maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 01 augustus 2017

Cockpit-robot maakt eerste succesvolle ‘vlucht’

Nu de ontwikkelingen op het gebied van robotisering zich in snel tempo opvolgen, kon het eigenlijk niet uitblijven; een robot in de cockpit van een vliegtuig. Het Amerikaanse DARPA/Aurora heeft er een ontwikkeld en nu ook succesvol getest in een Boeing 737.

Robotarm ALIAS slaagde er onlangs in om tijdens een simulatievlucht een Boeing veilig aan de grond te zetten.

De robot is gebouwd door Aurora Flight Science als onderdeel van DARPA’s zogenoemde ‘Aircrew Labor In-Cockpit Automation System’ (ALIAS) programma. Het aan de grond zetten van het vliegtuig was een van de manoeuvres die het systeem moet gaan uitvoeren. Uiteindelijk zal de ALIAS een automatische co-piloot worden die snel en goedkoop geïnstalleerd kan worden in bestaande vliegtuigen.

Geavanceerd

De arm, die de simulator dus met één hand bedient, lijkt een ondoordachte vervanging van een menselijke piloot. Maar volgens de makers is niks minder waar. ALIAS is een geavanceerd systeem dat zich serieus richt op het ‘probleem’ van de toenemende complexiteit van moderne vliegtuigen. Geautomatiseerde systemen kunnen piloten hierin trainen en assisteren bij de vlucht. Maar de meeste systemen vereisen een compleet herontwerp van vliegtuigen om ingepast te kunnen worden. ALIAS heeft daar niet mee te maken; het is ontworpen als een mechanisch pakket dat snel en voordelig in veel verschillende vliegtuigen geïnstalleerd kan worden. Eenmaal geïnstalleerd, is de ALIAS in staat om een vliegtuig te analyseren en zichzelf aan te passen aan de betreffende bediening.

Status volgen

Het ALIAS systeem bevat, naast de robotarm, nog een aantal andere belangrijke componenten, waaronder een user interface in de vorm van een tablet, camera’s, robotbediening, spraakherkenning en machine learning. Naast de bediening van het vliegtuig, worden alternatieve versies van de robot ook ingezet om de piloot te voorzien van informatie over de status van het vliegtuig.

“Met de succesvolle demonstratie in verschillende vliegtuigen, heeft ALIAS laten zien dat het beschikt over een verscheidenheid aan automatische vluchtcapaciteiten”, aldud John Wissler, vice president van de R&D afdeling van Aurora. “Wij durven wel te stellen dat we een geautomatiseerd systeem hebben ontwikkeld dat in de nabije toekomst een verschil gaat maken in de werkdruk van de cabinecrew.”

Verdeling van taken

Het is de bedoeling dat ALIAS in de toekomst ingezet gaat worden als co-piloot zodat de andere piloten zich kunnen richten op ‘menselijke’ taken zoals bijvoorbeeld de planning van de vlucht. De robot houdt zich ondertussen bezig met geautomatiseerde taken zoals het in de gaten houden van de monitoren. Ook moet ALIAS voorkomen dat piloten afgeleid raken tijdens noodsituaties.

Het zal echter nog wel even duren voor we de robot daadwerkelijk terug zien in de cockpit.

Bekijk hieronder de video van de simulatievlucht:

Door: Kelly Bakker

Bron: Aurora

Deel dit artikel

Meer nieuws

Hybride- of op kantoor werken. De meningen zijn verdeeld.

Hybride- of op kantoor werken. De meningen zijn verdeeld.

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 30-05-2023
(productnews)
Meer dan de helft (58%) van beslissers bij Nederlandse organisaties ziet het liefst dat de medewerkers weer volledig op...
Meer dan de helft (58%) van beslissers bij Nederlandse organisaties ziet het liefst dat de medewerkers weer volledig op kantoor komen werken. Dat blijkt uit recent onderzoek van digital services...
Algemeen / 30-05-2023
Lees meer

Acht EU-lidstaten willen Euro 7-uitstooteisen afzwakken

Acht EU-lidstaten willen Euro 7-uitstooteisen afzwakken

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 30-05-2023
(productnews)
Acht lidstaten van de Europese Unie (EU) keren zich tegen de Euro 7-uitstooteisen die de Europese Commissie wil invoeren. De...
Acht lidstaten van de Europese Unie (EU) keren zich tegen de Euro 7-uitstooteisen die de Europese Commissie wil invoeren. De landen willen de norm afzwakken en stellen dat deze een...
Automotive / 30-05-2023
Lees meer

TU/e en NXP gaan samenwerken aan nieuwe technologie voor draadloze communicatie

(productnews)
TU/e en NXP Semiconductors ondertekenden onlangs een intentieovereenkomst. Hiermee hebben de partijen hun ambitie...
TU/e en NXP Semiconductors ondertekenden onlangs een intentieovereenkomst. Hiermee hebben de partijen hun ambitie uitgesproken om samen een nieuwe, grensverleggende generatie technologie te ontwikkelen voor draadloze communicatie. Dit zal gebeuren...
High tech / 29-05-2023
Lees meer

Thuismonitoring bij chronisch hartfalen halveert aantal ziekenhuisopnames

(productnews)
Een op afstand uitleesbare sensor in de longslagader kan voor patiënten met chronisch hartfalen uitkomst bieden. De sensor...
Een op afstand uitleesbare sensor in de longslagader kan voor patiënten met chronisch hartfalen uitkomst bieden. De sensor kan het aantal ziekenhuisopnames van patiënten halveren. Ook verbetert de levenskwaliteit van...
Medisch & Zorg / 29-05-2023
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven