1-4 september 2020 - Jaarbeurs
High tech / 20 maart 2020

Sensor helpt robotarmen gevoelige, breekbare en glibberige objecten op te pakken

Een nieuwe sensor stelt robotarmen in staat gevoelige, breekbare en glibberige objecten op te pakken en te manipuleren. De sensoren meten de druk die de grijper van de robotarm uitoefent op het object en de distributie van deze druk.

Een nieuwe sensor stelt robotarmen in staat gevoelige, breekbare en glibberige objecten op te pakken en te manipuleren. De sensoren meten de druk die de grijper van de robotarm uitoefent op het object en de distributie van deze druk.

Indien wij als mens een gevoelig of glibberig object oppakken vertellen de zenuwen in onze vingers ons of wij dit object goed vast hebben. Indien we bijvoorbeeld voelen dat een object uit onze grip dreigt te ontsnappen, kunnen wij meer druk uitoefenen om het object steviger vast te pakken. Om robotarmen hetzelfde vermogen te geven moeten ook zij in staat zijn dergelijke feedback te verzamelen.

Elastische silicone huid met kralen

Een sensor ontwikkeld door onderzoekers van ETH Zurich biedt deze mogelijkheid. De sensor bestaat uit een elastische silicone ‘huid’, die aan de onderzijde is voorzien van gekleurde plastic kralen. Een camera registreert de wijze waarop deze kralen gemanipuleerd worden; indien de robotarm druk uitoefent verandert het patroon van de kralen. Aan de hand van deze veranderingen is het mogelijk de distributie van druk op het object te berekenen. De onderzoekers wijzen erop dat het ontwerp van hun sensor eenvoudig is en de productie van de sensor daardoor goedkoop is.

“Conventionele sensoren registreren toegepaste druk slechts op één enkel punt. Onze robothuid laat ons verschillende krachten op het gemeten oppervlak onderscheiden en met zowel een hoge resolutie als nauwkeurigheid berekenen”, aldus Carlo Sferrazza, als promovendus lid van een onderzoeksgroep die onder leiding staat van hoogleraar Dynamische Systemen en Besturingen bij ETH Zurich Raffaello D’Andrea. “We kunnen zelfs vaststellen uit welke richting druk afkomstig is.”

Machine learning

De onderzoekers maken gebruik van machine learning om de patronen in de kralen te herkennen. Door op een groot aantal locaties verschillende mate van druk uit te oefenen op objecten brachten de onderzoekers in beeld op welke wijze de kralen hierdoor gemanipuleerd worden.

De dunste sensor die de onderzoekers tot nu toe ontwikkelden is 1,7 centimeter dik en 5 bij 5 centimeter groot. Op termijn hopen de onderzoekers de dikte terug te dringen tot slechts 0,5 centimeter. Zij werken ook aan toepassingen waarbij zij dezelfde technologie inzetten om een groter oppervlak te meten. De onderzoekers monitoren hierbij de patroonveranderingen van de kralen met behulp van meerdere camera’s. Dit maakt het ook mogelijk objecten met complexe vormen te herkennen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

‘Autoverkopen in Europa dalen fors door coronacrisis’

‘Autoverkopen in Europa dalen fors door coronacrisis’

(productnews)
Geen categorie / 01-04-2020
(productnews)
Dat de coronacrisis de automotive industrie hard raakt is duidelijk. Hoe hard de verkoopcijfers van nieuwe auto’s...
Dat de coronacrisis de automotive industrie hard raakt is duidelijk. Hoe hard de verkoopcijfers van nieuwe auto’s echter dalen is onduidelijk. Verschillende onderzoeksbureau’s en analisten publiceren hun voorspellingen, die allen...
Geen categorie / 01-04-2020
Lees meer

Intensive care unit in zeecontainer

Intensive care unit in zeecontainer

(productnews)
Bouw & Constructie / 30-03-2020
(productnews)
Zeecontainers worden in talloze bouwprojecten ingezet, van zwembaden en bars tot woningen en kantooromgevingen. Een recent...
Zeecontainers worden in talloze bouwprojecten ingezet, van zwembaden en bars tot woningen en kantooromgevingen. Een recent voorbeeld dat tegen de achtergrond van het COVID-19 virus mogelijk levens kan redden, is...
Bouw & Constructie / 30-03-2020
Lees meer

Onderwaterrobot maakt scheepsromp vrij van zeepokken

Onderwaterrobot maakt scheepsromp vrij van zeepokken

(productnews)
Scheepsbouw & Offshore / 30-03-2020
(productnews)
Iedere watersportliefhebber kent het beeld van de vervuilde romp van een schip dat het hele seizoen in het water heeft...
Iedere watersportliefhebber kent het beeld van de vervuilde romp van een schip dat het hele seizoen in het water heeft gelegen. Voor schepen die zeeën bevaren, is die vervuiling alleen...
Scheepsbouw & Offshore / 30-03-2020
Lees meer

ACEA: Steun nodig voor automotive industrie in ongekende crisis

(productnews)
De Europese automotive industrie staat door het coronavirus voor een ongekende crisis, die grote consequenties kan hebben...
De Europese automotive industrie staat door het coronavirus voor een ongekende crisis, die grote consequenties kan hebben voor de sector. Zo zijn veel fabrieken momenteel gesloten door een teruglopende vraag,...
Automotive / 27-03-2020
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven