry tegen The Guardian. “Er is een moedige vliegmaatschappij voor nodig om haar piloten van de vliegtuigen te halen. De grootste zorg van passagiers is immers dat ze veilig op hun plek van bestemming aankomen en daarvoor is in de ogen van velen van hen een piloot nodig.”

Toch wordt er in de lucht al veel automatisch gedaan; commerciële vliegtuigen kunnen opstijgen, vliegen en landen door middel van computertechnologie. De computergestuurde ‘autopilot’ gebruikt de input van de piloot om de richting, hoogte en snelheid van het vliegtuig te bepalen. Daardoor zijn vliegtuigen in staat om zelfs in slechte weersomstandigheden te landen. Gemiddeld zitter er nog maar twee piloten op een vliegtuig. Tarry: “Er moet echter wel rekening mee gehouden worden dat het besturen van een drone, een onbemand toestel, een heel ander verhaal is.”

Testfase

De grote vliegtuigfabrikanten zijn inmiddels al volop bezig met het testen van onbemande vliegtuigen. Zo maakte Airbus onlangs bekend dat het een zeven minuten durende demonstratievlucht boven Zuid-Afrika heeft gemaakt met haar onbemande voertuig Sagitta. Hiervoor werd een voorgeprogrammeerde route aangehouden.
Boeing liet in aanloop naar de Paris airshow in juni weten dat het een pilootloos vliegtuig aan het testen is in simulatoren en dat kunstmatige intelligentie-systemen volgens hen al veel van de beslissingen van piloten over kunnen nemen. Het plan is dat de technologie volgend jaar in een echt vliegtuig wordt getest.

 

Door: Kelly Bakker
Bron: The Guardian, foto: Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Cyberaanvallen in de maakindustrie nemen in omvang en complexiteit explosief toe

(productnews)
In de top 10 van industrieën staat de maakindustrie bovenaan als het gaat om cyberaanvallen. Bij meer dan 25% van alle...
In de top 10 van industrieën staat de maakindustrie bovenaan als het gaat om cyberaanvallen. Bij meer dan 25% van alle incidenten is deze industrie het doelwit. Ongeveer 45% van...
Algemeen / 11-11-2024
Lees meer

Twee miljoen euro voor startup die CO2 uit zeewater wil halen

Twee miljoen euro voor startup die CO2 uit zeewater wil halen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 11-11-2024
(productnews)
SeaO2 haalt ruim twee miljoen euro aan investeringen op voor het uit zeewater halen van koolstofdioxide (CO2). De...
SeaO2 haalt ruim twee miljoen euro aan investeringen op voor het uit zeewater halen van koolstofdioxide (CO2). De Nederlandse startup wil door CO2 uit zeewater te verwijderen en koolstofvrij water...
Algemeen / 11-11-2024
Lees meer

AI-model voorspelt operatieplanning in Diakonessenhuis

AI-model voorspelt operatieplanning in Diakonessenhuis

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 05-11-2024
(productnews)
Het Diakonessenhuis zet een AI-model in voor het nauwkeuriger voorspellen van de operatieplanning. Het model voorspelt de...
Het Diakonessenhuis zet een AI-model in voor het nauwkeuriger voorspellen van de operatieplanning. Het model voorspelt de duur van operaties, met als doel het optimaliseren van de benutting van de...
Medisch & Zorg / 05-11-2024
Lees meer

AddUp werkt aan 3D-printer voor omvangrijke metalen onderdelen

AddUp werkt aan 3D-printer voor omvangrijke metalen onderdelen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 05-11-2024
(productnews)
AddUp introduceert een nieuwe 3D-printer, gericht op de productie van grote metalen onderdelen met afmetingen tot 1,5 m x...
AddUp introduceert een nieuwe 3D-printer, gericht op de productie van grote metalen onderdelen met afmetingen tot 1,5 m x 1,5 m x 2 m. Het project, dat MASSIF (Metal Additive...
High tech / 05-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven