maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 31 oktober 2022

Havenbedrijf Rotterdam laat luchtverkeersleiding voor drones bouwen

Het Havenbedrijf Rotterdam gaat een prototype U-Space Airspace inrichten. Het Havenbedrijf Rotterdam gaat een prototype U-Space Airspace inrichten. Softwareleverancier Airwayz gaat een Unmanned Traffic Management systeem (UTM) leveren aan het Havenbedrijf, waarmee het onbemand droneverkeer in het havengebied in goede banen wil leiden.

Een UTM is vergelijkbaar met een luchtverkeersleiding voor vliegtuigen. Het Havenbedrijf Rotterdam gaat in de praktijk testen hoe het droneluchtruim het best ingericht en veilig gehouden kan worden. Het gaat hiervoor een samenwerking aan met de Israëlische softwareleverancier Airwayz. Dit bedrijf levert software-gebaseerde kunstmatige intelligentie (AI) waarmee drones onderdeel kunnen worden gemaakt een autonome vloot drones. De software stuurt de robots aan en kan hen diverse taken in uiteenlopende vakgebieden laten uitvoeren.

Groeiende hoeveelheid drones in de lucht

Drones en besturingssystemen voor drones zijn geschikt voor uiteenlopende taken. Toepassingen zijn te vinden in uiteenlopende sectoren, variërend van de agrarische sector tot de zorg. Denk echter ook het gebruik van drones voor het uitvoeren van inspecties en in kaart brengen van gebieden.

De hoeveelheid drones in de lucht groeit dan ook snel, wat vraagt om monitoring en aansturing. De software van Airways helpt bij het in goede banen leiden van de steeds grotere hoeveelheid drones in het luchtruim. Het systeem van Airwayz is geschikt voor iedere drone.

Dynamisch beheer

Kenmerkend is dat Airwayz inzet op ‘dynamisch beheer van het luchtruim’. Dat betekent in de praktijk dat iedere dronepiloot op ieder gewenst moment een vlucht moet kunnen uitvoeren zolang hij of zij deze vlucht rapporteert aan de UTM. De UTM levert hierbij een vluchtplan aan. Zowel vooraf als tijdens de vlucht controleert het UTM voortdurend de omgeving en brengt potentiële risico’s in kaart. Indien het een risico ontdekt, stelt het UTM een wijziging in het vluchtplan voor om dit risico te vermijden.

Een ander kenmerk is het autonome karakter van het systeem; automatisering staat centraal. Zo neemt het systeem van Airwayz met behulp van AI zelfstandig keuzes. Het systeem vervangt hiermee de luchtverkeerstoren, menselijke luchtverkeersleiding en ondersteunende IT-systemen die we kennen uit de reguliere luchtvaart.

Haven efficiënter en veiliger maken

Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht de komende jaren steeds meer drones in de lucht te gaan zien. Zo gaan drones steeds meer diensten leveren voor het efficiënter en veiliger maken van de haven. Met behulp van het UTM van Airwayz speelt het Havenbedrijf Rotterdam hierop in. Het wil luchtverkeersleidingsdiensten voor de VLL (Very Low Level) luchtlaag aanbieden. Dit zijn diensten voor dronepiloten zoals vluchttoestemmings- en deconflictie-diensten.

Het UTM dat Airwayz in de haven opzet is een prototype. Dit prototype maakt inzichtelijk wat het betekent om de onderste luchtlaag te beheren en wat de rol van het Havenbedrijf wordt. Ook biedt de drone inzicht in wat het veilig houden van het drones-luchtruim vergt, welke kansen er liggen voor drone operators in de haven en wat de impact is van drones-luchtverkeersleiding op de organisatie. Het project kent een looptijd van twee jaar en gaat in december 2022 van start.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: Pixabay / Thomas Ehrhardt

Deel dit artikel

Meer nieuws

St. Antonius test vervoer van medische materialen met drones

St. Antonius test vervoer van medische materialen met drones

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 22-11-2022
(productnews)
Het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht in Nieuwegein doet onderzoek naar de inzet van medische drones voor het overbrengen...
Het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht in Nieuwegein doet onderzoek naar de inzet van medische drones voor het overbrengen van medische materialen zoals bloedmonsters en biopten. Het ziekenhuis voert het...
Lucht & Ruimtevaart / 22-11-2022
Lees meer

Hittebehandeling maakt 3D-geprint metaal geschikt voor extreme temperaturen

(productnews)
Een nieuwe hittebehandeling maakt 3D-geprinte metaal geschikt voor gebruik in extreem warme omgevingen, zoals gasturbines en...
Een nieuwe hittebehandeling maakt 3D-geprinte metaal geschikt voor gebruik in extreem warme omgevingen, zoals gasturbines en straalmotoren. De behandeling verandert de microscopische structuur van het materiaal. De techniek is ontwikkeld...
High tech / 22-11-2022
Lees meer

VSL, TU Delft en VU Amsterdam ontwikkelen robuust en nauwkeurig navigatiesysteem

(productnews)
Wetenschappers van VSL, TU Delft en VU Amsterdam ontwikkelden een uiterst nauwkeurig alternatief navigatiesysteem. Dit...
Wetenschappers van VSL, TU Delft en VU Amsterdam ontwikkelden een uiterst nauwkeurig alternatief navigatiesysteem. Dit systeem heeft een nauwkeurigheid van 10 centimeter. Het biedt een glimp van de toekomst. Daarin...
Algemeen / 21-11-2022
Lees meer

Nieuw materiaal is produceerbaar als plastic en geleidt elektriciteit als metaal

(productnews)
Een nieuw materiaal is produceerbaar als een plastic, maar geleidt elektriciteit op een wijze die lijkt op metaal. Het...
Een nieuw materiaal is produceerbaar als een plastic, maar geleidt elektriciteit op een wijze die lijkt op metaal. Het materiaal gaat hiermee in tegen de regels op het gebied van...
Energie / 15-11-2022
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven