maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 24 juli 2018

Airbus toont eerste exemplaar vliegtuigsatelliet Zephyr

Airbus Defence and Space heeft vorige week de eerste geproduceerde Zephyr S HAPS vliegtuigsatellieten getoond. Dit gebeurde tijdens een vliegtuigshow in Farnborough. De Zephyr is de eerste onbemande vliegtuigsatteliet ter wereld.

Tijdens de presentatie van de eerste productie van de veelbelovende vliegtuigsatelliet maakte Airbus ook bekend een productiefaciliteit te openen voor de Zephyr. Dit is een belangrijke stap in het door Airbus intensief ingezette Zephyr-programma.

Complementair aan satellieten

Zephyr is ’s werelds toonaangevende, zonne-elektrische, stratosferische Unmanned Aerial Vehicle (UAV). Het maakt gebruik van de zonnestralen die uitsluitend op zonne-energie werken,  en opereert boven het conventionele luchtverkeer; het vult daarmee een capaciteitstekort van satellieten, UAV’s en bemande vliegtuigen om betaalbare en aanhoudende lokale satellietachtige diensten te bieden.

Vernoemd naar wijlen Chris Kelleher, de uitvinder van Zephyr, maakt de opening van productiefaciliteiten deel uit van een belangrijke focus van Airbus op het Zephyr-programma. De Kelleher-faciliteit vertegenwoordigt de eerste seriële HAPS-assemblagelijn wereldwijd.

Mijlpaal

“Vandaag vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal in het Zephyr-programma. De faciliteit is de thuisbasis van ’s werelds leidende Pseudo-satelliet en zal een showcaselocatie zijn, gekoppeld aan onze operationele vliegbases over de hele wereld. Het Zephyr S-vliegtuig heeft aantoonbaar jaren voorsprong op elk ander vergelijkbaar systeem en ik ben meer dan trots op het Airbus-team vanwege hun ongeëvenaarde succes. Vandaag hebben we een nieuwe toekomst voor stratosferische vlucht gecreëerd “, zei Dirk Hoke, Chief Executive Officer van Defence and Space.

Deze mijlpaal in het programma komt omdat het Zephyr-vliegtuig momenteel vliegt nadat het een paar dagen geleden vertrok naar zijn eerste vlucht uit Arizona, VS. Deze vlucht wordt ondersteund door zowel de Britse als de Amerikaanse regering en weerspiegelt de positie van het Britse Ministerie van Defensie als de eerste klant voor dit innovatieve en potentieel spelveranderende vermogen.

Eerste vlucht

De eerste vlucht van de Zephyr S is bedoeld om de vliegtuigcapaciteiten te bewijzen en te demonstreren, met een datum voor de landing die moet worden bevestigd zodra de technische doelstellingen zijn bereikt. Tot vandaag heeft het Zephyr-vliegtuig bijna 1.000 uren aan vlieguren geregistreerd.

Sophie Thomas, hoofd van het Zephyr-programma bij Airbus, voegt toe: “Ten eerste wil ik Defence Equipment & Support, de inkoopafdeling van het Britse ministerie van Defensie, bedanken voor hun voortdurende steun aan het Zephyr-programma. Zephyr biedt nieuwe mogelijkheden voor zien, voelen en verbinden voor zowel militaire als commerciële klanten. Zephyr biedt het potentieel voor een revolutie in rampenbeheer, inclusief het bewaken van de verspreiding van bosbranden of olielozingen. Het biedt permanente bewaking, volgt het veranderende omgevingslandschap van de wereld en biedt communicatie naar de meest onverbonden delen van de wereld. “

In de toekomst vliegt Airbus met Zephyr S vanaf hun nieuwe exploitatiesite op het vliegveld Wyndham in West-Australië. Dit is gekozen als de eerste lanceer- en herstellocatie voor de Zephyr UAV, voornamelijk vanwege het grotendeels onbeperkte luchtruim en betrouwbaar weer. De site is operationeel vanaf september 2018.

 

Bron: Airbus

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven