maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 16 januari 2020

Toyota bouwt ‘Stad van de toekomst’

Toyota heeft plannen aangekondigd voor het bouwen van een prototype van de ‘stad van de toekomst. Met deze zogenaamde ‘Woven City’ in Japan wil de autofabrikant aantonen welke oplossingen een modern, volledig verbonden en energiezuinig ecosysteem steden kan bieden.

De stad zal volledig worden aangedreven door waterstofbrandstofcellen. In de stad, een terrein van zo’n 175 hectare, wordt alles en iedereen via datanetwerken, camera’s en sensoren met elkaar verbonden. Daarnaast zullen er ook veel nieuwe technologieën worden getest, zoals autonomie, robotica, persoonlijke mobiliteit, slimme huizen en kunstmatige intelligentie. Toyota wil hiermee in kaart brengen wat deze technologieën kunnen betekenen in de echte wereld.

“Een complete stad vanaf de grond opbouwen, zelfs op een kleine schaal als dit, is een unieke mogelijkheid om toekomstige technologieen te ontwikkelen, waaronder een digitaal besturingssysteem voor de infrastructuur in de stad”, zei Akio Toyoda, president van Toyota Motor Corporation, tijdens de presentatie op CES. “Door mensen, gebouwen en voertuigen allemaal met elkaar te verbinden en te laten communiceren via data en sensoren, zijn we in staat om AI-technologie te testen waardoor we de potentie hiervan ten volste kunnen benutten.”

Toyota zal andere commerciële en academische partners en geïnteresseerde wetenschappers en onderzoekers uitnodigen om in Woven City aan eigen projecten te komen werken. “We verwelkomen iedereen die de missie heeft om onze toekomstige manier van leven te verbeteren om gebruik te maken van dit unieke onderzoeksecosysteem en samen met ons een nog betere manier van leven en betere mobiliteit voor iedereen te creëren.”

Deense architect

Voor het ontwerp van de stad is de Deens architect Bjarke Ingels ingeschakeld. Zijn bedrijf maakte eerder onder andere de twee nieuwe World Trade Centers in New York en het Lego House in Denemarken. “De opkomst van verschillende technologieen verandert de manier waarop we wonen en navigeren in onze steden”, zegt Ingels. “Verbonden, autonome, emissievrije en gedeelde mobiliteitsoplossingen zullen ongetwijfeld een wereld van mogelijkheden voor nieuwe vormen van stadsleven ontketenen. Met de breedte van technologieën en industrieën die we hebben kunnen gebruiken en waarmee we kunnen samenwerken vanuit het Toyota-ecosysteem van bedrijven, geloven we dat we een unieke kans hebben om nieuwe vormen van stedelijkheid te verkennen met de Woven City zodat andere steden hier ook gebruik van kunnen gaan maken.”

Ontwerp van de stad

In de stad is het straatgebruik in drie types verdeeld: alleen voor snellere voertuigen, voertuigen met een lagere snelheid, persoonlijke mobiliteit en voetgangers en een parkachtige promenade alleen voor voetgangers. Deze straattypes weven samen tot een organisch rasterpatroon om het testen van autonomie te helpen versnellen.

De gebouwen in de stad worden voornamelijk gemaakt van hout en door middel van robots, om zo de CO2-voetafdruk te verkleinen. De daken zullen worden bedekt met fotovoltaïsche panelen om zonne-energie te genereren, naast de energie die ontstaat door waterstofbrandstofcellen. De bewoners krijgen toegang tot allerlei technologieen zoals in-home robotica die ondersteunen bij het dagelijks leven. De huizen zijn voorzien van kunstmatige intelligentie en sensoren om onder andere de gezondheid van de bewoners te controleren.

Om inwoners door de stad te laten bewegen worden volledig autonome voertuigen zonder emissie ingezet op de hoofdwegen. In en rondom Woven City zullen autonome ‘Toyota e-paletten’ worden gebruikt voor transport en leveringen, evenals voor mobiele retail. In de stad zullen medewerkers van Toyota en hun families, pensionada’s, retailers, bezoekende wetenschappers en partners worden gehuisvest. Er zullen in eerste instantie, naar verwachting begin 2021, 2000 mensen gaan wonen.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven