maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 22 juni 2021

Maastricht Aachen Airport sluit zich aan bij PowerUp-initiatief voor elektrisch vliegen

Maastricht Aachen Airport sluit zich aan bij PowerUp-initiatief voor elektrisch vliegen. Binnen dit initiatief werkt de luchthaven samen met Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde om kennis op te doen over de haalbaarheid, potentie en afhandeling van elektrische vluchten.

Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde kondigden in april een test met elektrische vliegen aan als onderdeel van het Power Up-initiatief. Royal Schiphol Group en NLR – Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum ondersteunen de proef. De partijen willen gezamenlijk kennis opdoen over elektrische vluchten. De testresultaten worden gebruikt voor onderzoek naar lijnvluchten met elektrische vliegtuigen binnen Europa. Naar verwachting vinden de eerste vluchten met elektrische passagiersvluchten tussen Nederlandse luchthavens binnen vijf jaar plaats.

Technisch en economisch haalbaar

Uit recent onderzoek van M3 Consultancy blijkt dat regio’s verbinden met elektrische vliegen technisch en economisch haalbaar is. In eerste instantie gaat het om afstanden tot ongeveer 500 kilometer, met op termijn in potentie afstanden tot circa 1.000 kilometer.

Het Power Up-initiatief experimenteert in eerste instantie met vliegtuigen met 4 tot 9 zitplaatsen. Op termijn staan de opbouw van een fijnmazig Europees netwerk en vluchten met grotere toestellen op de planning. Roel Hellemons, CEO van Eindhoven Airport, zegt in een verklaring blij te zijn dat Maastricht Aachen Airport in zo’n vroeg stadium aansluit.

Het verbinden van regio’s maakt het voor Maastricht Aachen Airport als regionale luchthaven erg interessant om met de proef mee te doen, zegt CEO Jos Roeven. Roeven wijst erop dat Limburgse partijen al langer de wens hebben uitgesproken voor een verbinding met een internationale hub in het buitenland. Elektrische vliegen biedt hiervoor in de toekomst kansen.

Samenwerking met bedrijfsleven

Het initiatief zoekt de samenwerking met innovatieve bedrijven en start-ups. Brainport Development en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) ondersteunen de proef. “Power Up biedt economische kansen voor de regio’s en het bedrijfsleven door innovatieve samenwerkingen aan te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om kansen op het gebied van batterijtechnologie, elektrische vliegtuigmotoren en laadsystemen en mogelijkheden op het gebied van waterstoftechnologie en -infrastructuur”, schrijft het Power Up op zijn website.

Bestaande vliegtuigen ombouwen

Al langer zijn er ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vliegen, ook binnen Nederland. Zo werkt het studententeam Falcon Electric Aviation van de TU/e aan het ombouwen van bestaande vliegtuigen tot elektrische varianten. Het gaat hierbij specifiek om voertuigen met minder dan dertig passagiers. Het team ontwikkelt ombouwkits waarmee de aandrijflijn van vliegtuigen kan worden omgebouwd tot een elektrische aandrijflijn.

De Falcon Electric Aviation 1 (FEA-1) is het eerste prototype, en is gebaseerd op het Cessna 150 platform. De verbrandingsmotor en brandstoftanks zijn in het model vervangen door een elektromotor, die wordt aangedreven met batterijen.

Living Lab Electric Flight

Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), dat het Power Up-initiatief ondersteunt, opende daarnaast in 2018 al een onderzoekscentrum voor elektrisch vliegen. Het gaat hierbij om onderzoeksfaciliteiten en kantoren met een omvang van 18.000 m2 in Marknesse. PwC schonk bij de opening van het centrum een Pipistrel Velis Electro, die als onderzoeksvliegtuig wordt ingezet in het Living Lab Electric Flight van NLR. Dit toestel is op 9 november 2020 in Nederland gearriveerd.

De Europese luchtvaartautoriteit EASA gaf in juni 2020 de typegoedkeuring af voor de Velis Electro van Pipistrel. Het toestel is hiermee het eerste volledig elektrische vliegtuig met typegoedkeuring. Het gaat om een tweepersoons propellorvliegtuig dat maximaal vijftig minuten kan vliegen op een acculading, plus reserve. Het vliegtuig produceert 60 dBa, en is hiermee volgens zijn Sloveense fabrikant aanzienlijk stiller dan andere vliegtuigen. Door de elektrische aandrijving is er daarnaast geen uitstoot.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: www.pipistrel-aircraft.com

Deel dit artikel

Meer nieuws

MobileEye en Sixt laten autonome taxi op Duitse wegen rijden

MobileEye en Sixt laten autonome taxi op Duitse wegen rijden

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 14-09-2021
(productnews)
MobileEye, een dochteronderneming van het Amerikaanse techbedrijf Intel, en Sixt gaan in Duitsland een autonome taxi op de...
MobileEye, een dochteronderneming van het Amerikaanse techbedrijf Intel, en Sixt gaan in Duitsland een autonome taxi op de openbare weg laten rijden. Het voertuig moet vanaf volgend jaar in München...
Automotive / 14-09-2021
Lees meer

Rijdend huis op zonne-energie maakt reis van 3000 kilometer

Rijdend huis op zonne-energie maakt reis van 3000 kilometer

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 13-09-2021
(productnews)
Solar Team Eindhoven heeft een rijdend huis op zonne-energie onthuld. Door zuinig om te gaan met energie kan het rijdende...
Solar Team Eindhoven heeft een rijdend huis op zonne-energie onthuld. Door zuinig om te gaan met energie kan het rijdende huis, dat de naam Stella Vita kreeg, op een zonnige...
Automotive / 13-09-2021
Lees meer

Neurorobotische prothese geeft geamputeerden gevoel terug

Neurorobotische prothese geeft geamputeerden gevoel terug

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 09-09-2021
(productnews)
Een nieuwe biometrische arm geeft patiënten met een bovenarmamputatie gevoel terug in hun arm. Dankzij sensoren kunnen...
Een nieuwe biometrische arm geeft patiënten met een bovenarmamputatie gevoel terug in hun arm. Dankzij sensoren kunnen gebruikers bewegingen en aanrakingen ervaren. Dit maakt onder meer natuurlijkere bewegingen mogelijk. De...
Medisch & Zorg / 09-09-2021
Lees meer

Hybride energiepark op komst voor Belgische kust

Hybride energiepark op komst voor Belgische kust

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 08-09-2021
(productnews)
Een aantal bedrijven bouwt een hybride energiepark voor de Belgische kust. Oceans of Energy bouwt een 3MW zonnepark, terwijl...
Een aantal bedrijven bouwt een hybride energiepark voor de Belgische kust. Oceans of Energy bouwt een 3MW zonnepark, terwijl CorPower Ocean een 1,2MW ‘golfslagenergiepark’ realiseert. Wereldwijd stijgt het energieverbruik. Waar...
Energie / 08-09-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven