maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 03 september 2019

Steeds meer AGV's brengen omgeving in kaart met SLAM-technologie

Steeds meer robots zoals Automated Guided Vehicles (AGV's) worden de komende jaren voorzien van Simultaneous Localization and Mapping (SLAM), een technologie die robots helpt hun omgeving in kaart te brengen en zichzelf hierin te positioneren. Naar verwachting zijn in 2030 zo'n 15 miljoen commerciële en industriële robots van SLAM voorzien.

Dit voorspelt onderzoeksbureau ABI Research. AGV’s worden al jaren gebruikt in onder meer fabrieken, magazijnen en fulfilmentcentra. De robotvoertuigen rijden autonoom rond in dit soort faciliteiten, waarvoor zij afhankelijk van het model soms speciale infrastructuur nodig hebben. AGV’s worden echter steeds slimmer en ontwikkelen zich volgens ABI Research in toenemende mate tot Autonomous Mobile Robots (AMR).

Nieuwe generatie industriële robots

AMR’s worden door het onderzoeksbureau omschreven als een nieuwe generatie industriële robots die in staat zijn autonoom hun route te bepalen en processen op de fabrieksvloer te automatiseren. De robots kunnen onder meer reageren op onverwachte situaties, obstakels detecteren en daar een route omheen te vinden. 

Om zeker te stellen dat activiteiten op de fabrieksvloer goed worden gecoördineerd en botsingen tussen AMR’s, AGV’s en mensen worden voorkomen, is een systeem nodig dat in real-time de positie van iedere robot kan bepalen. “In deze eerste jaren van industrie 4.0 zullen maar weinig fabrieken een Real-Time Location System (RTLS) hebben opgezet, wat het essentieel maakt dat AMS’s hun eigen directe omgeving dynamisch in kaart brengen met behulp van SLAM”, legt Andrew Zignani, een analist op het gebied van locatietechnologie bij ABI Research, uit. 

Ook bedrijven die al in een RTLS hebben geïnvesteerd, kunnen profijt halen uit SLAM. “Fabrieken die al een RTLS hebben uitgerold kunnen RTLS en SLAM combineren om waardevolle Internet of Things (IoT)-data te leveren aan een digitaal platform om processen te optimaliseren en fabrieken efficiënter te maken, wat leidt tot een snellere ROI.”

Substantiële kostenbesparingen

Het onderzoeksbureau wijst op de winst die de inzet van robots kan opleveren. Het gaat hierbij onder meer om substantiële kostenbesparingen op het gebied van arbeidskrachten en verzekeringen, evenals een verbeterde productiviteit. Om deze winst te kunnen realiseren zijn intelligente en eenvoudig herprogrammeerbare robots echter een vereiste. 

Aangezien AMR’s aan deze behoefte voldoen, verwacht ABI Research een forse toename in het aantal verscheepte AMR’s. Deze vorm van robots zijn in 2027 naar verwachting goed voor 80% van alle verscheepte commerciële robots. Het onderzoeksbureau verwacht dan dat de meeste industriële robots in de komende decennia voorzien zullen worden van SLAM. 

Sensoren en algoritmes

SLAM is een technologie die gebruik maakt van allerlei sensoren om de omgeving in beeld te brengen. De data die deze sensoren verzamelen worden geanalyseerd met behulp van algoritmes. Aangezien het om enorme hoeveelheden data gaat, moeten deze gegevens efficiënt en met een lage latentie worden verwerkt. ABI Research wijst erop dat verschillende bedrijven zoals Kudan en Accuware werken aan SLAM-algoritmes en partnerships zijn aangegaan met AMR-integrators om softwareoplossingen te ontwikkelen. Als voorbeeld noemt het onderzoeksbureau Pick-It van Intermodalics, een 3D-vision gebaseerde lokalisatieoplossing voor robots die hen in staat stelt objecten te identificeren en van een plank te pakken. 

“De jaren ’20 van de twintigste eeuw gaan van start met drastische veranderingen in industriële omgevingen. AI, IoT, RTLS en connectiviteitstechnologieën zoals 5G hebben interactie met elkaar en vullen elkaar op complexe wijzen aan, en niet alle niveau’s van de roboticawaardeketen is hier klaar voor. Er liggen geweldige kansen in softwareontwikkeling die nog verkend moeten worden, waarvan SLAM een groot onderdeel is”, besluit Zignani. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: ABI Research

Deel dit artikel

Meer nieuws

DEMCON, Thorizon en VDL Groep bundelen krachten rond kleine modulaire kernreactoren

(productnews)
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren...
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (Small Modular Reactors / SMR’s). De partijen richten zich daarbij specifiek op gesmolten-zout-reactoren....
Algemeen / 21-01-2025
Lees meer

L’Oréal zet generatieve AI in voor verduurzamen van cosmetica

(productnews)
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van...
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van zijn producten. Het bedrijf wil met behulp van de technologie nieuwe inzichten verkrijgen uit data over...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Lawinedetectie met passieve radar

Lawinedetectie met passieve radar

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 20-01-2025
(productnews)
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid...
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid van mensen en infrastructuur te garanderen. Onderzoekers van het Fraunhofer-FHR...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
(productnews)
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New...
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New Glenn-raket lanceerde. In beide gevallen verliep de lancering niet vlekkeloos....
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven