maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 13 december 2017

Realtime inzicht in de supply chain ontbreekt bij veel fabrikanten

Fabrikanten krijgen in toenemende mate te maken met productie in kleine oplages en maatwerk. Dit dwingt hen ertoe voorraden te minimaliseren en hun efficiëntie te maximaliseren. Realtime inzicht in informatie uit de volledige supply chain is hiervoor van groot belang. Dit inzicht ontbreekt echter bij veel fabrikanten.

Dit concludeert de leverancier van supply chain-technologie Zetes op basis van onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Sapio Research. Senior executives uit productiesectoren in zowel Europa als Zuid-Afrika namen deel aan het onderzoek. Vraaggestuurde productiemodellen zijn volgens het onderzoeksrapport essentieel geworden om de flexibiliteit en efficiëntie te realiseren die fabrikanten nodig hebben om in te spelen op de veranderende eisen van klanten. Door ondermeer de vraag naar meer maatwerk en productie in kleinere oplages zijn productiebedrijven genoodzaakt een manier te vinden om de volatiliteit in de supply chain effectief te beheersen, zodat zij voorraden kunnen minimaliseren en tegelijkertijd hun efficiëntie kunnen maximaliseren. Realtime inzicht in informatie en zicht op de volledige supply chain zijn hierbij van groot belang, stelt het rapport. 

Kloof tussen operationele doelstellingen en realiteit

Zetes spreekt over een zorgwekkende kloof tussen de operationele doelstellingen van organisaties op dit gebied en de huidige stand van zaken. Zo noemt 80% van de ondervraagde fabrikanten het van groot belang inzicht te hebben in risico’s die een weerslag hebben op de supply chain. 25% heeft dit inzicht ook daadwerkelijk. Driekwart wil daarnaast zicht hebben op alle gebeurtenissen die van invloed zijn op de inkomende goederenstroom van leveranciers, iets waarover slechts 29% ook daadwerkelijk beschikt. 

80% wil inzicht hebben in productorders, terwijl 34% hierover beschikt. 89% noemt het daarnaast van groot belang over informatie te beschikken over de verwerking van orders, terwijl minder dan de helft (47%) deze informatie heeft. Ook heeft:

  • 59% van de fabrikanten geen realtime inzicht in voorraadniveaus;
  • 68% geen realtime inzicht in de productievolumes van fabrieken binnen de organisatie;
  • 65% geen realtime overzicht van productieschema’s van leveranciers. 

Informatiedeling blijkt een uitdaging

Informatiedeling blijkt een belangrijke uitdaging waar fabrikanten tegenaan lopen. Zo geeft 67% aan moeite te hebben belangrijke informatie tussen verschillende afdelingen binnen hun organisatie te delen. Slechts een derde noemt het verzamelen van informatie in de supply chain gemakkelijk. Van de ondervraagde fabrikanten geeft: 

  • 70% aan kwalitatief slechte of onvolledige informatie te krijgen van leveranciers;
  • 60% aan dat niet alle belangrijke gegevens worden verzameld;
  • 60% aan dat het verkrijgen van informatie van niet-geïntegreerde systemen een beperking vormt;
  • 60% aan onvolledige of slechte informatie van klanten te ontvangen.

Gedateerde communicatiemiddelen

Zetes wijst op de komst van het Internet of Things en het streven van veel organisaties om hun netwerk te digitaliseren. Ondanks deze trends zijn organisaties voor het delen van gegevens nog steeds in belangrijke mate afhankelijk van gedateerde communicatiemiddelen, zoals de telefoon, fax en e-mail. Dit leidt tot trage communicatie, silo-operaties en inconsistente informatiestromen, waarschuwt Zetes. 

Als voorbeeld noemt het bedrijf een situatie waarin een leverancier problemen heeft met de levering van bepaalde onderdelen. Indien dergelijke problemen worden gedeeld via e-mail, kan dit al snel tot vertraging leiden bij het beperken van de mogelijke gevolgen voor de productie en levering aan klanten. Zetes wijst erop dat het zonder realtime communicatie van accurate en betrouwbare informatie het zeer moeilijk is om de volatiliteit van een supply chain te controleren. 

Zetes geeft overigens ook aan dat het simpelweg delen van ruwe, onverwerkte informatie niet voldoende is om de flexibiliteit te creëren die nodig is om de snelheid en nauwkeurigheid van fabrikanten te verbeteren. Het bedrijf stelt dat hiervoor snelle en nauwkeurige informatie nodig is die 100% relevant is voor het specifieke deel van de supply chain waaraan deze data wordt geleverd. Denk hierbij aan een realtime alarmmelding dat een componentzending is vertraagd en realtime inzicht in de implicaties hiervan voor de fabrikant, in plaats van een lang telefoongesprek waarin deze vertraging wordt uitgelegd. Deze realtime informatie stelt besluitvormers in staat de zakelijke impact van een dergelijke vertraging te beperken.

Vier maatregelen

Om voorbereid te zijn op de toenemende vraag naar meer maatwerk en productie in kleinere oplages adviseert Zetes fabrikanten vier maatregelen te nemen: 

  • Identificeer bedrijfskritische processen en breng belangrijke bronnen van metrische informatie in kaart. 
  • Creëer betekenisvolle informatie uit realtime gegevensbronnen.
  • Verbind gegevens over verschillende interne en externe silo’s met elkaar.
  • Harmoniseer gegevens om geldige vergelijkingen te maken en intelligentie besluitvorming te ondersteunen. 

Meer informatie en alle resultaten van het onderzoek zijn te vinden in het onderzoeksrapport van Zetes, dat hier kan worden opgevraagd.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: Pixabay / marcin049

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven