maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 04 december 2018

Toyota bestuurt humanoïde robot vanaf 10 kilometer afstand

Toyota en NTT DOCOMO hebben tijdens een proef de T-HR3 humanoïde robot van Toyota over een afstand van zo'n 10 kilometer draadloos bestuurd. Hierbij werd gebruik gemaakt van een 5G-verbinding.

Het Japanse Toyota ontwikkelt al langer humanoïde robots, waarvan de T-HR3 de meest recente is. Deze robot werd in eind 2017 aangekondigd en lijkt net als zijn voorgangers veel op de mens. Zo is de robot voorzien van een hoofd, twee benen en twee handen met in totaal tien vingers. Het apparaat is 1,5 meter hoog en weegt 75 kilogram. 

De mens ondersteunen

De T-HR3 is ontworpen als een partnerrobot die mensen kan ondersteunen in uitlopende omstandigheden. Zo kan de robot worden ingezet op bouwplaatsen, in rampgebieden of in de ruimte om gevaarlijke taken uit te voeren, maar ook in zorginstellingen of woningen.

De robot kan worden aangestuurd door een mens, die hiervoor plaats neemt in het Master Manuevering System wordt genoemd. Met behulp van dit systeem kan een gebruiker met behulp van ‘draagbare bedieningselementen’ de handen, armen en voeten van de robot kan worden aangestuurd. Via een headset kan live worden meegekeken met een camera die op de robot is bevestigd. 

Force feedback

De humanoïde robot koppelt via een force feedback systeem onder meer aanrakingen terug naar de gebruiker. Dankzij dit systeem kan de gebruiker bijvoorbeeld via ‘gevoelssignalen’ voelen dat de T-HR3 met zijn hand een bepaald object aanraakt. Deze signalen helpen de gebruiker bij het besturen van de robot. 

De bewegingen van de robot worden verzorgd door verschillende modules die in de T-HR3 zijn verwerkt. Zo worden torque servo modules ingezet om de kracht die de robot uitoefent te reguleren. Deze modules worden ook ingezet om het lichaam te coördineren en in balans te houden. Zo stellen de modules de T-HR3 in staat zijn evenwicht te bewaren indien hij met voorwerpen in zijn omgeving in botsing komt. 

Verbinding met lage latentie

De verbinding tussen de robot en de bestuurder is van cruciaal belang. Zo kunnen bewegingen schokkerig of vertraagd worden indien deze verbinding niet optimaal is. Toyota maakte daarom voorheen gebruik van een bekabelde verbinding, wat een minimale latentie oplevert. Deze bekabeling beperkt echter de inzetbaar van de robot, onder meer doordat de afstand tussen de gebruiker en de robot beperkt is. Om de inzetbaarheid te vergroten is ditmaal daarom een proef uitgevoerd met 5G-technologie van NTT DOCOMO. De partij slaagden tijdens deze test erin de T-HR3 over een afstand van 10 kilometer draadloos aan te sturen. 

5G is de opvolger van 4G, een technologie die vooral bekend is van mobiele dataverbindingen. 5G-technologie biedt ten opzichte van 4G aanzienlijk hogere datasnelheden en een fors lagere latentie. Toyota en NTT DOCOMO willen de komende tijd testen blijven uitvoeren met het toepassen van 5G-technologie op robots. De partijen willen technologieën en diensten rond deze combinatie ontwikkelen, die zij in 2020 op de markt willen brengen. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Toyota (foto)

Deel dit artikel

Meer nieuws

Hybride- of op kantoor werken. De meningen zijn verdeeld.

Hybride- of op kantoor werken. De meningen zijn verdeeld.

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 30-05-2023
(productnews)
Meer dan de helft (58%) van beslissers bij Nederlandse organisaties ziet het liefst dat de medewerkers weer volledig op...
Meer dan de helft (58%) van beslissers bij Nederlandse organisaties ziet het liefst dat de medewerkers weer volledig op kantoor komen werken. Dat blijkt uit recent onderzoek van digital services...
Algemeen / 30-05-2023
Lees meer

Acht EU-lidstaten willen Euro 7-uitstooteisen afzwakken

Acht EU-lidstaten willen Euro 7-uitstooteisen afzwakken

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 30-05-2023
(productnews)
Acht lidstaten van de Europese Unie (EU) keren zich tegen de Euro 7-uitstooteisen die de Europese Commissie wil invoeren. De...
Acht lidstaten van de Europese Unie (EU) keren zich tegen de Euro 7-uitstooteisen die de Europese Commissie wil invoeren. De landen willen de norm afzwakken en stellen dat deze een...
Automotive / 30-05-2023
Lees meer

TU/e en NXP gaan samenwerken aan nieuwe technologie voor draadloze communicatie

(productnews)
TU/e en NXP Semiconductors ondertekenden onlangs een intentieovereenkomst. Hiermee hebben de partijen hun ambitie...
TU/e en NXP Semiconductors ondertekenden onlangs een intentieovereenkomst. Hiermee hebben de partijen hun ambitie uitgesproken om samen een nieuwe, grensverleggende generatie technologie te ontwikkelen voor draadloze communicatie. Dit zal gebeuren...
High tech / 29-05-2023
Lees meer

Thuismonitoring bij chronisch hartfalen halveert aantal ziekenhuisopnames

(productnews)
Een op afstand uitleesbare sensor in de longslagader kan voor patiënten met chronisch hartfalen uitkomst bieden. De sensor...
Een op afstand uitleesbare sensor in de longslagader kan voor patiënten met chronisch hartfalen uitkomst bieden. De sensor kan het aantal ziekenhuisopnames van patiënten halveren. Ook verbetert de levenskwaliteit van...
Medisch & Zorg / 29-05-2023
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven