maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 11 december 2017

'Drones zijn schadelijker dan vogels'

Drones vormen in de lucht een groter gevaar voor vliegtuigen dan vogels. Dat blijkt uit onderzoek van Alliance for System Safety van UAS through Research Excellence (ASSURE).

Uit dat onderzoek blijkt dat botsingen tussen drones meer structurele schade veroorzaken dan botsingen met vogels van hetzelfde gewicht als de drone. Een team van onderzoekers van vier verschillende universiteten gebruikten computers om botsing te simuleren. Daarvoor werden verschillende formaten drones gebruikt van tussen de 1,2 en 3,6 kilo. Er werden gewone passagiers- en kleinere zakelijke vliegtuigen gebruikt. Kiran D’Souza, assistent professor mechanical en aerospace engineering in Ohio, had de leiding over een deel van het onderzoek met betrekking tot de vliegtuigmotoren. “Zelfs kleine onbemande systemen kunnen behoorlijke schade toebrengen aan motoren.” 

Gevaarlijk

Het aantal meldingen waarbij er bijna een botsing heeft plaatsgevonden tussen een drone en een vliegtuig is toegenomen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit, Federal Aviation Administration (FAA), krijgt meer dan 250 meldingen per maand van drones die een mogelijke bedreiging vormen voor vliegtuigen, bijvoorbeeld omdat ze te dicht bij vliegvelden vliegen. De onderzoekers van het onderzoek zeggen dat normen voor de productie van vliegtuigen ontworpen voor vogelaanvaringen niet geschikt zijn om te garanderen dat vliegtuigen botsingen met drones kunnen weerstaan. De FAA hoopt dat drone-bouwers in de toekomst meer mee gaan denken over technologieën die ervoor moeten zorgen dat drones vliegtuigen op tijd detecteren en vermijden. 

Meeste schade bij opstijgen

Drones zijn, anders dan vogels natuurlijk, die voor een groot deel uit water bestaan, gemaakt van robuust materiaal. Uit de tests van het onderzoekteam kwam naar voren dat de harde delen van de drones, zoals de motor en batterij, de meeste schade toebrengen aan vliegtuigen en hun motoren. De simulatie wijzen uit dat de meeste schade wordt toegebracht tijdens het stijgen wanneer de motor op de hoogste snelheid is. De mate van schade is daarnaast ook nog eens afhankelijk van waar in de motor de impact plaatsheeft. 

Meer drones

De onderzoekers komen dan dus ook tot de conclusie dat producten van drones zogeheten waarnemen en ontwijken of geo-fencing mogelijkheden moeten toepassen om eventuele botsingen met vliegtuigen te voorkomen. Dat is belangrijk, omdat er steeds meer drones in omloop zijn. Zo schat de FAA dat er dit jaar 2,3 miljoen drones worden gekocht voor recreatief gebruikt en dat dit aantal alleen maar zal stijgen. Veel andere drones worden gebruikt voor commerciële doeleinden zoals nieuwsfotografie en de inspectie van pijpleidingen en mobiele torens.  Er zullen er in de toekomst nog meer onderzoeken gedaan worden, waarbij onder meer motorfabrikanten en helilkopters worden betrokken. 

 

Door: Kelly Bakker

Bron: ASSURE/Aandrijven en besturen

Deel dit artikel

Meer nieuws

Teradyne integreert AI-technologie NVIDIA in automatiseringsoplossingen

(productnews)
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met...
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met NVIDIA. Het bedrijf integreert AI-functionaliteiten op basis van NVIDIA-technologie in zijn automatiseringsoplossingen. Een...
High tech / 28-03-2024
Lees meer

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 26-03-2024
(productnews)
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer...
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer dan de ander, maar het is bijna onmogelijk om je er van uit te sluiten. In de bouwsector is het overduidelijk een vereiste om...
Bouw & Constructie / 26-03-2024
Lees meer

CEO’s van Volkswagen en BMW pleiten voor versoepeling Europese CO2-normen

(productnews)
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de...
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van...
Automotive / 26-03-2024
Lees meer

Nederlandse bedrijven worden steeds efficiënter dankzij digitalisering

(productnews)
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een...
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een positieve vooruitgang en tegen welke problemen lopen ze nog aan als het gaat om...
Algemeen / 25-03-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven