maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 20 juni 2019

Universiteit van Sheffield sluit zich aan bij consortium voor 3D-printen in metaal

De Britse Universiteit van Sheffield sluit zich aan bij INTEGRADDE. Dit Europese consortium heeft als doel de betrouwbaarheid, snelheid en kwaliteit van additieve productietechnieken te verbeteren.

INTEGRADDE is een Europees consortium waaraan 26 partners uit 11 verschillende landen deelnemen. Eén van de deelnemers is het Nederlandse MX3D, onder meer bekend van het 3D-printen van bruggen. Andere deelnemers zijn onder meer de bedrijven Atos, AcelorMittal, DataPixel, Loiretech en Prima Industries. Ook een reeks universiteiten is betrokken bij het consortium, waaronder de Brunel University Londen, het Imperial College Londen, de Portugese Universiteit van Coimbra en de Zweedse University West. 

Direct Energy Deposition

Het INTEGRADDE project is gericht op de ontwikkeling van een intelligente datagedreven pijplijn voor de productie van gecertificeerde metalen onderdelen via Direct Energy Deposition (DED). DED is een 3D-printtechniek die specifiek bedoeld is voor het printen van metalen onderdelen. Bij DED kunnen twee soorten ruw materiaal worden gebruikt: metaalpoeder of metaaldraad. Beide worden door een spuitmond geduwd en hier verwarmd tot hun smeltpunt, waarna het materiaal op een printbed worden geprint. Door lagen op elkaar te printen is het mogelijk laag voor laag een object op te bouwen. 

Het hoofddoel van INTEGRADDE is de ontwikkeling van een end-to-end oplossing die de potentie van DED-processen kan aantonen voor de productie van grootschalige gecertificeerde metalen onderdelen in de metaalbewerking. Het project moet tot de ontwikkeling van een nieuwe productmethodologie leiden die het mogelijk maakt de betrouwbaarheid, kwaliteit en produceerbaarheid van een metalen component te garanderen vanaf het initiële productontwerp. 

Subdoelstellingen

Binnen het project zijn verschillende subdoelstellingen opgesteld:

  • De ontwikkeling van pilotfabrieken op basis van DED-processen, waarbij additieve productie wordt gecombineerd met bestaande productietechnologieën voor de productie van verschillende metalen onderdelen.
  • De ontwikkeling van een nieuwe datagedreven pijplijn die het ontwerp, simuleren en planning van de productie voor additieve productie ondersteunt. 
  • Het implementeren van een Quality-by-Design productiestrategie op basis van real-time beheersystemen, inline kwaliteitscontroles en een minimaal gebruik van ruwe materialen. 
  • De implementatie van een digitaal end-to-end engineering concept.
  • Het demonstreren van de INTEGRADDE aanpak in verschillende pilotproductielijnen voor de productie van gecertificeerde metalen componenten.

Pilotproductielijnen

Voor deze pilotproductielijnen werkt INTEGRADDE samen met fabrikanten uit verschillende sectoren. In totaal worden vijf productielijnen opgezet:

  • Samen met het Franse Loiretech wordt gewerkt aan de productie van mallen voor de ruimtevaartindustrie.
  • Met het Nederlandse MX3D wordt nieuwe structurele ondersteuning en stalen verbindingsstukken voor geoptimaliseerde structuren ontwikkeld.
  • In samenwerking met het Zweedse GKN worden titanium behuizingen voor motoren ontwikkeld.
  • Met AccelorMital wordt samenwerkt aan de productie, functionalisering en reconstructie van grote onderdelen voor de staalbewerking.
  • Met het Sloveense Corda wordt tooling ontwikkeld voor de automotive industrie. 

Onvoorspelbare defecten

“Productiekosten en de aanwezigheid van op dit moment nog onvoorspelbare defecten in metalen producten en onderdelen die worden geproduceerd met additieve productie, beperkt de breedschalige omarming en inzet door de industrie. De potentie van 3D-printing in de maakindustrie is dan ook nog niet gerealiseerd”, meldt de Universiteit van Sheffield in een persbericht.

“Om dit te adresseren ontwikkelen de leden van het consortium een strategie van continue en integrale optimalisaties en beheer van additieve productieprocessen, van productontwerp tot uiteindelijke verificatie. Dit maakt de implementatie van nieuwe productieraamwerken mogelijk, die sneller zijn en geen defecten opleveren. Het project zoekt ook naar oplossingen om huidige industriële pilotproductielijnen te optimaliseren met behulp van datawetenschap en kunstmatige intelligentie.”

Meer informatie over INTEGRADDE is te vinden op de website van het project

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: INTEGRADDE

Deel dit artikel

Meer nieuws

TNO en GroenvermogenNL bundelen krachten rond versnellen van opschaling groene waterstof

(productnews)
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof...
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof versnellen. De partijen ondertekenden op 6 februari een samenwerkingsovereenkomst. Het markeert de start van...
Energie / 11-02-2025
Lees meer

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 11-02-2025
(productnews)
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij...
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij dat doen in echte hersenen. De omgeving omvat minuscule nanopilaren, die een...
Medisch & Zorg / 11-02-2025
Lees meer

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 10-02-2025
(productnews)
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De...
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De momenteel nog naamloze wolkenkrabber is ontworpen door Michael Green Architecture (MGA), waarvan...
Bouw & Constructie / 10-02-2025
Lees meer

Elektrische draagvleugel-veerboot

Elektrische draagvleugel-veerboot

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
(productnews)
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is...
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is het bedrijf een partnerschap aangegaan met de grootste veerbootmaatschappij van Nieuw-Zeeland,...
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven