maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 04 december 2017

Nederlandse luchtmacht krijgt eigen satelliet

Nederland gaat een eigen satelliet de ruimte in sturen. De zogenoemde Brik II moet onder meer inlichtingen voor defensie gaan verzamelen.

Vrijdag zijn tijdens een wapenbeurs in Rotterdam de contracten getekend. Meedere bedrijven zullen aan de slag gaan met het bouwen van de satelliet, maar de sensoren komen van defensie zelf. De lancering moet in de zomer van 2019 plaatsvinden.

Onmisbare informatie

De satelliet is klein maar vernuftig, zo valt op te maken uit een artikel in het AD. Defensie heeft dan ook hoge verwachtingen van het kleine apparaat. Het gaat om een zogenoemde nano-satelliet die het format heeft van een flink pak melk. In de satelliet, due aan de buitenkant bekleed is met kleine zonnepanelen, zit een spectrometer die radiogolven analyseert afkomstig van bijvoorbeeld vliegtuigen, schepen en militaire eenheden. ‘Navigatie, communicatie en observatie van de aarde’, zo omschrijft Hoofd Bureau Space majoor Bernard Buijs de capaciteiten. ‘Zonder die informatie kun je bijna geen militaire operaties meer uitvoeren. We weten nog niet precies hoe we dit middel uiteindelijk willen inzetten, maar we gaan op zoek naar een niche waarmee we ons kunnen onderscheiden. En we zien dit vooral als een demonstratie van waar we allemaal tegenaan lopen als we dit serieus willen oppakken.’ De nano-satelliet vliegt met 7 kilometer per seconde in 1,5 uur om de aarde. 

Het bedrijf ISIS heeft het raamwerk van de satelliet voor haar rekening genomen. Daar worden straks de sensoren in verpakt. Het pakketje van nog geen 10 kilo wordt vervolgens op een raket geplakt en ergens tussen de 600 en 700 kilometer losgelaten. De satelliet stuurt vervolgens gegevens door naar het nieuwe ruimtecentrum op de kazerne in Dongen. 
In eerste instantie worden er een aantal technische snufjes de ruimte ingestuurd, zoals een eigen postbus waarmee troepen zeer gevoelige informatie kunnen doorsturen naar het hoofdkwartier zonder dat er een bondgenoot of bedrijf meekijkt. Nu huren militairen die capaciteit in bij anderen. Defensie wil daarnaast graag een eigen weerstation. De satellieten voor GPS en communicatie hebben namelijk flink te lijden onder zonnewinden met ioniserende straling. Dit zorgt voor storingen en een slechter bereik. Het weerstation kan waarschuwingen geven over bijvoorbeeld een naderende storm, zodat daar in militaire operaties rekening mee gehouden kan worden.

Potentie

De ruimte biedt veel potentie als het gaat om het verkrijgen van waardevolle informatie. Zo gebruiken veel bedrijven al eigen satellieten om wagenparken wereldwijd te beheren. De satellieten geven informatie over bijvoorbeeld aanstaand onderhoud en tekorten. 

Doordat de satellieten steeds kleiner worden (lange tijd gingen satellieten met het formaat van een vrachtwagen de ruimte in), kost het ook minder om een operatie in de ruimte op te zetten. De Brik-II kost defensie, inclusief de lancering, 2,5 miljoen euro. De satelliet zou minimaal 3 jaar in de ruimte moeten kunnen blijven, maar defensie hoopt op meer.  Uiterlijk over 25 jaar komt de nano-satelliet terug naar aarde en verbrandt in de dampkring.

 

Door: Kelly Bakker

Bron: AD/Defensie

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven