maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 01 augustus 2017

Boeing gaat 3D-onderdelen gebruiken voor passagiersvliegtuigen

De stap is gezet: Boeing gaat als eerste vliegtuigmaatschappij 3D-onderdelen gebruiken voor haar passagiersvliegtuigen. De componenten zullen gemaakt worden door het Scandinavische bedrijf Norsk Titanium AS.

“We zijn trots dat we deze historische stap kunnen zetten met een grote aerospace vernieuwer zoals Boeing”, aldus Warren M. Boley van Norsk Titanium. FAA heeft het ontwerp dat het bedrijf samen met Boeing maakte voor vier 787 titanium onderdelen inmiddels gecertificeerd.  “Ons team zal er alles aan blijven doen om ons portfolio componenten voor Boeing die voldoen aan de specifieke certificatie-eisen uit te breiden.”

RPD

Norsk Titanium gebruikt voor het 3D-printen van de componenten haar gepatenteerde Rapid Plasma Deposition methode (RPD™). Volgens de ontwikkelaar is dit de ultieme technologie in additive manufacturing. Titanium draad wordt gesmolten in een wolk van argongas en nauwkeurig en snel opgebouwd in lagen tot een bijna geperfectioneerde vorm (80% compleet) dat weinig nabewerking vereist. 

Met de 3D-geprinte titanium onderdelen zou de prijs van een Boeing 787 Dreamliner twee tot drie miljoen euro goedkoper kunnen worden. Voor dit model is meer titanium nodig dan voor andere modellen vanwege de carbon romp en vleugels en met 3D-printen gaan de productiekosten omlaag. Norsk verwacht dat de FAA de materiaaleigenschappen en het productieproces voor de geprinte onderdelen later dit jaar zal goedkeuren. Dat geeft het bedrijf de mogelijkheid om duizenden andere onderdelen voor de Dreamliner de printen zonder dat elke component afzonderlijk goedkeuring nodig heeft. 

Innovatie

Boeing bouwt zo’n 144 Dreamliners per jaar. Volgens de luchtvaartgigant zijn de titanium onderdelen van Norsk de eerste geprinte structuurcomponenten die zo ontworpen zijn dat ze de druk van het vliegtuigframe tijdens de vlucht aankunnen. De printtechniek van Norsk Titanium is bovendien een stuk minder vervuilend is en kost minder energie. “De Boeing 787 wordt al sinds het begin gekenmerkt door innovatie en efficiëntie”, aldus Boeing. “We zoeken altijd naar de nieuwste technologieën om kosten naar beneden te krijgen en onze klanten het beste te bieden. De mogelijkheden die Norsk Titanium heeft met RPD™ passen hier op een nieuwe en creatieve manier bij.”  

De RPD™ componenten voor de Dreamliner worden tentoongesteld tijdens de Internationale vliegshow in Parijs, Le Bourget.  Deze is van 19 tot 25 juni. 

 

Door: Kelly Bakker

Bron foto’s: Norsk Titanium

Deel dit artikel

Meer nieuws

Simulator helpt luchtvervuiling in vliegtuigcabines te karakteriseren

(productnews)
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een...
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een ‘rookgebeurtenis’. Tijdens een vlucht is het niet mogelijk vast te stellen of...
Algemeen / 04-02-2025
Lees meer

Europese Commissie wil met strategisch dialoog Europees auto-industrie ondersteunen

(productnews)
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op...
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op gang helpen van de Europese auto-industrie. RAI Vereniging roept deelnemers aan...
Automotive / 04-02-2025
Lees meer

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 04-02-2025
(productnews)
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit...
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit Utrecht / the Innovation Center for Advanced Therapies (ICAT) richt zich op...
Medisch & Zorg / 04-02-2025
Lees meer

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 03-02-2025
(productnews)
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in...
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in Delfzijl te versnellen. Volgens de overeenkomst zal VoltH2 dicht bij Evoniks waterstofperoxidefabriek...
Energie / 03-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven