maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 20 juli 2018

'Comfortrobot' KLM komt naar Schiphol

KLM heeft onlangs met veel trots een nieuw snufje gepresenteerd: de vliegveldrobot Care-E. De behulpzame robot wordt deze zomer getest op Amerikaanse luchthavens en komt daarna naar Schiphol. Zij het in kleine aantallen.

De robot is ontwikkeld om het reizigers nog comfortaber te maken gedurende hun tijd op Schiphol. De Care-E draagt tassen, brengt passagiers naar de gate, zorgt dat ze er op tijd zijn en geeft ook eventuele gate- of tijdwijzigingen door. De vliegveldrobot wordt deze zomer getest op San Francisco International Airport en op John F. Kennedy International Airport in New York. Het is de bedoeling dat de robot daarna ook op Schiphol zijn kunsten zal vertonen, maar wanneer dat gaat gebeuren is nog onduidelijk.

Dat heeft vooral te maken met het feit dat er op dit moment nog maar een exemplaar van de robot is. “Het is nog maar een concept”, benadrukt de woordvoerder van de nationale luchtvaartmaatschappij tegenover AD.nl. De Care-E ziet er uit als een kleine blauwe trolley met een liggend gedeelte en de voorkant die wat rechterop staat en het interface bevat dat communiceert met passagiers.

Innovaties

Met de vliegveldrobot hoopt KLM aan te tonen dat het hard werkt aan innovaties die met name specifiek bedoeld zijn om het reiscomfort van reizigers te vergroten. Het is dan ook niet de eerste robot waar KLM mee op de proppen komt. De eerste robot heette Spencer. Deze werd in 2016 getest en was mede ontwikkeld door de vakgroep Human Media Interaction van professor Vanessa Evers van de Universiteit Twente. Zij zegt tegen AD.nl: “Aan deze nieuwe robot hebben we allerlei nieuwe functionaliteiten toegevoegd, zo kan hij je koffer dragen en je ticket scannen.” Een ander verschil is dat de robot dit keer niet in Nederland, maar in Amerika is ontwikkeld. En niet onbelangrijk, de nieuwste variant is veel kleiner en heeft bovendien een modernere look gekregen. 

Na de eerste tests in Amerika gaat Care-E op tournee langs verschillende luchthavens wereldwijd. “Hij komt dan zeker ook naar Schiphol”, laat de woordvoerder van KLM weten, om er meteen aan toe te voegen: ,”Verwacht niet meteen dat er dan duizend robots van rondrijden. We hebben er echt maar eentje van.”

Het kan nog lange tijd duren voordat de Care-E in grote getalen op vliegvelden rondrijden. 
 

Door: Kelly Bakker

Bron + foto: AD.nl/KLM YouTube

Deel dit artikel

Meer nieuws

Ondernemers in de techniek moeten aan de slag met AI

Ondernemers in de techniek moeten aan de slag met AI

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 09-12-2024
(productnews)
AI, robotisering en industrialisatie gaan de technieksector de komende jaren ingrijpend veranderen. Voor ondernemers in de...
AI, robotisering en industrialisatie gaan de technieksector de komende jaren ingrijpend veranderen. Voor ondernemers in de technieksector is het onvermijdelijk dat ze aanhaken bij deze technologische revolutie. De nieuwe technologie...
Algemeen / 09-12-2024
Lees meer

Restwarmte-terugwinningsproject afgerond op PMI-locatie in Bergen op Zoom

(productnews)
JOA Air Solutions heeft in samenwerking met Philip Morris International (PMI) een uniek restwarmte-terugwinningsproject...
JOA Air Solutions heeft in samenwerking met Philip Morris International (PMI) een uniek restwarmte-terugwinningsproject afgerond op de PMI-locatie in Bergen op Zoom. Dit project combineert een industriële natte scrubber met...
Energie / 09-12-2024
Lees meer

euRobotics presenteert strategie voor innovatie, groei en maatschappelijke impact

(productnews)
euRobotics lanceert een nieuwe strategie voor innovatie, groei en maatschappelijke impact voor de industriële...
euRobotics lanceert een nieuwe strategie voor innovatie, groei en maatschappelijke impact voor de industriële roboticasector. Het doet stelt hiervoor ook een aantal doelstellingen voor het bewaken en verder stimuleren van...
Algemeen / 09-12-2024
Lees meer

Kabinet geeft prioriteit aan waterstof- en CO2-infrastructuur in Delta Rhine Corridor

(productnews)
Het kabinet geeft prioriteit aan waterstof- en CO₂-infrastructuur in de Delta Rhine Corridor (DRC). Het wil zo de...
Het kabinet geeft prioriteit aan waterstof- en CO₂-infrastructuur in de Delta Rhine Corridor (DRC). Het wil zo de verduurzaming van de industrie versnellen en verdere vertraging van de DRC voorkomen....
Energie / 06-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven