maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 18 augustus 2017

Passagiers nog niet klaar voor onbemande vliegtuigen

De luchtvaartindustrie zou door het inzetten van onbemande vliegtuigen zo’n 35 miljard dollar per jaar kunnen besparen maar reizigers zijn er nog niet klaar voor. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Zwitserse investeringsbank UBS.

Kostenbesparing

Als vliegtuigen zonder piloten zouden kunnen gaan vliegen, scheelt dat behoorlijk in de kosten. Zo is de luchtvaartindustrie elk jaar zo’n 31 miljard dollar kwijt aan piloten en nog eens 3 miljard aan aanverwante trainingen. Bovendien zouden volledig autonome vliegtuigen efficiënter kunnen vliegen waardoor 1 miljard dollar per jaar aan brandstof bespaard kan worden.

Een logisch gevolg daarvan is dat vliegtickets goedkoper worden. Maar dat is voor veel passagiers niet voldoende om dit idee te omarmen. Ruim 50% van de 8000 door UBS ondervraagde mensen over de mogelijkheid van onbemande vliegtuigen in de toekomst gaf aan niet in een onbemand vliegtuig te stappen, ook al zouden hun reiskosten dus flink omlaag gaan.

Uit de vragenlijst kwam echter ook naar voren dat jongere en hoger opgeleide ondervraagden eerder bereid waren om een pilootloze vlucht te nemen. Daarom schat UBS in dat de technologie in de toekomst zeker doorgang zal vinden.

Ver in de toekomst

Luchtvaartexperts zeggen te begrijpen dat men het nog niet zo ziet zitten om zonder een aanwezige piloot te vliegen. “Dit is zo ver in de toekomst gekeken”, zegt luchtvaartexpert Chris Tarry tegen The Guardian. “Er is een moedige vliegmaatschappij voor nodig om haar piloten van de vliegtuigen te halen. De grootste zorg van passagiers is immers dat ze veilig op hun plek van bestemming aankomen en daarvoor is in de ogen van velen van hen een piloot nodig.”

Toch wordt er in de lucht al veel automatisch gedaan; commerciële vliegtuigen kunnen opstijgen, vliegen en landen door middel van computertechnologie. De computergestuurde ‘autopilot’ gebruikt de input van de piloot om de richting, hoogte en snelheid van het vliegtuig te bepalen. Daardoor zijn vliegtuigen in staat om zelfs in slechte weersomstandigheden te landen. Gemiddeld zitter er nog maar twee piloten op een vliegtuig. Tarry: “Er moet echter wel rekening mee gehouden worden dat het besturen van een drone, een onbemand toestel, een heel ander verhaal is.”

Testfase

De grote vliegtuigfabrikanten zijn inmiddels al volop bezig met het testen van onbemande vliegtuigen. Zo maakte Airbus onlangs bekend dat het een zeven minuten durende demonstratievlucht boven Zuid-Afrika heeft gemaakt met haar onbemande voertuig Sagitta. Hiervoor werd een voorgeprogrammeerde route aangehouden.
Boeing liet in aanloop naar de Paris airshow in juni weten dat het een pilootloos vliegtuig aan het testen is in simulatoren en dat kunstmatige intelligentie-systemen volgens hen al veel van de beslissingen van piloten over kunnen nemen. Het plan is dat de technologie volgend jaar in een echt vliegtuig wordt getest.

 

Door: Kelly Bakker
Bron: The Guardian, foto: Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

DEMCON, Thorizon en VDL Groep bundelen krachten rond kleine modulaire kernreactoren

(productnews)
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren...
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (Small Modular Reactors / SMR’s). De partijen richten zich daarbij specifiek op gesmolten-zout-reactoren....
Algemeen / 21-01-2025
Lees meer

L’Oréal zet generatieve AI in voor verduurzamen van cosmetica

(productnews)
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van...
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van zijn producten. Het bedrijf wil met behulp van de technologie nieuwe inzichten verkrijgen uit data over...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Lawinedetectie met passieve radar

Lawinedetectie met passieve radar

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 20-01-2025
(productnews)
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid...
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid van mensen en infrastructuur te garanderen. Onderzoekers van het Fraunhofer-FHR...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
(productnews)
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New...
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New Glenn-raket lanceerde. In beide gevallen verliep de lancering niet vlekkeloos....
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven