maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 14 november 2023

NLR en ROGER bouwen testfaciliteit voor groene waterstof

Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en ROGER tekenen een overeenkomst voor de realisatie van een kleinschalige waterstofproductie en testfaciliteit voor groene waterstof. De faciliteit maakt het mogelijk waterstoftechnologie in realistische omstandigheden te demonstreren en valideren. De testfaciliteit is beschikbaar voor zowel NLR en ROGER als externe partijen.

Met behulp van een elektrolyser is het mogelijk water om te zetten in waterstof en zuurstof. Dit proces verbruikt energie. Indien hiervoor energie opgewekt met behulp van fossiele brandstof is sprake van grijze waterstof. Is deze energie duurzaam? Dan gaat het om groene energie. Dit is in de praktijk echter een uitdaging. Zo zet Nederland al langer in op de productie van waterstof, maar is de hoeveelheid groene waterstof die we produceren vooralsnog zeer beperkt.

Innovaties versneld op de markt brengen

Met de nieuwe waterstofproductie en testfaciliteit willen NLR en ROGER innovaties versneld op grote schaal op de markt brengen. De faciliteit moet onder meer bijdragen aan het terugdringen van de kosten van waterstof, en zo de transitie naar emissievrije energiedragers versnellen. De locatie moet vanaf 2025 operationeel zijn. De faciliteit staat gepland op de locatie van NLR in Marknesse, Flevoland.

NLR wil via de samenwerking met ROGER kennis opbouwen en onderzoek doen naar de toepassing van waterstof in de luchtvaartsector. Denk daarbij aan een vliegtuig met elektrisch aangedreven propellers. Waterstof kan hierbij als energiedrager zetten, waarbij een brandstofcel de waterstof omzet in elektrische energie.

Het centrum wil in 2025 een eerste vlucht op waterstof maken met een elektrische aangedreven onderzoeksvliegtuig. Het gaat hierbij om de Pipistrel Velis Electro met registratie PH-NLX. Dit is het eerste elektrische vliegtuig dat in Nederland is geregistreerd en is in november 2020 onthuld door toenmalig minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen.

‘Waterstof-elektrolyse op industriële schaal valideren’

Michel Peters, CEO van NLR: “Voor NLR is dit een logische stap om eraan bij te kunnen dragen dat de luchtvaart in 2050 klimaatneutraal zal zijn. Waterstof is daarbij voor NLR een belangrijke pijler. De samenwerking met ROGER biedt ons de mogelijkheid om kennis verder op te bouwen door gecombineerde faciliteit op industrieel schaal waterstof-elektrolyse te kunnen valideren. NLR zal bovendien ook zelf afnemer van de groene waterstof zijn, met name bedoeld voor onze drones, materiaal- en constructieonderzoek.”

NLR bundelt zijn krachten met ROGER, aangezien deze partij op diverse plekken in Nederland grote productielocaties voor groene waterstof ontwikkelt. Hiermee wil ROGER bedrijven een emissievrije oplossing bieden voor het aandrijven van hun voertuigen, vaartuigen, vliegtuigen en zware werktuigen. ROGER zocht echter een locatie waar het productie en onderzoek op kleine maar representatieve schaal kan combineren.

Aad Bruggeman, CEO van ROGER: “Voor ROGER is het uitvoeren van, participeren in en bevorderen van onderzoek en ontwikkeling een fundamenteel onderdeel van haar missie en strategie. We willen koploper zijn in de ontwikkeling en toepassing van geavanceerde technologieën en processen, die de productie en toepassing van groene waterstof nog effectiever en kostenefficiënter maken. De samenwerking met een gerenommeerd onderzoeksinstituut als NLR is een unieke kans om de transitie van fossiele brandstoffen naar duurzame energiedragers te versnellen.”

Fokker Next Gen

Naast NLR werkt ook onder meer Fokker Next Gen aan een vliegtuig op waterstof. Het gaat in dit geval om een vliegtuig op basis an de Fokker 100, dat uiteindelijk vluchten tot 2.500 kilometer moet kunnen maken op waterstof. Hierdoor moeten alle bestemmingen binnen Europa op een CO2-neutrale wijze bereikbaar worden. Fokker Next Gen wil de waterstof-gebaseerde Fokker in Nederland gaan produceren, al vindt de assemblage mogelijk wel in een ander land plaats. Het bedrijf werkt momenteel aan een eerste exemplaar van een omgebouwde Fokker 100, die in 2027 het luchtruim moet kiezen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Afbeelding: akitada31 via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven