maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 06 april 2021

Slimme mobiliteit in de Rotterdamse haven – nieuwe energiezuinige AGV’s bij ECT

VDL Automated Vehicles gaat vanaf het einde van dit jaar tot medio 2023 maar liefst 77 automatisch geleide voertuigen leveren aan Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT).

Hutchison Ports ECT Rotterdam is één van de meest geavanceerde containerterminal-operators van Europa. In 2011 investeerde ECT al in automatisch geleide voertuigen (AGV’s). De eerdere leveringen van VDL aan de containerterminal-operator bestonden destijds uit in totaal 85 AGV’s. Die voertuigen hebben inmiddels per AGV meer dan 100.000 containers vervoerd. De nieuw bestelde AGV’s zullen de oudere dieselaangedreven AGV’s vervangen. Met de order zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

Autonoom en hybride-elektrisch

De ECT Delta-terminal op de Maasvlakte is de grootste AGV-terminal ter wereld. Hier zullen de nog te ontwikkelen voertuigen geheel autonoom én hybride-elektrisch 24 uur per dag containers vervoeren tussen de kade en de containeropslag.

Helft minder brandstof

De nieuwe voertuigen zijn geluidsarm en verbruiken ruim de helft minder brandstof dan de voertuigen die ze gaan vervangen.

Kennis en expertise

De kennis en expertise van VDL Groep in de automotive, op het gebied van veiligheid, design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom en mobility as a service, zal ook op de nieuwe AGV’s worden toegepast.

Modulaire opbouw

De voertuigen zijn modulair opgebouwd. Dit maakt het mogelijk om technieken tussen alle VDL-voertuigen uit te wisselen, zodat innovaties zijn te integreren. Denk bijvoorbeeld aan een volledige elektrische aandrijflijn.

Navigatiesysteem

In de nieuwe AGV’s wordt ook innovatie toegepast. Een voorbeeld is de integratie van VDL’s state of the art navigatiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op een vergelijkbaar systeem dat ook door grote autofabrikanten wordt ingezet. Dit navigatieplatform zorgt voor een efficiëntere containeroverslag. De AGV’s kunnen met elkaar communiceren. Er kunnen – door dichter op elkaar te rijden en kortere wachttijden tussen ritten – meer containers per AGV worden vervoerd.

Analogie met regulier wegvervoer

Een ander voordeel is dat de voertuigen analoog aan een regulier wegvoertuig zijn ontworpen. Dat is anders dan andere containerhandlingvoertuigen. De analogie met regulier wegvervoer maakt het mogelijk dat voor de doorontwikkeling van de AGV’s ook de marktontwikkelingen in de automotive kunnen worden gevolgd.

Elektrificatie van zwaar vervoer

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “De afgelopen dagen is andermaal bewezen dat Nederlandse bedrijven gespecialiseerd zijn op en rond het water. Wij zijn enorm trots dat ECT en VDL elkaar opnieuw hebben gevonden en dat medewerkers van beide bedrijven deze vorm van hoogwaardig vervoer opnieuw een stapje verder gaan brengen. VDL is Europees koploper op het gebied van de elektrificatie van zwaar vervoer en trendsetter op het gebied van automatische voertuigen. Deze AGV’s passen uitstekend in het bevestigen én uitbouwen van deze positie.”

Moderniseren containerhandling

Leo Ruijs, CEO Hutchison Ports ECT Rotterdam: “Wij blijven continu investeren in onze terminals en dus ook in ons equipment. Samen met VDL werken wij eraan om onze AGV-vloot verder te moderniseren voor een efficiënte containerhandling. De modulaire opbouw ondersteunt ook onze doelstelling om door toepassing van nieuwe technieken steeds duurzamer te werken.”

Foto: Enkele van de huidige AGV’s in actie op de ECT Delta terminal (Foto: ECT)

Deel dit artikel

Meer nieuws

TNO en GroenvermogenNL bundelen krachten rond versnellen van opschaling groene waterstof

(productnews)
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof...
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof versnellen. De partijen ondertekenden op 6 februari een samenwerkingsovereenkomst. Het markeert de start van...
Energie / 11-02-2025
Lees meer

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 11-02-2025
(productnews)
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij...
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij dat doen in echte hersenen. De omgeving omvat minuscule nanopilaren, die een...
Medisch & Zorg / 11-02-2025
Lees meer

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 10-02-2025
(productnews)
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De...
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De momenteel nog naamloze wolkenkrabber is ontworpen door Michael Green Architecture (MGA), waarvan...
Bouw & Constructie / 10-02-2025
Lees meer

Elektrische draagvleugel-veerboot

Elektrische draagvleugel-veerboot

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
(productnews)
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is...
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is het bedrijf een partnerschap aangegaan met de grootste veerbootmaatschappij van Nieuw-Zeeland,...
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven