maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 20 september 2018

Volkswagen zet Metal Jet 3D-printtechnologie in om auto-onderdelen te printen

Volkswagen gaat een nieuw 3D-printproces van HP genaamd Metal Jet inzetten en helpen verder te ontwikkelen. Dit proces maakt een productiesnelheid mogelijk die tot 50 keer hoger is dan met bestaande 3D-printtechnieken voor metaal. Naar verwachting zijn de eerste Metal Jet 3D-printers voor industrieel gebruik vanaf 2020 leverbaar.

“Automotive productie staat voor grote uitdagingen: onze klanten verwachten steeds meer personaliseringsmogelijkheden. De complexiteit neemt tegelijkertijd toe door het aantal nieuwe modellen. Dit is dan ook de reden dat wij state-of-the-art technologieën inzetten om een soepele en snelle productie zeker te stellen. 3D-printen in het specifiek speelt een belangrijke rol in het produceren van individuele onderdelen”, aldus Dr. Martin Goede, hoofd Technologische Planning en Ontwikkeling bij Volkswagen. 

Binder jetting

Metal Jet is een printproces ontwikkeld door printerfabrikant HP in samenwerking met GKN Powder Metallurgy, een bedrijf dat ruwe materialen voor 3D-printers ontwikkeld. Het gaat om een binder jetting technologie, een vorm van 3D-printen waarbij een grondstof in poedervorm met behulp van een bindmiddel aan elkaar wordt gehecht om laag voor laag een object te creëren. Met behulp van Metal Jet is het mogelijk objecten van maximaal 430 bij 320 bij 200 mm te printen met een resolutie van 1200 bij 1200 voxels. Na het printen moet het object overigens nog wel worden gesinterd.

Bestaande printtechnologieën zijn alleen geschikt voor de productie van individuele onderdelen of prototypes, meldt Volkswagen. De Metal Jet technologie maakt het mogelijk een groot aantal onderdelen te 3D-printen zonder hiervoor speciale hulpmiddelen te hoeven ontwerpen en produceren. Dit maakt het printen van onderdelen niet alleen goedkoper, maar maakt het ook mogelijk meer onderdelen te printen. Daarnaast maakt Metal Jet volgens Volkswagen 3D-printen voor het eerst geschikt voor de productie van grote hoeveelheden onderdelen in een korte tijd. HP stelt dat Metal Jet een tot 50 keer hogere productiviteit oplevert dan bestaande 3D-printprocessen. 

‘Belangrijke stap in de toekomst’

“Het nieuwe Metal Jet platform is een belangrijke stap in de toekomst is voor ons als autofabrikant, maar ook voor de volledige industrie. We kijken ernaar uit te helpen deze ontwikkeling vorm te geven en verdere toekomstige toegevoegde waarde te creëren voor onze klanten”, zegt Dr. Goede.

Door Metal Jet in te zetten wil Volkswagen onderdelen onder andere flexibeler kunnen printen, wat het makkelijker maakt producten te personaliseren. De autofabrikant gaat HP en GKN helpen het printproces door te ontwikkelen, waarbij de focus in eerste instantie ligt op het printen van objecten in kleine series. Op termijn moet de technologie ook geschikt zijn om onderdelen op maat te printen, zoals gepersonaliseerde belettering, op maat gemaakte versnellingspoken of sleutels met gepersonaliseerde tekst. 

Vanaf 2020 beschikbaar

Printers die gebruik maken van het Metal Jet proces zijn vooralsnog niet verkrijgbaar. HP verwacht de eerste Metal Jet printers vanaf de tweede helft van 2020 te kunnen leveren aan de eerste klanten, waarna de printers in 2021 algemeen beschikbaar zullen worden. Daarnaast kunnen bedrijven via de printservice 3D Metals op termijn onderdelen met behulp van het Metal Jet proces laten printen door partners van HP: GKN Powder Metallurgy en Parmatech.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: HP
Bron: Volkswagen (foto)

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven