maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 01 augustus 2017

Nederlands bedrijf introduceert eerste zelfmonteerbare exoskelet ter wereld

Het Delftse Laevo introduceert de Laevo V2.5, het eerste zelfmonteerbare exoskelet ter wereld. Het exoskelet is al in gebruik genomen door bedrijven als PON Logistics, Geodis Logistics, John Deere, ENGIE Cofely, Daher en WTH.

Een exoskelet is een skelet dat aan de buitenzijde van het lichaam wordt gedragen. Dergelijke hulpmiddelen kennen we uit de medische wereld, maar kunnen ook interessant zijn voor onder andere de maakindustrie. Hier kunnen exoskeletten medewerkers ondersteunen bij het uitvoeren van belastende werkzaamheden om zo werkgerelateerde rugklachten en -pijnen te verlichten, verhelpen of voorkomen.

Belasting van de rug met 40% terugdringen

“Medewerkers zijn fitter na een lange werkdag dankzij deze skeletten”, legt Sjors van Enckevort, sitemanager Contract Logistics bij GEODIS in Venlo, uit. Geodis is één van de bedrijven die de Laevo V2.5 in gebruik heeft genomen. Indien een werknemer vooroverbuigt, duwt de veer in het exoskelet terug zodat de belasting van de rug met 40% wordt teruggedrongen. Momenteel maken drie werknemers in het distributiecentrum van Geodis in Venlo gebruik van een gepersonaliseerd exoskelet. Het bedrijf stelt dat werknemers die per dag meer dan 4.000 kg tillen kunnen profiteren van de ondersteuning die het exoskelet biedt. 

Een werknemer van Geodis met het Laevo V2.5 exoskelet

Opvallend aan de Laevo V2.5 is de mogelijkheid zelf onderdelen uit te wisselen en zowel de breedte, lengte als werkingshoek van het exoskelet tot in detail in te stellen. Werknemers kunnen hierdoor het exoskelet zo instellen dat hun lichaam optimaal wordt ondersteund. Dit maakt het mogelijk meerdere werknemers gebruik te laten maken van één exoskelet, wat vooral voor bedrijven met veel uitvoerend personeel interessant is. Zij hoeven hierdoor niet voor iedere werknemer een los exoskelet aan te schaffen. De Laevo V2.5 is verkrijgbaar vanaf de zomer 2017.

MAX van suitX

Laevo is niet het enige bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van exoskeletten voor de maakindustrie. Ook het Amerikaanse suitX werkt al langer aan een dergelijk exoskelet, dat onder de naam MAX (Modular Agile eXoskeleton) op de markt is gebracht. MAX bestaat uit drie modules: backX, shoulderX en legX. Deze modules kunnen afhankelijk van de behoefte naar wens worden gecombineerd. Zo kunnen de modules individueel van elkaar worden gedragen of kunnen de modules worden gecombineerd tot een volledig exoskelet. Het is ook mogelijk bijvoorbeeld alleen backX en shoulderX in te zetten. 

Net als de Laevo V2.5 is de MAX bedoeld om werknemers te ontlasten bij het uitvoeren van lichamelijke werkzaamheden. Het pak ondersteunt werknemers onder andere bij het tillen van zware objecten, het werken boven hun macht en het door de knieën gaan. Een andere overeenkomst is het feit dat zowel de Laevo V2.5 als de MAX volledig automatisch werken en werknemers het pak dus niet hoeven aan te sturen. 

Robo-Mate

Ook binnen het Europese onderzoeksproject Robo-Mate wordt gewerkt aan een exoskelet dat de lichamelijke belasting moet verminderen bij het uitvoeren van handmatige werkzaamheden. Twaalf partijen uit zeven verschillenden landen zijn betrokken bij het project, waaronder het Nederlandse TNO. Het onderzoeksinstituut stelt dat in onder andere de automotive sector, de voedselverwerkende industrie en in magazijnen relatief zware lasten worden gehanteerd en getild, veelal met piekbelastingen en vaak in niet optimale houdingen. Dit levert grote risico’s op letsel op, wat kan leiden tot een lage productiviteit, langdurige uitval van werknemers en zelfs arbeidsongeschiktheid. TNO wijst erop dat in de Europese Unie 44 miljoen werknemers getroffen zijn door werkplek spier- en skeletaandoeningen. Op jaarbasis brengt dit een kostenpost van ruim 240 miljard euro met zich mee. 

Met Robo-Mate willen de betrokken partijen een oplossing bieden voor dit probleem. Het project heeft als doel een intelligent, eenvoudig te manoeuvreren en draagbaar exoskelet te ontwikkelen die werknemers ondersteunt bij handmatige werkzaamheden. Het project is in 2015 van start gegaan en heeft een looptijd van drie jaar. 

Meer informatie

Meer informatie over Laevo V2.5 van Laevo is hier te vinden, terwijl meer informatie over de MAX van suitX op de website van suitX beschikbaar is. Voor meer informatie over het Robo-Mate project kunt u terecht op de website van TNO.
 

Door: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

GE Healthcare neemt ontwikkelaar van AI voor medische beelden over

GE Healthcare neemt ontwikkelaar van AI voor medische beelden over

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 23-07-2024
(productnews)
GE Healthcare neemt Intelligent Ultrasound Group uit Wales over voor 51 miljoen dollar. Het Amerikaanse bedrijf integreert...
GE Healthcare neemt Intelligent Ultrasound Group uit Wales over voor 51 miljoen dollar. Het Amerikaanse bedrijf integreert de kunstmatige intelligentie (AI) van Intelligent Ultrasound Group al langer in zijn portfolio....
Medisch & Zorg / 23-07-2024
Lees meer

AI-gestuurde videoanalyse in de controlekamer verhoogt productiviteit en veiligheid

(productnews)
ABB, het Imperial College in Londen en het innovatieve computer vision-bedrijf Unleash live gaan AI-gestuurde videoanalyse...
ABB, het Imperial College in Londen en het innovatieve computer vision-bedrijf Unleash live gaan AI-gestuurde videoanalyse inzetten in een nieuw project. Doel is om industriële bedrijven te helpen om de...
High tech / 22-07-2024
Lees meer

Onderhoud- en servicebedrijven presteren in Q2 bovengemiddeld; machinebouwers juist ondergemiddeld

(productnews)
De prestaties van de MKB-maakindustrie variëren sterk. Zo presenteren onderhouds- en servicebedrijven evenals engineering-...
De prestaties van de MKB-maakindustrie variëren sterk. Zo presenteren onderhouds- en servicebedrijven evenals engineering- en adviesorganisaties bovengemiddeld. Machinebouwers scoren juist slechter dan gemiddeld. Dit blijkt uit de Koninklijke...
Algemeen / 22-07-2024
Lees meer

Importheffingen op EV’s: Model 3 is duurder en mogelijke uitzondering voor BMW en Volkswagen

(productnews)
De Tesla Model 3 is voortaan 1.500 euro duurder dan voorheen. De Amerikaanse autofabrikant zegt dat de importheffingen die...
De Tesla Model 3 is voortaan 1.500 euro duurder dan voorheen. De Amerikaanse autofabrikant zegt dat de importheffingen die de Europese Unie (EU) oplegt aan elektrische voertuigen (EV’s) die in...
Automotive / 22-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven